''הקצין היה אתאיסט גמור.... 63490
...כפי שהצהיר באדיקות של מאמין" (גינתר גראס, תוף הפח)
יש טיעונים לוגיים אתאיסטים שמאתגר לדון עליהם. המאמר לא הביא ולו אחד מהם. אם האמירה היחידה היא, שחוסר אמונת האדם בעצמו מביאה אותו להאמין באליהם, אל יטען הכותב כי האינפלציה במאמינים היא תולדה של חוסר ידיעה של הדת, הואיל והוא נמנה עם בוריה. הדת היהודית איננה משאירה לאדם מושיע מלבד עצמו(להגיד שלוש "אווה מריה"- לא בבית ספרנו).
הכותרת, עם זאת, בהחלט מושכת את העין.
שפינוזה היה החילוני הראשון, אך לאו דוקא האתאיסט הראשון. תרגילון: נסו להחליף "אלהים" ב"טבע" בדברי שפינוזה. תרגיל סמנטי מעורר מחשבה בהחלט.
לצערי היותי מאמינה מאלץ אותי לקיים מצוות טיול בחול המועד, לכן הדיון יתנהל בלעדיי. רציתי רק לציין שאני מכירה מצטייני רקטור ששילבו מדעים מדוייקים עם תושב"ע, והם עדיין מאמינים באחד-שמו. מש"ל.
בעצם סליחה 63495
זאת השעה.
עלה על דעתי שאולי הכותב התכוון רק לסקור את תולדות האתאיזם תוך רפרוף עדין על מקורותיו. זה עדיין משאיר את סוף המאמר פרובלמטי ופשטני משהו, שלא לומר מזלזל באינטילגנציה של בני ישראל, אך עדיין מכניס דברים לפרופורציות, אני לוקחת בחזרה. סליחה.
הסקירה ההיסטורית של אתאיזם ביהדות, שהקפיצה אותי, היא כמובן מוטעית מן היסוד (או לפחות לא חד משמעית), אני אשמח להוכיח את זה אם זה לא ילעס עד דוק עד שובי.
חג שמח.
אין בנו מעשים 63498
"הדת היהודית אינה משאירה לאדם מושיע מלבד עצמו".
אחד הפסוקים הידועים בתפילת יום הכיפורים המושר בתחינה:
"אבינו מלכנו, חננו, עננו, כי אין בנו מעשים".
כאן, חדלוננו מלפעול ("לקום ולעשות מעשה") הינה בסיס לפנייה לאל לפעול במקומנו, למעשה פנייה לחסד.

אין כאן רק "חננו" - כלומר חטא אי המעש וסליחתו, אלא גם פנייה לדבר ה' ולמעשיו האקטיביים למעננו. (עננו).
זאת בניגוד לאל השותק של פסקל.
''הקצין היה אתאיסט גמור.... 63507
שלום לך גברת גילית.

שפינוזה איננו מנסה להפוך את האלוהים לטבע, או להפך וזאת
למרות אמרתו הידועה - "אלוהים או טבע", אלוהים ברא את העולם, אך לא יכל שלא לברואו - אלוהים משיג את ממשותו דרך העולם, אלוהים פועל על פי החוקים שהוא יצר, שהם הוא; זהו מושג הנחיצות.
אלוהים זה הוא אלוהים שאיננו יכול לעשות ניסים, וכאן נכנס הבלבול הקטן - יש הבדל בין שני סוגי טבע;
אלוהים הוא הטבע שממנו הכל נוצר, הכל נגזר ממנו, זהו הNatura naturans, לעומת הסביל, הNatura naturata, שהו היקום.

שפינוזה במידה זו הוא איננו אתאיסט קיצוני [מפורש?], אבל הוא הניח את היסודות לאתאיזם, ואי-אפשר לטעון כי מי שנהיה אתאיסט בעקבות דבריו של שפינוזה, שדומים, כמעין אב-טיפוס למשנת הפוזיטביזם, שיש שאומרים שבסך-הכל נבעה מקביעתו זו של שפינוזה, טועה לחלוטין.

ובקשר לאותם "מצטיינים"- ראינו את תוצאותיו של שילוב נלעג זה בבחינת הבגרות בפיסיקה שמחלקים, ללא-בושה, לתלמידי פיסיקה בבתי ספר דתיים. ובמידה מסויימת גם במשנתו של י' לייבוביץ.

נ. ראוך
שטויות במיץ עגבניות 63535
אין הבדל בבגרות. נבחנתי בה.
מצטייני רקטור הם לא תלמידי תיכון אלא אוניברסיטה, ולפיכך לומדים באותה מחלקה עם חבריהם החילונים.
שטויות במיץ עגבניות 63836
שלום לך האייל האלמוני.

אינני בטוח באיזה סוג של בית-ספר תיכון, אך כמובן שבית-ספר דתי, אני בעצמי ראיתי את בחינת הבגרות הזו, והיא עוררה פולמוס ציבורי גדול. פעם אף פורסמה בפורום 'מדע' של IOL, אך בעקבות המיזוג שהתרחש שם, אינני יכול לספק קישור, ועימך הסליחה.

לא אמרתי שום דבר על מצטייני הרקטור, רק ציינתי דבר מה שמתרחש באותה בחינת בגרות, אין הפרדה באונ' כפי שכתבת.

בהערכה

נ. ראוך

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים