|
||||
|
||||
קודם כל - תודה על המאמר המעניין ומעורר המחשבה. איך היית מקטלג את מאוריץ קורנליס אשר [ויקיפדיה]? בתור נער, הופתעתי לשמוע ממישהי שמבינה הרבה באמנות (בוגרת בצלאל, עבדה עשרות שנים במוזיאון ישראל) שבבראנז'ה הוא לא נחשב אמן, אלא "רק" בעל רעיונות מקוריים ויכולת גרפית גבוהה. |
|
||||
|
||||
בתור נער, כתבתי עבודה עליו במסגרת שיעורי אומנות בבית הספר ומאוד התענגתי על ההתמרמרות של הטיפוסים ההומניים בכיתתנו כשגילו שקיבלתי 100 (והם לא). |
|
||||
|
||||
כאמור, המאמר אינו מקטלג יצירות או אנשים 1, אלא מעשים. כך שההכרעה עוברת כאן לידיהם של ההיסטוריונים של האמנות. אקרא ואחשוב על זה. 1 חשבתי פתאום שאולי האנלוגיה המתאימה מן הפילוסופיה של המוסר לגישה שמוצגת כאן ביחס לאמנות היא דאונטולוגיה [ויקיפדיה]. |
|
||||
|
||||
מאז ומתמיד ועד עצם היום הזה הברנז'ה האמנותית בזה לאשר. זה תמיד הרתיח אותי. אני חושדת שזה נובע מרגשי נחיתות כלפי כל מה שמריח ממדעיות, וגאון כמו אשר הוא באמת מפחיד. בכל מקרה זה מראה שמסוכן להשאיר את הגדרת האמנות בידי הברנז'ה האמנותית. |
|
||||
|
||||
אכן, רגשי נחיתות כלפי כל מה שמריח ממדעיות הם גם שדחפו את הקהילה האמנותית לבוז ללאונרדו1 ___ 1 לא, לא די קפריו. |
|
||||
|
||||
קראתי פעם סיפור שאני זוכרת ממנו רק את הפואנטה, על אציל שליאונרדו הועסק אצלו כצייר, והאציל, כהרגלם של אצילים באותם ימים, הותקף על ידי מישהו, וליאונרדו כתב לו שיש לו רעיונות לכל מיני ביצורים וכלי נשק ואף שלח לו שרטוטים, והאציל השיב לו שתודה רבה, אבל יש לי מהנדסים, עדיף שתתעסק במה שאתה מבין בו. |
|
||||
|
||||
האם מישהו אי פעם ניסה לבנות את כל ההמצאות המשוכללות של לאונרדו (שלא לצרכי שיחזור)? תמיד מציינים כמה הוא הקדים את זמנו, אבל האם הדברים הללו היו בכלל מציאותיים? נניח הבורג המוזר הזה ? מהסתכלות נראה לי שמי שתיכנן את זה לא חשב על עילוי (חוק ברנולי וכל זה) אלא על צמיגות, והוא טעה פה בסדר גודל או שניים. גם לא בטוח שהייתי רוצה לצנוח מ"מגדל גבוה" של תקופת הרנסאנס עם המצנח ההוא. |
|
||||
|
||||
הייתי פעם בתערוכה בניו-יורק של המצאות של דה-וינצ'י אותן ניסו לממש. עד כמה שאני זוכר, חשדותיך מוצדקים. |
|
||||
|
||||
היתה פעם סדרה בטלוויזיה שבה בנו את התכנונים של דה וינצ'י. אחד הדברים היה ה"טנק" שלו, זה היה קטסטרופה, גייסו גדוד של חיילי מארינס כדי להניע אותו והם הגירו נחלי זיעה בתוכו. בנו גם את חליפת האמודאים של דה וינצ'י. מה שמעניין הוא שהיה חסר בשרטוטים האמצעי ליצירת לחץ גבוה במיכל האוויר. המגיש אמר שאין שום ספק שדה וינצ'י ידע על בעיית הלחצים והשמיט פרט זה במתכוון מן התוכניות, כדי לא להסגיר את המצאתו בקלות לאחרים. אני לא מבינה מה הבעיה בהליקופטר (הליקס יש שם! זה כבר נראה לי מרשים) אבל אולי זה אותו סיפור ודה וינצ'י הסתיר איזה פרט קריטי. |
|
||||
|
||||
מצנח מודרני הוא בשטח 50 מ"ר. וד"ל. |
|
||||
|
||||
אאל''ט, הוא אכן עבד גם כמהנדס וכמתכנן ביצורים. |
|
||||
|
||||
כן, הוא עשה כל מיני עבודות הנדסה, חשבתי פשוט שהסיפור מצחיק (גם אם לא בדיוק קשור). |
|
||||
|
||||
לאחר קריאת הערך, אני לא מוצא בכלל מדוע לערער על אמנותיות מעשיו של אשר. זה לא נראה כאילו שהוא העתיק דברים, אלא ניסה (אולי) להשרות דמיון תוך שימוש בהרבה דמיון או לפחות תוך שילוב מקורי ומפורט של צורות קיימות ליצירת צורות חדשניות, ככה שמעשיו מקיימים את ההגדרה שבמאמר. אם כל עבודתו היתה תיעוד מבנים קיימים, או אובייקטים טבעיים, אפשר עוד היה להתווכח אם יש במעשיו משום האמנות או שמדובר "רק" באוֹמן המתעד בחסד. אולי בברנז'ה מחפשים ביצירת אמנות גם רגש, של האמן או של הקהל, או לפחות איזושהי סימבוליות. הרכבה על כנפי הדימיון לבדה כנראה שאינה מספקת אותם, ועירוב רעיונות מתמטיים מעבר לעניינים פשוטים כגון "חיתוך הזהב", משלימה את תפירת התיק כנגד האזרח א'. אבל כאמור במאמר, הכרעתה של הברנז'ה בענייני "מהי אמנות" אינה קבילה בעיניי, לפחות לא עד שהם ישקלו שוב לקבל אותי. אני כן נעזר במביני עניין, חלקם בברנז'ה וחלקם עדיין בקבוצה שלי, כדי להבחין בין אמנות טובה לשאינה. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |