|
||||
|
||||
לא ברור לי אם הגבלת שכר הבכירים היא הדרך האופטימלית. המטרה היא לא פגיעה באותם אנשים, וגם לא חלוקת הון מוחדשת, והגברת ההוגנות (והקטנת הקינאה והסגידה) איננה המטרה היחידה. המטרה, לדעתי, היא הגברת תחושת הסולידריות החברתית, הקטנת הרגשת (ומציאות של) הניצול, ומיתון של סחרחורת שבה המציאות הולכת ונשלטת ע"י כסף, ושווי כסף, מוחשי אבל גם מדומיין. הגבלת שכר היא הדרך הכביכול ברורה מאליה, ויש לי ספק אם בסופו של יום היא תשיג את המטרה או אולי אפילו תגרום להחמרה במצב. לכן אולי צריך לחשוב במונחים של "חופש", שהרי מה שקרוי "כלכלת שוק חופשית" זה לא מה שקורה בפועל, והחופש מוגבל בשורה של הסתייגויות גלויות וגם סמויות. ההצעה הטנטטיבית שלי - וועדה ציבורית תחליט מדי פעם איזה מוצרים ובעיקר שירותים נחשבים כ"חיוניים", וועדה [אחרת?] תגביל את מחירי השירותים והמוצרים הללו. אני לא חושב על לחם וחלב אלא על שרותי בנקאות, טלפוניה, טלוויזיה, אולי בדומה לפיקוח על מחירי תחבורה ציבורית (שלהבנתי בישראל דהיום פועלת במסגרת שוק חופשי, כבר אין דואופול של אגד-דן). אבל אולי ההערה היתה רק תירוץ לדיאגרמה של היררכיה אירגונית |
|
||||
|
||||
עד כמה שאני יודע, אין תחרות. בכל עיר מסרו את התחבורה הציבורית לחברה אחרת, אבל לא יצרו תחרות בין חברות על התחבורה העירונית והבין-עירונית. נדמה לי שגיא רולניק כתב על זה פעם, שבארץ ההפרטה היא בלוף - מחליפים מונופול של המדינה/חברה ממשלתית במונופול (או דו/טריאופול (טלפוניה, טלוויזיה) מבוסס זיכיונות עם סף כניסה גבוה ורגולציה מסיבית. |
|
||||
|
||||
אבל התעריפים שלהם בפיקוח? |
|
||||
|
||||
כן, ע"י משרד התחבורה. יותר מזה- באזור השרון לאחרונה הקווים של חברת "דן" הועברו לחברת "מטרופולין". היו הרבה תלונות על שיבוץ אוטובוסים בין עירוניים בקווים בעלי אופי עירוני. מה מסתבר? השיבוץ המוזר הזה הוא אחד מתנאי המכרז של משרד התחבורה, ולא משהו שיש לחברת האוטובוסים שיקול דעת עליו. אגב, בקווים שהיתה בעבר תחרות בין אגד לדן באיזור השרון- הקווים של דן עברו למטרופולין, וכנראה גם הקווים של אגד יעברו למטרופולין עוד כשנה. מסתבר שהרפורמה הזו מצמצמת תחרות במקום להגביר אותה... |
|
||||
|
||||
אם כך, ואני לא יודע מהי רמת השכר של בכירים בחברות אוטובוסים, וגם לא אם אפשר להראות קשר בין רמת שכרם לרמת הפיקוח, אבל בכ"ז לדעתי אם רוצים לטפל בבעיה _החברתית_ של פערי שכר אולי שווה להחיל [מחדש?] פיקוח מחירים בתחומים שהזכרתי. |
|
||||
|
||||
כמעט בלתי אפשרי ליצור תחרות על תחבורה צבורית עירונית. אם אתה עומד בתחנה שיכולים לעבור בה אוטובוסים של חברה א' וחברה ב' שנוסעים באותו מסלול אתה תעלה לאוטובוס הראשון שיגיע, ללא קשר לחברה. אם תהיינה שתי תחנות נפרדות אתה תעמוד בזו שתדירות האוטובוסים בה תהיה גבוהה יותר - אבל התדירות כאשר יש שתי חברות תהיה תמיד נמוכה יותר משל חברה אחת שמשרתת את כל הנוסעים, כך שתקבל שרות גרוע יותר. מעבר לכך, תח"צ עירונית צריכה להיות מתוכננת כדי להיות יעילה, כלומר המסלולים והתדירויות של הקווים צריכים להיות מתואמים עם העיריה, עם הרכבת ועם שלל דברים אחרים. זו הסיבה לכך שגם במקומות כמו ניו-יורק המערכת אינה תחרותית והיא מתופעלת ע"י Metropolitan Transportation Authority כזה או אחר. רולניק, כותב על הדברים האלה בקביעות זה שנים. אגב, הייתי ממליץ לידידנו ירון כאן לקרוא אותו - בפרט את הדברים שהוא נוהג לכתוב על הבנקאים ודומיהם. |
|
||||
|
||||
דומני שבקוים בין עירוניים מסויימים יש תחרות (או לפחות היתה לפני שנתיים). |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |