|
הבדל שנראה לי משמעותי ביותר בין האווירה הציבורית של שנות השישים וזו של היום מתמצה בשאלה של פלאטו שרון "מה עשית בשביל מדינה?". בשנות השישים אנשים שאלו "מה עשית בשביל מדינה" ולא עלה על דעתם שהמדינה הצעירה יכולה לעשות הרבה בשבילם. בשנות השמונים השאלה הדומיננטית הפכה ל-"מה עשית בשביל עצמך?" אבל עדיין הציפיה שהמדינה תעשה בשבילך הייתה יחסית שולית. בשנות האלפיים השאלה הדומיננטית היא "מה המדינה עושה בשבילי?" כשהרעיון שאתה יכול לעשות בשביל עצמך (או ילדך) הופך למגוחך, והשאלה של פלאטו "מה עשית בשביל מדינה?" היא ממש בדיחה.
להוציא כמה חנונים בודדים שלומדים "לשמה", ללמוד זה עבודה קשה שאדם עושה בשביל עצמו (או מאיץ בילדיו לעשות בשביל עצמם). כבר הוכח שההשקעה בהשכלה מניבה רמת חיים טובה יותר מכל השקעה אחרת, בממוצע. אבל במדינות שהציבור מצפה מהמדינה לעשות בשבילו, אין טעם/מוטיבציה להשקיע את המאמץ הכרוך בלימודים. הרי את רמת החיים ה"טובה" אפשר לדרוש מהמדינה. אצלינו אפילו הגדילו לעשות, כשדורשים מהמדינה לא רק רמת חיים אלא גם תוארים פקטיביים - על ידי הורדת רף הכניסה והורדת הדרישות האקדמיות מהסטודנטים.
לי נראה שהתיזה הזו מתיישבת יפה גם עם השגיהם הלימודיים של מהגרים - גם בישראל וגם בחו"ל. מהגרים בד"כ לא ממהרים לסמוך על המדינה. כשהם רוצים שילדיהם ישפרו את רמת החיים הם דואגים שהילדים ילמדו. לעומתם, כשוותיקים רוצים שילדיהם ישפרו את רמת החיים, הם מלמדים אותם שמגיע להם.
זה גם מתיישב לי יפה עם המתאם ההפוך בין ההשקעה בחינוך וההשגים. כשמצפים מהמדינה שתפתור את הבעיה, היא יכולה רק לשפוך כסף - ואם זה לא עוזר, אז עוד כסף. אבל כסף ממשלתי לא מלמד מתמטיקה, רק מוטיבציה להשגים (סליחה על גסות הרוח) עושה את זה.
בקיצור, חינוך זה כמו עבודה עם סוסים: המדינה יכולה להוביל אותם לשוקת, אבל לא יכולה לאלץ אותם לשתות.
|
|