לתשומת לב האייל גרוסמן 418176
בימים אלה, כשליברמן מקדם הפקעה נוספת של זכויות דמוקרטיות מידי הציבור והפקדתן בכיסו של שלטון ריכוזי וכוחני, הייתי נוקט משנה זהירות בקובלנות מהסוג ''אין מלך בישראל''. גם מאד הוטרדתי מהתשואות הרמות שבאו בעקבות ההצהרה, אם כי עלי להודות שזה דוקא מסתדר מצוין עם האבחנה שאנחנו חברה חלולה.

מעבר לזה, נאום חזק נאום.
לתשומת לב האייל גרוסמן 418177
כן, גם אני הופתעתי וחשתי אי נעימות מסוימת מהאמרה ''אין מלך בישראל''. והאמת, לא ראיתי שהיה בנאום משהו חדש או מחדש. נראה לי שהוא נשמע חזק בעיקר משום שגרוסמן יודע להשתמש במלים ומשום שהוא שכל את בנו לא כל כך מזמן.
לתשומת לב האייל גרוסמן 418182
"בימים ההם אין מלך בישראל" הוא ציטוט מהתנ"ך. הוא מופיע בכמה מקומות בספר שופטים, אבל נקשר אסוציאטיבית לפסוק הסיום של ספר שופטים "בימים ההם, אין מלך בישראל: איש הישר בעיניו, יעשה".

כמו שזכור לכולנו, הסופר התנכ"י (וגרוסמן בעקבותיו) לא "מקטר" על המצב הקיים, אלה מזהיר מחומר הנפץ שהמצב הזה נושא בתוכו. לאמור: "היום אין מלך בישראל, כולם מרגישים את זה ואיש הישר בעיניו יעשה, מחר (או שזה כבר היום) ישלטו כאן משפחות חסרות תועלת ומושחטות (חפני ופנחס), מחרותיים יכול עוד לשלוט כאן פנאט דתי (שמואל) ואחרי זה בני ישראל עוד יבקשו להם מלך, והם עלולים לבחור להם את מחפש החמורים הראשון שיופיע בשער."

בקיצור, הבעיה היא לא שחסר מלך, הבעיה היא בתחושה שקיימת במדינה, תחושת הצורך במלך, תחושת "איש הישר בעיניו יעשה".
לתשומת לב האייל גרוסמן 418185
ודאי שהוא ציטט מן התנ"ך, ולא התכוון ל*מלך* כפשוטו. לא חשבתי אחרת. אבל לא הייתי מצפה מגרוסמן לתלות את שורש הבעיה בישראל היום דווקא בחוסר מנהיגות רצינית. לא שמנהיגות כזו קיימת, אבל הבעיה העיקרית בעיניי היא יותר בכיוון שהיא הולכת בו.
לתשומת לב האייל גרוסמן 418305
באופן חריג, תגובה 418177 נערכה ע"י מערכת האתר כדי לתקן שגגה שנפלה בה.
לתשומת לב האייל גרוסמן 418280
אני חושב שצריך להבין את כוונתו של גרוסמן בעת שציטט את המשפט הזה, ולא פשוט להתייחס ל''פשט'' של הדברים. ברור הרי שגרוסמן לא רוצה להמליך מלך בישראל, אבל הוא רוצה מנהיג. שינהיג, כאילו.
בורים שבעולם 418283
זה ציטוט (שחוזר על עצמו ארבע פעמים) מספר שופטים
''בימים ההם אין מלך בישראל, איש הישר בעיניו יעשה'', או במלים אחרות - אנרכיה.
בורים שבעולם 418284
כן, אני יודע. (בגלל זה כתבתי ''שציטט'' בתגובה המקורית שלי).
בורים שבעולם 418293
אבל זה כן הפשט.
בורים שבעולם 418295
הפשט של דבריו, לא הפשט של הפסוק המקורי.
לתשומת לב האייל גרוסמן 418346
מאדם כמו גרוסמן, האמון על ברירת מילותיו ובעל כשרון מוכח בתחום, מותר לצפות שישכיל לעקוף מוקשים מעין אלה.

הפסוק המקורי טעון ובעייתי למדי (קריאה מומלצת: שמואל א' פרק ח') ויש סיבות לחשוד שכותבו לא היה אובייקטיבי בנוגע לסוגיית המלוכה. אני מניח שגרוסמן מכיר את ההקשר המקורי ואת המשמעויות הנילוות אליו לפחות כמוני. מוטב היה אילו השתמש רק בחלקו השני של הפסוק, או אילו בחר בניסוח חלופי ("לית דין ולית דיין", נניח).
בור ועם הארץ 418347
הציטוט הוא דווקא מספר שופטים. מופיע שם ארבע פעמים אאל''ט.
טעות מבישה: הנ"ל רחוק מלהיות בור ועם הארץ 418355
לא ידוע לי כמה זמן את/ה נמצא/ת באייל, אבל אני, המכירה את הקשה המקשה ואת הידע הרב שלו בתחומים רבים, זה זמן רב - סבורה שהוא *יודע היטב* מנין בא הציטוט ואף כמה פעמים הוא מופיע.

בדבריו בסוגריים טרח הקשה להשתמש בהגדרה המקובלת בכל מסגרת לימודית ומובנת לכל מי שעבר מסגרות כאלה - "קריאה מומלצת", ואם תקרא/י - תראה/י שבפרק מאלף זה מסביר שמואל לעם את משפט המלך הידוע, "את בניכם יקח ושם לו במרכבתו ובפרשיו... לחרוש חרישו ולקצור קצירו ולעשות כלי מלחמתו... ואת בנותיכם יקח לרקחות ולטבחות ולאופות... צאנכם יעשר ואתם תהיו לו לעבדים, וזעקתם ביום ההוא מלפני מלככם אשר בחרתם לכם..." --

כלומר, לא רודף השררה הוא שיביא גאולה לעם, ודויד גרוסמן, אומר הקשה המקשה - צריך היה לקחת בחשבון את הנקודה הזאת ולברור את דבריו ביתר הקפדה ודייקנות.
טעות מבישה: הנ"ל רחוק מלהיות בור ועם הארץ 418451
מצד אחד: חן-חן על ההחלצות האבירית להגנתי. מצד שני: הבריות עוד עלולים לחשוב שאני כותב את הסופרלטיבים האלה לעצמי, ואין המלך בישראל שֹׁוֶה בנזק הצאר.
(-;

-------------
והמהדרין יתקנו: ואין אין המלך בישראל וגו'.
טעות מבישה: הנ"ל רחוק מלהיות בור ועם הארץ 418461
אל חשש, הסגנון של ההודעה מסיר חשד מעליך‏1.
____________
1- כאילו אנחנו לא יודעים שעוד בגן היו קוראים לך "הזיקית האנושית"
טעות מבישה: הנ"ל רחוק מלהיות בור ועם הארץ 418543
החשד הוסר מעל הקשה המקשה אבל יש חשד דוקא על השוטה(-: תגובה 276518
טעות מבישה: הנ"ל רחוק מלהיות בור ועם הארץ 418456
ואם כבר מצטטים, הייתי מוסיף:
"יד וְאֶת-שְׂדוֹתֵיכֶם וְאֶת-כַּרְמֵיכֶם וְזֵיתֵיכֶם, הַטּוֹבִים--יִקָּח; וְנָתַן, לַעֲבָדָיו."
החליפי את "עבדיו" בנאמניו ובאנ"ש, והרחיבי את השדות והכרמים כך שיכללו גם מכרזים ממשלתיים, זכיונות לבתי זיקוק, בנקים מסוימים, ג'ובים נחשקים במגזר הציבורי וכו'. איזה מזל שבמדינתנו המתוקנת אין מצב לדברים כאלה.

כמובן שאיני חושד בנטיות מלוכניות אצל גרוסמן, אבל ההמון המריע בככרות (כדרש וכפשט) מעלה ניחוח מוכר:
"יט וַיְמָאֲנוּ הָעָם, לִשְׁמֹעַ בְּקוֹל שְׁמוּאֵל; וַיֹּאמְרוּ לֹּא, כִּי אִם-מֶלֶךְ יִהְיֶה עָלֵינוּ. כ וְהָיִינוּ גַם-אֲנַחְנוּ, כְּכָל-הַגּוֹיִם; וּשְׁפָטָנוּ מַלְכֵּנוּ וְיָצָא לְפָנֵינוּ, וְנִלְחַם אֶת-מִלְחֲמֹתֵנוּ."
כמו כל הגוים, מה רע?
לתשומת לב האייל גרוסמן 418349
לא מדויק. מישהו כבר הזכיר את ליברמן בדיון הזה. אני לא בטוחה שגרוסמן יהיה מאושר במיוחד אם חלילה הנ''ל ייבחר לראש הממשלה. וליברמן בהחלט עלול להיות מנהיג שינהיג, אפילו לא כאילו.
הבעיה של ישראל איננה הצורך במנהיג אלא הצורך במנהיג טוב. גרוסמן אמור לדעת את זה.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים