כמה שאלות לכותב המאמר 388190
הפתרון שלכם יכול להיות מאוד רלבנטי מבחינתנו לשנה הבאה (אנחנו אפילו גרים קרוב), אבל יש כמה שאלות ותהיות שעולות למקרא הכתבה:
1. איך הההורה האחראי באותו יום מתגבר על הנטיה הטבעית לתת תשומת לב גדולה יותר לילדו? מה קורה כשהילד הפרטי שלו רב עם ילד אחר?
2. איך מוודאים שכל הבתים הם אכן מתאימים מבחינה פיזית (בעיקר מבחינת בטחון ובטיחות) לשמש כגן?
3. האם הבתים מחוברים גם למוקד חירום? האם כל ההורים עברו קורסי החיאה ומקרי חירום?
4. האם כל ההורים מתאימים גם לשמש כדמות חינוכית? האם יש תכנית לימודים מסויימת ומפוקחת שהילדים לומדים?
בתודה מראש
הורה
כמה שאלות לכותב המאמר 388224
רציתי לדעת באיזה גן יש תוכנית לימודים, והאם הוא מקבל מבוגרים שלא למדו את החומר ומעוניינים להשלים ("חבר שלי" מתעניין..).

לגבי שאלות 2-3, מעניין אותי לדעת מה החוק אומר. איפה עובר הקו בין "השארנו 3 פעוטות אצל דודה חנה בזמן שהיינו שבוע בתורכיה" לבין מעון\גן ילדים שצריך להתאים מבחינת בטיחות, כישורים של המטפל\ת וכו'.
כמה שאלות לכותב המאמר 388272
אני אניח לצורך העניין שבורותך לא נובעת מטמטום מוחלט, אלא שאין לך עדיין ילדים (ולטובתם אני מקווה שעד שיהיו - אם בכלל - תחכים קצת).
בגני ילדים (חוץ מגנים אנתרופוסופיים וזוועות דומות) הילדים לומדים על עונות השנה, על חגי ישראל, יש בהם חוגים שונים (ריתמיקה, שעת סיפור, ליטוף חיות וכו') ועוד.
ולגבי שאלות 2-3 - אישית מעולם לא השארנו את הילד אצל הדודים, אבל אם היינו משאירים - בהחלט היינו מבצעים baby proofing לפני.
כדאי שתלמד קצת ענווה לפני שאתה מתחכם.
כמה שאלות לכותב המאמר 388275
אני לא ראיתי בתגובה ההיא של ה"אח" התחכמות, וחשבתי שזה ברצינות. והאמת היא שגם אני רציתי לשאול: הילדה שעליה מדובר בכתבה היא בת שנתיים והתחילה ללכת לגן לפני חצי שנה, כלומר בגיל שנה וחצי. בודאי שמלמדים את הילדים בגנים כל מיני דברים, אבל "תכנית לימודים" ארצית, מסודרת, ובה עונות השנה, חגי ישראל וכו' - זה דבר שיש גם בגנים לילדים כל כך קטנים, בני שנה וחצי-שנתיים, או שזה רק החל מגיל קדם-חובה (3-4)? מישהו יודע?
כמה שאלות לכותב המאמר 388309
תגיד, משלמים לך על גסות הרוח?

לידיעתך, גם בגנים אנתרופוסופיים יש תוכנית לימודים כלשהי. לגבי "זוועות דומות" - אין לי מושג.
כמה שאלות לכותב המאמר 388315
"קצת ענווה" נשמע לי מוכר מאיפשהו. אולי אלה רק אזני, אבל אלה שמבקשים אותה נשמעים בלתי ענווים בעליל. האם זאת הרחבה של חוק וישנה?
הפוסל במומו (הגלובלי) פוסל 388318
תגובה 387800
הפוסל במומו (הגלובלי) פוסל 388322
בחייך. זאת היתה תגובה ל תגובה 387797 .

(אבל אני מודה: ענוה באמת אינה אחת התכונות הבולטות שלי, במיוחד באייל)
הפוסל במומו (הגלובלי) פוסל 388333
טוב, האמת היא שזו התגובה הראשונה (והיחידה) שעלתה ב''אייל'' כשעשיתי חיפוש על המלה ''ענוה'', אולי זה בגלל שמר פז כתב ''ענווה'' בוי''ו כפולה.
כמה שאלות לכותב המאמר 388327
תסלחי לי חמדתי, אך כשהגעתי עם הקטנה והיורש לבחון גן אנתרופוסופי (במקרה, באותו ישוב מדובר) הסבירה לי הגננת ברצינות גמורה ובארשת מלאת חשיבות עצמית, שהם ''מתנגדים באופן עקרוני לשפוך ידע למוחו של הילד בשביעון הראשון'', אי לכך עוינותי לנ''ל מובנת. למותר לציין שבו ברגע הסתובבנו והלכנו, ואני גם מניח שכותב המאמר הגיע לאותה מסקנה, והיעדר גנים נורמלים בישוב היה המניע העיקרי שלו לפתיחת גן ההורים.
כמה שאלות לכותב המאמר 388348
תיזהר עם הרגשי הזה, אבא'לה, זה עלול להוביל אותך למקומות לא טובים. הנה למשל התעצבנת על גננת אחת וכולנו צריכים לספוג את זה.

"הלימוד בגילאים הצעירים נעשה מתוך חיקוי ביוזמתו של הילד והפנמת הסביבה ופחות מתוך שינון. לכן בגן האנתרופוסופי לא נמצא לימוד קריאה וחשבון. במקומם נראה ילדים משחקים בבישול, מתחפשים לאמהות, אבות, מלכים וקוסמים ועוסקים בשירה ובציור. האמנות משמשת כאמצעי חינוכי בגן הילדים..." וכולי וכולי.

אין כאן "לימוד" בצורתו המוכרת מבית הספר, וגם לא שינון (בכמה גנים רגילים יש שינון?). אבל יש גם יש "תוכנית לימודים". פשוט לא מלמדים את התכנים שאתה חושב שצריך ללמד.

עצתי לפני כתיבת התגובה הבאה: שתה כוס מים. אחר כך פתח ספר בישול למרוקאיות.
כמה שאלות לכותב המאמר 388356
א. היית צריכה להיות שם בשביל להבין עד כמה הגננת הזאת מלאה מעצמה, והשתדלה לתת לנו את ההרגשה כאילו מי שמעז ומלמד משהו את הילד שלו הוא פושע והורה רשלן, עד כדי כך שאסור אפילו לעודד את הילד לשאול שאלות (!) הבנתי גם שזו לא התפיסה של הגננת הזו ספציפית, אלא של התנועה כולה (דרך אגב, היינו ב 2 גנים כאלה באותו ישוב).
ב. אני לא מצפה (וגם לא רוצה) שילמדו את הילד שלי (בן 3 למען השם!) קריאה וחשבון. אני כן מצפה שהוא ילמד איזו עונה באה אחרי החורף, איזה פרח מבשר את הסתיו, איפה זורחת ושוקעת השמש, ומהי עיר הבירה שלנו. לא מדובר על "שינון" אלא על גננת שמושיבה את כל הילדים במעגל, ומספרת להם את הדברים הללו, כולל עזרי לימוד חזותיים. כמובן שחלק נכבד מהזמן מוקדש גם למשחקים, אך זמן ועת לכל דבר.
ג. לא "כולכם צריכים לספוג את זה". לא טוב לך - דלגי על התגובה.
ד. סלחי על החקרנות, אבל האם את אם לילדים?
כמה שאלות לכותב המאמר 388367
א. בסדר, בסדר, אני מאמינה לך. אני גם לא מכירה מספיק את התפיסה האנתרופוסופית כדי לשפוט. אני מכירה תפיסה כללית שבה מומלץ להורים לא לדחוף את הילד ללימודים בלי שביקש זאת, אבל מעולם לא שמעתי על גישה שלא מעודדת שאילת שאלות. ואם הילד שואל, לא עונים לו?

בלי קשר לגננת שלכם - להבנתי, החלוקה לשניים בתוך הגישות החינוכיות נסמכת על שתי תפיסות לגבי הילד שיצא לאוויר העולם. אחת טוענת שהוא נולד כמעט "לוח חלק" (היום איש לא חושב כך בדיוק, בגלל הידע שהצטבר על גנטיקה, אבל בכל אופן הנטייה כזו) ולכן יש להטמיע בו באופן אקטיבי את הידע והערכים של הוריו, פן לא יוכל לגבור על "הפרא" שבקרבו. השנייה גורסת שכל ילד נולד עם תכונות כגון סקרנות, רצון ללמידה וצורך מאוד גדול בחיקוי המבוגרים, ולכן יש רק לאפשר לו את התנאים לעשות זאת, ולהביט איך הדברים קורים.

ב. נדמה לי שהאנתרופוסופים (חינוך וולדורף קוראים לזה) מקדישים המון מקום לטבע. אלא שבמקום שעת ריכוז עם כרטיסיות ותמונות, הם מגדלים ירקות ופרחים, מגננים, קוטפים יבולים וכולי - בקצרה, לומדים דרך התנסות מעשית. לי נראה דווקא הגיוני שילד בן 3 ייצא לטיול לחיפוש אחר חצבים ובדרך ילמד שהחצב מבשר את הסתיו. זה עדיף על פני כל תמונה או כרטיסיה שהגננת תראה לו בישיבה בתוך חדר. בגיל הזה ובתכנים האלה, ללימוד התיאורטי יש מקום רק אם מסיבות שונות אין מקום ללימוד מעשי (למשל, הורים שגרים בעיר, מראים לילד ציור של פרה ועושים "מוווו").

ג. בשמחה, אבל איך אדע לדלג על התגובות שלך? אתה אלמוני.

ד. כן. ודווקא ילד שמח. אחרי שכל היום יושבים איתו על "איך עושה חתול" ו"איך עושה כלב", הוא למד מהתנסות מעשית לעשות קול של אזעקת מכונית וסירנה של אמבולנס, למרות שאף אחד לא חשב ללמד אותו את זה.
כמה שאלות לכותב המאמר 388368
ולגבי סוף סעיף א - הנה דיון מעניין (וארוך, אבל אפשר להבין את העיקרון מהתגובות הראשונות) שהתפתח בנושא עידוד/דחיפה ללימוד קריאה בגיל הרך: http://www.tapuz.co.il/tapuzforum/main/Viewmsg.asp?f...
כמה שאלות לכותב המאמר 388457
שכחת לציין שאת הקולות האלה הוא משמיע בתשובה לשאלה ''איך עושה אמא''.
כמה שאלות לכותב המאמר 388958
ד. ה"כל היום יושבים איתו על 'איך עושה חתול"' היה בצחוק, כן? אני שותף לגישה שלך לגבי חצבים. למה היא לא יכולה לעבוד גם עם בעלי חיים? נובחים בחזרה על הכלב, מסתובבים קצת על ארבע ומשחקים ככה תופסת, או "כלב-וחתול", או "חתול-ועכבר".
כמה שאלות לכותב המאמר 388435
אגב, אני מתרשם שאת מתמצאת בתחום חבל"ז, ומסתקרן: זה מתוקף היותך אמא או מתוקף היותך ברקת?
כמה שאלות לכותב המאמר 388513
באיזה תחום?
כמה שאלות לכותב המאמר 388554
בתחום של שלל האלטרנטיבות והגישות לגני ילדים, הפילוסופיות, הטקסונומיות והקונטרוברסיות הקשורות אליהן.
כמה שאלות לכותב המאמר 474553
שוב באיחור: לא יודעת להפריד. הנושא מאוד עניין ומעניין אותי.
כמה שאלות לכותב המאמר 474543
אם לא שאלות יפות בכלל.
כמה שאלות לכותב המאמר 388707
"ספר בישול למרוקאיות" זה דומה ל"ספר בישול לעיראקיות"? או שמדובר בשנינה אחרת לגמרי?
כמה שאלות לכותב המאמר 388713
לעיראקיות אין ספרי בישול, אלא ספרי אירוח ("גלגלי את עינייך בחוריהן למקרה שהאורח סירב לגעת בפרוסת העוגה השלישית. הישבעי באמא'שלך ואיימי לנתק את יחסייך איתו אם לא יגמור מהצלחת" וכולי וכולי).

_________
ברקת, וסוללה של דודות עיראקיות.
כמה שאלות לכותב המאמר 388410
אלמוני יקר,

אני אכן מכיר היטב את הגן שאתה מספר עליו. יש דברים שאני אוהב
בשיטת החינוך האנתרופוסופית ויש דברים שאני מסתייג מהם.
למי שחי בשלום עם חינוך וולדרוף , זה גן מצוין שמנוהל ע"י אנשים מקסימים עם צוות מעולה.

ההנחה שלך ש "אני גם מניח שכותב המאמר הגיע לאותה מסקנה, והיעדר גנים נורמלים בישוב היה המניע העיקרי שלו לפתיחת גן ההורים."
היא שגויה. דווקא יש אצלינו גנים שנחשבים מעולים ומגיעים אליהם מכל הסביבה.
את המניע העיקרי שלי להיות חלק מגן ההורים כתבתי במפורש במאמר עצמו בפסקה שמתחילה ב "המוטיבציה הבסיסית והחזקה ביותר שלי היא התחושה העמוקה והידיעה שאנחנו ההורים יכולים וצריכים לגדל את הילדים שלנו.", כך שאני מבקש לא להדביק לי מניעים אחרים נסתרים.
אחד ההורים אצלנו אמר בתחילת השנה שגם אם היה מקבל voucher חינם לכל גן באזור, עדיין היה מצטרף למסגרת ומאמץ של גן ההורים שלנו.
כמה שאלות לכותב המאמר 388527
עכשיו אתה נכנס לקטע רגשי...
מצטער שהדבקתי לך מניעים אחרים מהאמיתיים.
בכל מקרה באמת בישוב שלך יש גנים *שנחשבים* מעולים, לפחות משמועה, ולכן גם הגענו אליהם להתרשמות. אך ממקור ראשון - שיטת הלימוד (או חוסר הלימוד) שם החרידה אותנו.
כמה שאלות לכותב המאמר 388228
4. נדמה לי שכל הורה באשר הוא כבר משמש כדמות חינוכית, בין אם הוא רוצה בזה ובין אם לא. אולי אתה מתכוון לשאול אם הורה יכול לבצע את עבודתה של גננת (ואם כן, מאילו בחינות? העברת "תכנים" תיאורטיים? לימוד מעשי של מיומנויות? פיקוח חברתי?...).
כמה שאלות לכותב המאמר 388319
"אנחנו אפילו גרים קרוב"
אנחנו ממשיכים שנה הבאה ומחפשים עוד ילדים, אז אם אתם גרים קרוב - צרו קשר.

בהתיחס לשאלות:
1. "איך הההורה האחראי באותו יום מתגבר על הנטיה הטבעית לתת תשומת לב גדולה יותר לילדו?"
אנחנו משתדלים לתת תשומת לב שווה לכולם.
הנסיון שלי הוא שזה אפשרי.
כמובן שיש קשיים. היו מקרים רבים שהילד שהגן היה אצלו דרש המון תשומת לב לב מההורה. למשל דרש לינוק המון המון. זה טבעי. יש לו הרבה ילדים בבית והוא רוצה את אמא שלו בשבילו. זה התמודדות לא קלה עבורינו. כך שהקושי הגיע מהכיוון של הילדים
ופחות מהכיוון שלנו. ז"א להם היה קשה שתשומת הלב שלנו מופנית לכל הילדים.
"מה קורה כשהילד הפרטי שלו רב עם ילד אחר?"
התיחסתי לזה בתגובה הקודמת שלי בסעיף 2 תגובה 388304.

2. "איך מוודאים שכל הבתים הם אכן מתאימים מבחינה פיזית (בעיקר מבחינת בטחון ובטיחות) לשמש כגן?"
מבחינה פיזית - נראה לי שכמעט כל בית שמתאים למגורים של הורים וילד/ים מתאים גם לארוח של מספר ילדים. צריך אולי להזיז כמה רהיטים בבוקר של הגן וכ"ו. זה חלק מהענין - הגן הוא בבית ולא במקום אחר.
לגבי בטיחות - אנחנו עשינו סיבוב בטיחות בכל אחד מהבתים
בתחילת השנה. ראינו נקודות בעיתיות והערנו אחד לשני. בחלק מהבתים נדרשה עבודה קטנה כמו תוספת גדר לחצר, חסימה כלשהיא וכ"ו. עשינו זאת היכן שנחוץ.
חוץ מזה כל הורה יכול להעיר במהלך כל השנה לכל אחד מהאחרים על כל ענין בטיחותי. אני מספר פעמים בקשתי מאחרים לסגור איזו פרצה או להמנע מדברים מסוימים.
ואנחנו מתכנסים למכנה המשותף "הגבוה" (ז"א היותר בטיחותי אם יש אישה הבדלי השקפות (ויש !)).
אבל, לפעמים לא נעים להעיר, זה בהחלט בעיה.
בכלל זה נקודה שאנחנו רוצים להשתפר שנה הבאה. אולי לעשות מדי חודשיים סיבוב בטחון נוסף. אולי למנות "קצין בטיחות" את אחד ההורים ?

3."האם הבתים מחוברים גם למוקד חירום? האם כל ההורים עברו קורסי החיאה ומקרי חירום?"
לא מחוברים למוקד חרום. אבל יש טלפון ופלאפונים ושני מבוגרים ורשימת קשר של כל ההורים. זה נראה לי מספיק.
אני לא חושב שכולנו עברנו קורס החייאה וזה עוד נקודה שאנחנו צריכים להשתפר בה לקראת שנה הבאה. תכננו השנה לצפות כולם ביחד בקלטת שקופת חולים מספקת ולא הגענו לזה. טעון שיפור.
אבל גם זה נכון גם להורים רגילים. נראה לי שכדאי שכל הורה ידע לבצע החייאה.

4. "האם כל ההורים מתאימים גם לשמש כדמות חינוכית?"
וואו, זה שאלה מסובכת. האם את/ה מתכוון כל הורה הכלל או כל הורה בגן ...
ובכלל, מי קובע מה חינוכי ומה לא ?
והאם בכלל צריך לחנך באופן אקטיבי ? או שחינוך קורה ע"י הסתכלות של הילדים עלינו וכל מה שנותר לנו זה להתנהג בצורה "טובה"?
השאלה שאני שאלתי את עצמי היא האם כל ההורים בגן הם כאלו שאני
רוצה שהבת שלי תהיה לידם הרבה. ז"א האם ההתנהגות שלהם היא כזו שאני רוצה שהבת שלי תהיה חשופה לה. התשובה שלי היא כן. הם לא מקללים, מדברים יפה, לא מרביצים ...
אבל, לא כולם מושלמים. יכול להיות שמישהוא התעצבן על בן הזוג שלו ליד הילדים. זה חינוכי ? הרי רק על זה ניתן להתווכח.
הענין היותר חשוב זה צורת ההתיחסות לילדים. אנחנו כן השתדלנו להתגבש קבוצה שיש לה הסכמה כללית לצורת התיחסות לילדים. היה לנו גם דיון האם חשוב שתהיה לנו תגובה אחידה במקרים שונים. זו שלעצמה שאלה לא פשוטה.

"האם יש תכנית לימודים מסויימת ומפוקחת שהילדים לומדים?"
בכל גן הורים אפשר לעשות את זה אחרת. זה יכול להיות גן הורים עם תוכנית מוגדרת, זה יכול להיות גן הורים ברוח "חופשית" או להבדיל אנתרופוסופית. כל קבוצת הורים והאידיאולוגיה שלה.
אצלנו השנה הילדים היו ממש קטנים (פחות משנתיים שהתחלנו) ולא היתה לנו שום תוכנית מוגדרת. בוודאי לא ניסינו ללמד אותם (אם כי הם למדו המון). כן היה לנו חשוב לעשות עמם הרבה דברים כמו לבשל, לעבוד בגינה, לללכת לפינות חי וכ"ו. עשינו עמם פעילות יצירה. לפני החגים התיחסנו לחגים וכ"ו.
כמה שאלות לכותב המאמר 388323
אנחנו ממשיכים *ב*שנה הבאה. תודה וסליחה.
כמה שאלות לכותב המאמר 388375
ו"פחות משנתיים *כ*שהתחלנו" עובר אצלך בשקט?
כמה שאלות לכותב המאמר 388456
אני אינטרפרטר, לא קומפיילר.
388334
למרות שהרעיון בהחלט קוסם, אני חושש שהגן שלכם לא מתאים לנו, מהסיבה הפשוטה שאנו זקוקים לגן עד השעה 16:00.
תודה בכל מקרה.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים