|
||||
|
||||
לביקורת בכתבה יש קצת ריח ניו איג'י בעיקר בקשר בין אדריכלות לבריאות החברה ורוח האומה. כמעט ציפיתי למצוא המלצה שהאדריכלים יפתחו את הצ'קרות ויתחברו לאנרגיה הקוסמית כדי להבריא את נפש האומה. באופן אישי אני מעדיף בנית מגורים קונבנציונלית. מי רוצה לגור בתוך יצירת אומנות פוסט מודרניסטית? את המבנים המשוגעים אפשר להשאיר למוזאונים ולעשירים שרוצים דאוין. (מה ההבדל בין אדריכל ארכיטקט ומהנדס?) |
|
||||
|
||||
נתחיל מהסוף. מה ההבדל בין רופא ודוקטור? בין מהנדס ואינג'ניר? זה אותו דבר. בארץ אני אדריכל, בארה"ב אני ארכיטקט. מהנדס?! יש כל מיני. התכוונת למהנדס בנין? קונסטרוקטור? הוא דואג ליציבות המבנה. זה במשפט אחד. פוסט מודרני? אם נשוחח בנושא סגנונות אדריכליים, כיום פוסט-מודרני זה כבר היסטוריה. לא בונים כאן בסגנון הזה. השאלה היא , האם יש סגנון, רעיון או קונספט כלשהוא שעומד מאחורי הבניה בארץ? הרעיון הראשון והברור ביותר, הוא עשיית כסף על ידי מעטים על גבם וחשבונים של רבים, זה ברור ומה עוד?! |
|
||||
|
||||
כול פעילות כלכלית (לדוגמא בניה) מיועדת לעשית כסף. אני מבין מהכתבה (וגם מההגיון) שבניה בסגנון אחיד זולה יותר ולכן תהיה גם זולה יותר לרוכש הסופי (בארץ בה מחירי הדירות מטורפים גם כך). אם כך אני מעדיף דירה סטנדרטית זולה על דירה שהיא יצירת אומנות שתעשיר את הקבלן עוד יותר. אין לי מושג בסגננות אדרכלים ולכן אני לא יודע למה אתה מתכוון בפוסט מודרנסטי. אני מתכוון לכול מבנה שהוא מספיק מיוחד כדי שישימו אילו לב. זה מתאים לסוגים מסוימים של מבנה ציבור אבל לא לבנית מגורים. תנאי עבודה הנוגדים את החוק הם ענין לבית משפט. כול השאר צריך להשאר לשוק החופשי. כמו שלא כול אחד קונה תמונה של פיקאסו או פסל של רודן, אלא רק מי שרוצה ויכול. כך גם לצירי הפורטרטים על הטילת יש עבודה לא רק ללאונרדו דה ונצ'י. (האם האדריכל יכול לתכנן כול מה שהמוזה מביאה לו ולהגיד למהנדס: תדאג שזה יהיה יציב?) |
|
||||
|
||||
צריך לשים לב מה עיקר העלות של הבניה. השלד והדברים הנלווים לשלד (טיח, גג, איטומים, פיקוח על הבניה) בד"כ לא תלויים ביצירתיות ובמקוריות של תכניות הבניה אלא נגזרים משטח הבניה. (למעט במקרים שבונים משהו ממש חריג ויוצא דופן כמו שטחים תלויים גדולים, מרתפים ענקיים או רב מפלסיים, בריכה על הגג וכד') העלות של הגורמים הנ"ל לא מגיעה בד"כ לחצי מעלות הבניה או לרבע מעלות הבית (כולל השטח). הדברים היקרים באמת זה הגימורים - חלונות, דלתות, ריצוף, מדרגות, אביזרי חשמל, כלים סניטרים ואביזרי אמבטיה, מטבח, מיגון, מיזוג וכו'. העלות של גורמים אלו יכולה להשתנות בצורה ניכרת לפי הבחירה של המעצב או של בעל הבית. למשל ריצוף מתחיל ב40 ש"ח למ"ר ומטפס בקלות למאות ואפילו ל1000 ש"ח למ"ר (וגם הרצף יקח תוספת על ריצוף בגודל לא שגרתי). מחירים של חלונות יכולים להיות זולים (מאות ש"ח לחלון) אם הולכים על פרופיל פשוט, שמשה פשוטה ותריס פשוט ויכול להגיע למחירים מטורפים (10000 ש"ח לחלון) אם רוצים פרופיל מיוחד, שמשה איכותית, מחוסמת, כפולה נגד רעש ועם תריס פנימי. כנ"ל לגבי כמעט כל סעיף אחר בגימור. לגבי השאלה האחרונה שלך, התשובה היא כן, אבל. המהנדס עלול להציב לך עמוד בטון מזויין באמצע החלון הענק שהאדריכל תכנן לך בסלון, או יותר גרוע, באמצע הסלון. |
|
||||
|
||||
אבל ברגע שכול בית יתחיל להיות שונה מכול השאר מהר מאוד נגיע לצורך בשינוי מבנה יקרים כדי להיות מקורים. ובאופן אישי אני מעדיף לחסוך במקוריות ולהשקיע בגימור האיכותי. (אם המהנדס יכול לתקוע עמודים היכן שצריך ולקלקל את התוכנית הגרנדיוזית של האדריכל אז בשביל מה אדריכל?) |
|
||||
|
||||
צריך אדריכל שמודע פחות או יותר לשיקולי יציבות, אבל יותר מודע לשיקולי אור וצל, נפחים, גודל מסדרונות וכולי. מכיוון שקשה למצוא מהנדס שהוא גם ארכיטקט (או ההפך) מפצלים את העבודה ביניהם מתוך תקווה שלא תהיה יותר מידי פלישה. |
|
||||
|
||||
אדריכל טוב צריך לדעת מה ניתן ומה לא ניתן לעשות. מהנדס בניין טוב צריך לדעת איך ניתן לעשות את מה שהאדריכל מבקש. |
|
||||
|
||||
אם כך לא עדיף לשלב מהנדס ומעצב פנים? (ואת היומרות האומנותיות להשאיר לאמנים) |
|
||||
|
||||
ואם אפשר, גם חתן אינסטלטור ואבא מיליונר. |
|
||||
|
||||
אני לא אדריכל, אבל נראה לי שאפשר לעשות הרבה מאוד (יותר מהביקוש בכל אופן) בתים שונים זה מזה ובעלי מאפיינים מקוריים גם בלי להכנס למבנים אקזוטים שיצריכו עלויות בניה חריגות. |
|
||||
|
||||
למרבית הצער, הפעם האחרונה שהציעו ל''עמך'' בנייה לכאורה-מקורית, היתה בפרויקטים עצובים מסוג ''פואבלו אספניול''. |
|
||||
|
||||
מה עצוב בפואבלו? אני זוכר את הפרסומות שלהם(!), אבל לא יודע שום דבר על ההמשך. קרה משהו נורא? |
|
||||
|
||||
אם כבר אז pueblo לא? |
|
||||
|
||||
אריק מירקובסקי, "בתוכניות זה עוד נראה כמו שכונת יוקרה". הארץ: |
|
||||
|
||||
מדבריה של ברקת חשבתי שהכישלון נבע מזה שנתנו ל"עמך" לבחור. במאמר עצמו לא בדיוק ברור מה קרה שם. האם המעבר מקבלן לקבלן שינה את המאפיינים? האם הרוכשים נקלעו "לבעיות קשות"? |
|
||||
|
||||
לא, לא בהכרח. הכישלון נמדד בעיקר מול הציפיות הגבוהות שתלו בפרויקט הזה, והיומרנות שנקשרה בו. |
|
||||
|
||||
אני אגיד לך מה קרה: כשאתה לוקח אנשים מפתח תקווה ונותן להם לבנות משהו שדומה לפי דימיונם לכפר ספרדי אז מתקבלת התוצאה הבאה: 1. היתה טעות בחישובי גובה הקומות , הקבלן רצה עוד קומה כדי להרויח כסף ויצא לו בית בגובה תקרה של 1.80 , שנמכר על כן בהנחה גדולה וקוראים לו הבית של הגמדים. 2. הבינין לא עומד בפגעי הסיבה בקרבת הים וכל הטיח נופל. 3. אין שום קשר בין מה שיצא לאיזה כפר בספרד, אלא אם תרצה להגיד שהמרוקאים שגרים שם הם גם ספרדים. הבנת? אבל זה לא רק שם , זה באמנות במדע , בטכנולוגיה , בשגיאות הכתיב על השלטים בכביש aquyiria" וכך הלאה . |
|
||||
|
||||
פואבלו אספניול זה אזור לתיירים ליד ברצלונה ששם בנו מבנים לדוגמא מכל סגנונות הבניה הקיימים בספרד. כל מבנה בסגנון אחר והמקום מאוכלס בעיקר על ידי אומנים והחנויות שלהם. |
|
||||
|
||||
הרי אתה מבין יפה מאוד שראובן שאל והכורדי ענה ושניהם התכוונו לא למבנים לדוגמה בברצלונה אלא למבנים לדוגמה בראשון-לציון-מארש-איזה-אורקסטרה-אספניולית, מתגובה 381077. |
|
||||
|
||||
הדיבור על הקשר התומך בין אדריכלות לחברה הוא לא ניו אייג'י אלא דווקא מודרניסטי לעילא (ע''ע פרנק לויד רייט). |
|
||||
|
||||
ככה קוראים לזה? תנחש איך קראתי לזה עד היום (רמז: מתחרז עם "עין"). |
|
||||
|
||||
תקרא מה אחרים חושבים על זה: |
|
||||
|
||||
רבותיי, נסכם: ברוב קולות הוחלט ששמו של הבניין מהיום ואילך הוא "הזין של פיבקו". ומי יודע, אולי באמת הוא נבנה כדי לפצות על משהו. |
|
||||
|
||||
אני חייב וידוי קטן: המון זמן חיכיתי שיגמרו כבר את הבניין ההוא ויורידו את הפיגומים, כדי שאוכל לגבש עליו חוות דעת מלומדת. מסתבר שיש שוטים שאסור להראות להם אפילו עבודה שלמה. |
|
||||
|
||||
(ארכיבאי, השוטה גר ברמת גן!) |
|
||||
|
||||
לא צריך לגור ברמת גן, מספיק לסוע בחלק הצפוני של נתיבי איילון. |
|
||||
|
||||
מה שמטריד אותי בבניין הזה הוא המיקום שלו. יציאה נוחה לכביש? זה כל מה שהאנשים הללו צריכים? |
|
||||
|
||||
דווקא למגדל זה אין יציאה נוחה. הוא אמנם ממוקם ליד איילון, אבל בכדי להגיע אליו צריך להסתובב די הרבה ברמת גן. |
|
||||
|
||||
אם כך, אני לגמרי לא מבינה מדוע מישהו ירצה לגור במיקום כזה. על הכביש הראשי, בלי נפש חיה למטה. בעיני זה סוג של אוטיזם. |
|
||||
|
||||
את יכולה למצוא מאמר מפורט יותר בארכיון הארץ, "וילה על קומות" מאת מיכל פלטי, שפורסם ברביעי לאפריל 2003. |
|
||||
|
||||
או.קיי, אז הרעש לא עובר דרך חלונות כפולים. זה עדיין לא מסביר מדוע מישהו (מדובר הרי בציבור קונים שהפרוטה מצויה בכיסו) יעדיף לקנות דירה שם ולא בתוך העיר, על הים או באזור כפרי. |
|
||||
|
||||
אבל השכ''ג כבר הסביר לך - נוף המכוניות הפקוקות פשוט עושה לו את זה. |
|
||||
|
||||
המאמר השני ניסה להסביר את זה. למיטב ידיעתי: א. הדירות בפרוייקט הזה לא ממש נמכרו כמו שציפו. ב. מה שמאפיין את הפרוייקט הוא שבכל קומה יש דירה נפרדת (או שתיים בפנטהאוז) ומי שקונה דירה (=קומה) מקבל עוד דירה (=קומה) בחלק התחתון (והקטן יותר). ג. חוץ מזה, יש שם גם בריכה (על עוד קומה) וחדר כושר. ד. וגם יציאה לירקון וסירה לכל דייר. ה. וגם הנוף אמור להיות חביב ביותר. ו. כמו שאפשר להבין, הדירות שם לא כל כך זולות. למעשה, מי שקונה שם דירה אמור להחזיק עוד וילה באיזור הכפרי, ועוד דירה על שפת הים. ז. כנראה שזה כמעט בלתי אפשרי למצוא דירה בתנאים האלה במרכז העיר. |
|
||||
|
||||
אז אתה אומר שמקבלים יותר תמורה לכסף (היה חסר להם שלא...). מכיר את הבדיחה על שתי הזקנות שהתלוננו שהאוכל גם לא טוב, וגם מגיע במנות קטנות? אז כאן הוא לפחות בא במנות גדולות. אני חושבת שזה אנטי-איכות חיים, לא להיות מסוגל "לרדת למטה" - רק לצאת לחניון תת-קרקעי. בריכה וחדר כושר (גם שם בחלונות כפולים אטומים מן הסתם) לא יפצו על כך. |
|
||||
|
||||
זו הבדיחה, זהו (היא סימן רשום של וודי אלן). המשפט הראשון שלה הוא ''שתי זקנות נסעו לבית הבראה בהרים''. |
|
||||
|
||||
כו, אבל כש*אני* מספר את הבדיחה, אני עושה פרצוף נורא רציני ואז כולם יודעים שזה מצחיק. |
|
||||
|
||||
כי את מתייחסת לזה בתור בית מגורים עיקרי או גרוע מזה, יחיד. תחשבי שאת מולטי מליונרית שמתגוררת בגליל. בחצות הסתיימה ההופעה של הפילהרמונית מחר בשבע בבוקר יש לך ישיבה עם מנכ''ל משרד האוצר, את נכנסת ללימוזינה וצריכה להחליט איפה לישון. לחזור הביתה, גם בלימוזינה, זה לא כיף. ללכת עוד פעם להילטון, לקוות שלא תפסו לך את הסוויטה, זה לא זה. מזל שיש לך את הדירה הזאת שקנית במקרה במגדל המוזר הזה, תוך חצי שעה את במיטה שלך, וגם תספיקי להתאמן את אימון הבוקר שלך... |
|
||||
|
||||
הבנתי. בתור "מלון של שדה תעופה" הבניין הזה אכן מתפקד לתפארת... (אגב, שרון איילון קיבלה שם דירה, לא? מעניין מה עושה איתה. נדמה לי שגם אסור לה למכור אותה פרק זמן מסוים). |
|
||||
|
||||
יש אנשים שהשלווה הכפרית עלולה להוציא אותם מדעתם, אויר הים מלוח להם מדי ושתי הסביבות האידיליות האלה גורמות להם תופעות אלרגיות (אמיתיות). בהרבה מובנים, המצב הזה של להיות מחוץ לעיר ובו-זמנית גם בתוכה - יש בזה משהו נוח טכנית ומרגיע נפשית. לו הפרוטה בכיסי - ייתכן שגם אני הייתי שם. |
|
||||
|
||||
"מחוץ לעיר ובו-זמנית גם בתוכה" זו הגדרה שהייתי נותנת לפרבר כמו אפקה או תל ברוך, לשכונות כמו ביצרון או אזור 1. לא למסמר בתחת של איילון. 1 מבחינת מיקומן, לא מבחינת היוקרה שלהן. |
|
||||
|
||||
אם ללכת טיפה יותר רחוק, סיפור מהחיים: לא מזמן סיפרתי לעו"ד תל-אביבי מוכר ומכובד על קרובת משפחתי שעברה למושב קטן בהרי יהודה. הנוף הוא נוף קדומים נפלא, אבל כשבמקרה חסר אקאמול בשביל הילד באמצע הלילה - יוצאים למסע של אלף מילין. המכובד הסתכל עלי כאילו ברחתי ממוסד סגור ואמר: "*אותי* את מנסה לשכנע? אני גרתי כמה זמן ב*רמת השרון*, והשתגעתי שם לגמרי - ומהר חזרתי לתל-אביב לנשום אויר!". |
|
||||
|
||||
תיכף תגידי לי שהוא באמת נכנס לג'יפ ונסע בכל המהירות ובטעות פגע בפיאט. |
|
||||
|
||||
(-: לא בדיוק, אבל עד כמה שהבנתי הוא החזיק מעמד ברמה"ש בסביבות שנתיים, וברח משם ונשאר תקוע עם בית יקר שלא הצליח למכור או משהו כזה. (זהו, לא נכנסת יותר לסיפור הזה. בסוף את תזהי מי זה וזאת תהיה אשמתי) |
|
||||
|
||||
אלף מילין? כשיש ילד, אקמול (כמו עוד כמה תרופת OTC) צריך להיות בסטוק. |
|
||||
|
||||
אתה צודק, אבל לא כולם מושלמים כמוך וכמוני. ועצם זה שאנשים עברו לגור במושב עם נוף נפלא ובלי אקמול (ויתרתי על האל''ף שבאמצע) בהרי יהודה, זה כבר מראה שהם דפוקים באופן קשה. למרבה הצער, במדינה דמוקרטית אין חוק נגד אנשים דפוקים. מאוחר יותר, כשילדיהם יגדלו מעט, קרוב לודאי שהאנשים האלה יחנכו אותם ב''חינוך ביתי'' שברקת המליצה עליו לא מזמן. מה גם שהחינוך הלא-ביתי הקרוב נמצא בערך על יד האקמול, פרט שאינו מבשר טובות לגבי סיכויי ההצלחה שלו אצל האנשים המדוברים. |
|
||||
|
||||
לכל המושבים והקיבוצים בהרי יהודה יש מקומות חינוך מוכרים קרובים, בכולם יש הסעות של המועצה. |
|
||||
|
||||
היית מוכרח לגלות, אה? |
|
||||
|
||||
(גילוי נאות, גם אני עזבתי את העיר ועברתי זה מכבר למושב עם נוף נפלא בהרי יהודה, עם מוסדות חינוך מפעוטון ועד תיכון במרחק הליכה, ואפילו קופת חולים) |
|
||||
|
||||
מתי בדיוק המלצתי על חינוך ביתי? |
|
||||
|
||||
אני, על כל פנים, קבלתי את הרושם שהרעיון מוצא חן בעינייך. לא ככה? |
|
||||
|
||||
הרעיון מעניין אותי מאוד, אבל בהחלט לא המלצתי לאף אחד ליישם אותו. בסך הכל עשיתי קצת עבודת הגנה עליו מפני דעות קדומות מצערות של איילים אינטליגנטיים. |
|
||||
|
||||
כמעט. אוטואיזם: סיפוק שמושג מהתבוננות באלפי מכוניות בפקק. |
|
||||
|
||||
הרוחניות של המודרניזם אינה ניו אייג' (ובכלל, לא כל רוחניות היא ניו אייג', תודה לאל). |
|
||||
|
||||
אולי, אבל כבר קשה לזכור את זה, הניו אייג' ניכס לו את הרוחניות וכיום, כמושג, היא משוייכת לו כמעט אוטומטית. |
|
||||
|
||||
אז נא לאמץ קצת את הזיכרון :-) הרוחניות (הטרנסדנטלית אפילו) היא חלק חשוב מהתיאוריות של המודרניזם. אם רוצים לדון ברצינות בה או במודרניזם, אי אפשר לעשות זאת במושגי "הרחוב" (ואני מסכימה שבלשון העם, רוחניות וניו אייג' הפכו למושגים נרדפים. טעות נפוצה). |
|
||||
|
||||
לי את לא צריכה להזכיר, דיברתי בשם אודטה, ג'ודי וחברות. להן יש הרבה יותר השפעה משתהיה לי אי פעם (או משהייתי רוצה שתהיה לי). אנחנו מיעוט, רוב האנשים נמצאים לא כאן באייל אלא במקומות לגמרי אחרים. |
|
||||
|
||||
אה, באמת רציתי לשאול איפה כולם. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |