|
||||
|
||||
כתבת ''מה גם שאחשורוש אולי לא היה בנו של המלך הקודם'', וביססת חלק מהמאמר על הנחה זו. אחשוורוש הוא ככל הנראה כסרכסס הראשון (איני זוכר כרגע את שמו הפרסי), בנו של דריווש הראשון, כך שהוא הפך למלך בזכות מוצאו ולא בזכות נישואין. ומלבד העניין הזה, מאמר מעניין. |
|
||||
|
||||
יאיר מסביר במאמר שהוא מסתמך על מדרש אסתר רבה. ראה שם. |
|
||||
|
||||
בקיצור: תל של פרשנות לפי עובדה שהובאה ממקור מאוחר מאוד וסיפור שנראה כמו סיפור סטירי יותר מכל דבר אחר. אגב, לפי מה אתה טוען ש"שער המלך" הוא מוסד נפרד? |
|
||||
|
||||
אני טוען? יאיר טוען! |
|
||||
|
||||
אם מרדכי היה סתם עובר אורח שעבר ליד הדלת של הש.ג אזי מדוע המן לא שולח מישהו להרוג אותו כאשר הוא לא משתחווה? כנראה שמרדכי לא היה סתם אדם מהרחוב שאפשר להרוג אותו ע"י שכיר חרב, הוא היה פקיד חשוב במערכת של אחשורוש. ואם הוא ישב בשער המלך כנראה ששער המלך הוא מוסד שלטוני ולא נקודה גאוגרפית. |
|
||||
|
||||
הממשלה של הסולטאן העותומני נקראה השער העליון ובראשה עמד הווזיר הגדול. |
|
||||
|
||||
ואיפה יושבים הסריסים שומרי הסף? לא שומרים על הסף? זה יפה לראות שעם קצת יצירתיות אפשר להוציא מכל קטע כל פרשנות שבוחרים. לדוגמה: עם קצת דמיון אפשר לראות שהמן הוא בעצם שר חצר תמים אשר נפל קורבן למזימותיו של מרדכי הרשע. מישהי מתנדבת לספק פרשנות המוכיחה מעל לכל ספק שדמות המופת היחידה במגילה היא ושתי? איזו סיבה יש להמן להרוג סתם מישהו שמזלזל במעמדו? מקור כל סמכותו של המן הוא מהמלך ולכן זלזול בהמן הוא זלזול במלך. |
|
||||
|
||||
מובן שדמות המופת היחידה במגילה היא ושתי, שאגב, נהגה כדין, ואוי היה לה אם באמת היתה מופיעה לפני כולם בכתר מלכות (כתר מלכות בלבד, אמרו חז''ל), כפי שאחשוורוש דרש. |
|
||||
|
||||
אם כל הדמויות בספר (חוץ מדמות משנית אחת שעפה כבר על ההתחלה) הן נלעגות, מה זה אומר על הספר? א. טרגדיה ב. דרמה ג. כל התשובות שגויות |
|
||||
|
||||
ד. סטירה? |
|
||||
|
||||
ד. אלגוריה על מצב האייל? |
|
||||
|
||||
אם את מסתמכת על חז''ל קצת קשה להגדיר את ושתי כ'דמות מופת', כי לפי דברי חז''ל היא נהגה להעסיק את בנות ישראל ללא כלום (אפילו לא כתר מלכות) וד''ל |
|
||||
|
||||
אני לא מסתמכת על חז''ל לצורך ההוכחה כשמות מופת. עוד לא התחלתי להוכיח שאכן ושתי היא דמות מופת. רק ניסיתי לברר אם באמת יש כאן הזמנה לכך. |
|
||||
|
||||
ואז מוסר ההשכל מהסיפור הוא שמי שנוהג כדין מת ראשון ומסיים בתור הדמות הכי משנית בעלילה. |
|
||||
|
||||
ומה עם הנוהג כדת? |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |