|
||||
|
||||
אני דווקא מכיר הרבה אנשים שלא מרדו באמאותיהם. למשל נפוליון, הבחור לא רק לא מרד באמא, אלא הקשיב לה קשב רב. גם המאמר מציג את אלות האדמה, הפריון ושאר כוחות הטבע כתופעה שמקורה בפולקלור לא מדבר על מרידה, אלא מסביר את תופעת הופעת האלות אצל האנושות. על, מוזר סיכום המאמר: "בקיצור, האם היא העולם – לפחות העולם שלנו. ומשום כך, ההתמרדות נגדה היא מרידה נגד העולם כפי שאנו מכירים אותו. ייתכן שמרידה כזאת היא חלק אינטגרלי מאופי האדם, הנישא דווקא לשחקים ולא מוכן להיות שבוי בכבלי "האדמה". אבל מרידה אינה חייבת לכלול הרס, בייחוד לא את הרס בית הגידול היחידי שיש לנו עד כה, כי זהו הרס עצמי מהסוג הגרוע ביותר שאין ממנו חזרה." כאילו ואין דרך אחרת לחיות עם האם, פרט למרידה בה. |
|
||||
|
||||
יש כל מיני צורות של מרידה ולא כולן ברורות לעין, כמו שלא כולן חייבות להתבטא באלימות. אצל נפוליון, לפחות לפי מה שקראתי, הוא אמנם השאיר את אמו צמודה לו, אבל התנהג בכל דרך אפשרית הפוכה ממה שהיא ביקשה ממנו. אני לא מומחית, אבל זה מה שקראתי. המרידה היא הכרחית כדי להשתחרר מהחיבוק של האם ולהיות עצמאיים, לפחות זה כך אצל האדם. הצורך בעצמאות הוא אחת התכונות המובהקות שלנו, ולדעתי זו אחת הסיבות של התפשטות האדם על פני כל כדור הארץ, בניגוד לרוב סוגי היונקים המשתייכים בעיקר לאזור זה או אחר. השאיפה להמריא ולטוס לכוכבים גם היא אחת הצורות של המרידה הזאת. |
|
||||
|
||||
בתרבות האנושית יש לסבתא תפקיד חשוב בגידול הנכדים, אני לא חושב שהסיבה להתפשטות היא נסיון בריחה מהאמא/סבתא. סביר יותר שהאדם התפשט לנחלות חדשות פשוט בגלל שהיה לו צפוף והתנאים לא הספיקו לו למחיה. |
|
||||
|
||||
אגב, האם סיכום המאמר מביע את דעתה האישית של כותבת המאמר, או שמא מדובר בטענה אינפורמטיבית אודות אמונתם של תרבויות קדומות? אם ההאפשרות הראשונה היא נכונה - הרי שמדובר במסקנה תמוהה במקצת. הדבר נראה מעט מרחיק לכת בהתחשב בעובדה שאין הוא מבוסס על דבר מלבד אסוציאציה חסרת כל ביסוס ממשי. |
|
||||
|
||||
המאמר הוא קודם כול אינפורמטיבי - כל המובאות מהעמים השונים מתבססות על חומר עובדתי (אף על פי שאין לי הוכחה עצמאית לנכונותו של החומר). המסקנות הן בדרך כלל אישיות, אבל לעולם אינן מנותקות מאותו חומר עובדתי. |
|
||||
|
||||
אם זהו המצב, האין זה מעט מרחיק לכת לאמר כי כל צעד המביע עצמאות מקורו במרידה באם? כלומר, באותה מידה ניתן לאמר כי פחד מפינגווינים (או משהו בסגנון) הוא הגורם לפעולות אלו, ולדבר יהיה בערך אותו ביסוס מדעי. רוצה לומר, למסקנתך אופי ספרותי ואישי מדי, וכזה האינו מבוסס על שום עובדה פסיכולוגית או מדעית. |
|
||||
|
||||
אני לא ''מדענית'' ולא פסיכולוגית, אף על פי שיש לי שנתיים לימודי בלשנות ותואר מאסטר בספרות. אבל כמוני הם בדרך כלל הפילוסופים, שאף אחד לא שואל על כישוריהם המדעניים. אתה לא חייב להסכים עם דעותיי אבל אתה לא יכול לפסול אותן בנימוקים שהבאת. |
|
||||
|
||||
כמובן, אך מסקנתך אינה שייכת לתחום הפילוסופיה. טענות העוסקות במניעים התנהגותיים הינן חלק מפסיכולוגיה. מאחר ובניגוד לגישות פסיכולוגיות אחרות - מסקנתך אינה מבוססת על שום מחקר או תצפית מדעית, הרי שניתן, בקלות יחסית, לאמר כי מסקנתך שגויה, או לפחות אינה נכונה כל עוד לא מסופקות ההוכחות המתאימות. |
|
||||
|
||||
מבחינה פילוסופית אין הבדל בין טענות הקשורות למדע הפיסיקה (התנהגות העולם), הקשורות למוסר (התנהגות חברתית), או הקשורות לפסיכולוגיה (התנהגות אישית) - פילוסופיה זו צורת טיעון שאינה מבוססת על המדע אלא על מחשבות והסקה מסקנות הגיוניות מתוך החשיבה ולא בהתאם לנתונים מדעיים אלה או אחרים. |
|
||||
|
||||
את צודקת, אך פספסת מעט את כוונת דברי. אין באפשרותך להכריע ע"י פילוסופיה בלבד בנושאים מדעיים מטבעם. כך לדוגמה - יהיה זה מטופש להציג מסקנה פילוסופית (כזו האינה קשורה למדע) אודות התנהגות כוח המשיכה - כאשר מדובר בדבר מה *קבוע*, וכזה הניתן לבירור ע"י ניסוי או תצפית. כלומר, יהיה זה חסר משמעות לפתח דיון פילוסופי בדבר קיומן או אי קיומן של עובדות מוכחות או כאלו הניתנות להוכחה ובדיקה מדעית, וזהו בדיוק הדבר אותו את עושה. |
|
||||
|
||||
מה שעשיתי בתשובתי הוא להבדיל בין גישה פילוסופית לגישה מדעית. ודאי שכל חשיבה חייבת להתבסס על עובדות מקובלות פחות או יותר, שהוכחו בשיטה מדעית זו או אחרת. הטיעונים שלי מתבססים על כתבים מיתולוגיים מכל העולם, כלומר על מה שידוע כמיתוסים שהתפרסמו בכתב, המבוססים מצדם על כתובים מקוריים, או על סיפורים שסופרו לאנתרופולוגים בעל פה. את אף אחד מהמיתוסים שהבאתי במאמר לא המצאתי בעצמי. אני רק מסיקה מסקנות מסויימות, שנראות, אולי, למי מן הקוראים כמרחיקות לכת. המסקנות היא פרי הסתכלות וחשיבה שעליהן אני אחראית בעצמי (ואולי גם בהשפעת חשיבתם של אנשים אחרים שאני מסכימה אתם). |
|
||||
|
||||
פילוסופיה זה לא בדיוק ''צורת טיעון שאינה מבוססת על המדע אלא על מחשבות והסקה מסקנות הגיוניות מתוך החשיבה'' אלא אם את עומדת לטעון שהחשיבה מתנהלת באיזה מדיום נפרד ומנותק מהעולם הממשי. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |