|
||||
|
||||
כתבתו של מר אדמוני המצטרפת למאמרו של מר גורביץ והתגובות אליה, מנסה לבחון את תופעת הפוליטיקה של הדת בעיניים רציונליות. ולא היא. כלל טעות זו אליה נתפסים רבים וטובים הינה פשוטה: נסיון לרציונליזצייה של מערכת לא רציונלית. ובמילים פשוטות מנסה הכותב לבחון בכלים רציונליים אמונות. אמונות מר אדמוני אינן ניתנות לרציונליזצייה. מדע הפסיכיאטרייה הינו יעיל יותר אם בכל זאת חשקה נפשך להכניס את תופעת האמונה לצורת החשיבה המערבית. האמונה והשלכותיה על היחיד והחברה יכולות להימדד רק בכלים מתורת הנפש. קל להבין שאין לבחון בכלי רציונליזצייה כלכלית מה עומד מאחרי מחבל מתאבד, כפי שלא ניתן לבחון בכלים כלכליים - רציונליים תגובת חברה המחזיקה אמצעים למגר את התופעה ובוחרת שלא לעשות כן. ביסוד הדברים עומדת אמונה. אמונה הינה הכל חוץ מרציונלית. כפועל יוצא יש להבין כי המאבק כנגד הלך הרוח המופרע המאפיין את החשיבה החרדית, הינו מאבק אשר יש לנהלו ללא תקווה להביא לרציונליזציה של הצד השני. אילו היה רציונלי לא היה מאמין ואם הינו מאמין איננו יכול להתנהג רציונלית. אילו הייתה אפשרות להביא מאמין לפשרה היה ממשיך מעצמו את שאר הדרך החוצה מהאמונה. מנהיגי עובדי האלילים (נקראים גם רבנים)מבינים זאת מצויין. לראיה אין כל מאמץ שיחסכו על מנת למנוע משבוייהם-חסידיהם להפתח להפנמה כלשהי של העולם שבחוץ, כאשר זה קורה, יש שבוי אחד פחות. |
|
||||
|
||||
ברשימתי שלעיל לא ניסיתי לבחון את עיקרי האמונה האורתודוכסית (או הרפורמית) ב''משקפיים'' שכלתניות. גדולים וחכמים ממני ניסו לעשות רציונליזציה של הרומנטיקה (במובן המקורי של המילה, כמובן), וכשלו. כפי שציינתי ברשימתי במאמר מוסגר, נושא מאבדי הדת בישראל ראוי שיידון במונחים כלכליים מהטעם הפשוט שבבסיסו עומדים כוח, פוליטיקה וכסף. אם נרצה ואם לא נרצה, כולנו צרכנים של שירותי הדת. הן בתשלום מיסים והן בנישואין, גירושין וכיוצא באלה. תודעת הצרכנות שלנו, הישראלים, היא די מפותחת, אבל מוגבלת לתחומים ספציפיים. הגיע הזמן שנשליך את תודעת הצרכנות שלנו לתחומים שהם מעבר ללדאוג שלא נצא פראיירים עם העודף במכולת. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |