|
||||
|
||||
אני מוצא כאן את המקום לשבח את יוזמתו הברוכה של שר הפנים אברהם פורז לדאוג לכך שאנשים יקיימו את דברי השולחן ערוך שאדם צריך לקום בזמן כדי שיהא הוא מעורר השחר. אם תתקבל יוזמתו הרי שאדם שקם ב 6:00 יהיה בפועל מעורר השחר שכן השמש תזרח בחלק נכבד מהשנה בין 7:00 ל 7:30. אני רק חושש שהיוזמה תיפול בגלל התנגדות של מפלגות כמו שינוי ליוזמות דתיות מעין אלו של כפייה על אנשים לקיים את הסעיף הראשון בשולחן ערוך. |
|
||||
|
||||
אתה יכול להסביר את זה לש"סניקים שטוענים שזה פשע נגד הדת לגרום לאנשים המסכנים לקום מוקדם בזמן אלול? |
|
||||
|
||||
הבעיה היא לא זמן אלול, אלא כל השנה. אם השמש זורחת ב-7:30, אי אפשר להתפלל שחרית לפני כן, ולא ניתן להגיע לעבודה ב-8:00. |
|
||||
|
||||
יש איסור להתפלל שחרית בעבודה? |
|
||||
|
||||
לא יודעת לגבי העבודה, אבל ברכבת של יום ראשון בבוקר, כמעט בכל נסיעה אני רואה איזה חייל שנעמד ומתחיל להתפלל. _________ העלמה עפרונית, בדרך החוצה. |
|
||||
|
||||
לא תמיד קל למצוא בעבודה מניין לשחרית, מה גם שבמקומות עבודה מסוימים מעדיפים שהעובדים יעבדו. |
|
||||
|
||||
התוצאה הבלתי נמנעת תהיה שהרבה מקומות עבודה יפתחו יותר מאוחר. זה קורה כבר היום. כלומר, הזזת השעון תהיה חסרת משמעות. בתי הספר יפתחו ב 9:00 חנויות ייפתחו ב 22:00 . כשחנויות יגלו שאיש לא קם כה מוקדם הם ידחו את שעות הפתיחה שלהם. אצל הציבור החרדי זה כבר קרה. הרבה חנויות אצלהם נפתחות בין 10-12 ונסגרות לא לפני 21-22. |
|
||||
|
||||
אם אכן אצל הציבור החרדי זה כבר קרה, מה אכפת לו אם יוזז השעון? |
|
||||
|
||||
אז יהיה שעון קיץ 3 שעות בחורף וארבע שעות בקיץ. |
|
||||
|
||||
יש חובת תפילת שחרית בציבור? גם במקום העבודה המסוים בו אני מעביר את ימי מעדיפים שהעובדים יעבדו. בכל זאת לא מונעים מהם לצאת לשרותים או להכין כוס קפה. במה שונה תפילת שחרית? |
|
||||
|
||||
30 דקות מול 5 דקות |
|
||||
|
||||
תפילת שחרית לוקחת 30 דקות? וואו. |
|
||||
|
||||
תבדוק כמה עמודים זה בסידור. אתה תהיה מופתע מהקצב. |
|
||||
|
||||
אני מופתע בכל מקרה. חשבתי שזה יותר קרוב ל 10 דקות או משהו כזה (הפעם האחרונה שהשתתפתי בתפילת שחרית, בגלל איזה קרוב דתי שהלך לעולמו, היתה לפני כמה עשרות שנים, וכנראה שהזמן טשטש את גודל האימה). |
|
||||
|
||||
מקום העבודה גם יספק ספר תורה בשני ובחמישי, בראשי חדשיכם ובמועדיכם? |
|
||||
|
||||
יעקב יקירי, אני מאוד מקווה שאתה לא מחכה עד הנץ החמה לתפילת שחרית היכולה להתקיים עם עלות השחר (שהוא דבר שונה לחלוטין). למיטב ידיעתי, בימות הקיץ הנץ החמה הוא בשעה ארבע וחצי (ביוני) עד חמש וחצי (ספטמבר) ואילו בשיא ימות החורף (טבת, דצמבר) הוא מגיע עד שש וחצי. (אתה יכול לבדוק את מיטב דעתי כאן: http://aa.usno.navy.mil/data/docs/RS_OneDay.html). אם מוסיפים לזה שעת שעון קיץ ומורידים כחצי שעה (בין עלות השחר להנץ החמה) עדיין נותר לך זמן די והותר של כשעתיים בין המועד הראשון הכשר לתפילה להגעה לעבודה בשעה שמונה. |
|
||||
|
||||
אורי תודה, מכיון שאני תומך ביוזמה הזאת אין לך להלין עלי. אבל כמה הערות קטנוניות. 1) אנשים לא מתפללים לפני זמן הנחת תפילין. שזה קצת פחות משעה לפני הנץ. לעניינינו זה לכל המאוחר קצת אחרי 6:30 בבוקר. סיום קצת אחרי 7:00. 2) יהודים האוהבים להקפיד על תפילה בנץ יוכלו לסיים את התפילה עד 8:00 ולהגיע לעבודה עד 9:00. חוק מיוחד יחוקק עבור עובדי מדינה ללא שום ספק. 3) האמת היא שמה שמפריע לדתיים זה שתיים. א) חילול שבת. סיפור עצוב שאינו נדון כאן. ב) הבעייה של מספר שעות השינה הנדרשים לילדים. הילדים צריכים כ 10-12 שעות שינה. כלומר הרבה יותר משעות החשיכה בקיץ. מכיון שבליל שבת אנו צריכים את הילדים בסעודת שבת עד כשעה וחצי אחרי החושך אנו מעדיפים שהילדים ישנו את שעות היום שלהם בבוקר או בצהריים ולא בערב. זה הוא מקרה קלאסי של שוק חופשי בו היד הנעלמה תתן את דעתה. או שכל מחזור החיים יזוז קדימה כמו שקרה אצל החרדים והקניונים 1 או שימצאו פתרונות אחרים. 1 תזוזת השעות בקניונים אינה מקרית. האדם מנצל את שעות הלילה למרות היותו של הדבר חסר תוחלת ועל כן קם מאוחר יותר ביום. זה לא ניתן לתיקון על ידי שינוי מלאכותי. לו זה היה ניתן, הקניונים היו נפתחים ב 7:00 בבוקר. |
|
||||
|
||||
הבנתי. לתומי חשבתי שהנחת תפילין וק''ש יכולים לבוא עם היקיצה, בלי קשר לחמה או מהלכה. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |