|
||||
|
||||
מאמר זה מחזיר לי את אמונתי העתיקה - כי יש להעביר את מקצוע ההיסטוריה מן העולם, או לפחות להוריד דרסטית את מידת החשיבות המיוחסת לו. למה? ובכן, אני כאן. נולדתי כאן, גדלתי כאן, אני דובר בשתיים מן השפות הרשמיות של המדינה, אני אזרח. אני ישראלי. אינני לוקה בפטריוטיות יתרה, אך אני מאמין שאדם נושא עמו את חותם המקום בו נולד וגדל עד סוף ימיו. כך, לדעתי, אשאר ישראלי גם אם אחליט לגור במנהטן, וגם אם תמחק ישראל מעל המפה. לטוב ולרע, זוהי זהותי. תילי תילים של ספרי הסטוריה לא ישנו זאת. אל מול הוכחות מהוכחות שונות לא אניד עפעף. אני כאן וזהו. אין לי צידוק מוסרי להיותי כאן, וגם לא תשובה לחטאים של אבותי, או אבות אבותי. אני כאן, אתה כאן, אשכנזים, ספרדים, חילוניים, דתיים, מיעוטים אתניים אלו ואחרים - כולנו כאן. ותו לא. ההבדל היחיד בינינו לבין "עמים" אחרים, כהגדרתך, הוא עניין של זמן. מה הדבק המיוחד במינו הקושר את כל אזרחי ארה"ב, למשל? ומה על עמי אירופה? אם תחזור מספיק זמן לאחור, תוכל "להוכיח" כי גם הם אינם "עמים". ומה באתי לומר? השאלה האם אנו "עם", "לאום" או "מדינה" אינה רלוונטית כלל לבעיות המעסיקות אותך (יחס למיעוטים, קנאות דתית וכו). השאלה "איזה אי צדק נעשה" גם היא אינה חשובה במיוחד. השאלה החשובה היא זו: *מה עושים עכשיו?* בלי קשר למה *היה*, מי "צודק", את מי דפקו יותר. לא אכפת לי כלל, והגיע הזמן שגם לך לא יהיה אכפת. |
|
||||
|
||||
"בלי קשר למה *היה*, מי "צודק", את מי דפקו יותר. לא אכפת"... זה בדיוק מה שאומרים מכחישי השואה, ניאו-נאצים וכו'. |
|
||||
|
||||
מידת העניין שיש לי במעשיהם ודבריהם של מכחישי שואה וניאו נאצים היא בערך אפס. למה טיעונך דומה? נניח והייתי מצהיר על חיבתי הרבה לגלידת תות, ואתה היית עונה לי - אבל גם היטלר אהב גלידה כזו. לא רלוונטי. נסה שוב. |
|
||||
|
||||
אבל חבתו של היטלר לגלידת תות לא הולידה הרס, חורבן וארבעים מיליון הרוגים ונרצחים. אפאטיות מעודדת את ההיסטוריה לחזור על עצמה, וכיוון שההווה והעתיד בנויים על העבר, מן הראוי שנתחשב בו. |
|
||||
|
||||
היסטוריה יכולה לשמש כלי טוב ללימוד לקחים ולהסקת מסקנות - אך היא *אינה* צריכה לשמש בסיס להתנהגות בעתיד. הסיבה לנטיה של ההיסטוריה לחזור על עצמה היא בדיוק זו: חשיבות היתר המיוחסת לה. אני עשיתי לו - הוא החזיר לי - אני כיליתי בו זעמי - הוא השיב - וכך עוד ועוד עד סוף העולם, כאשר הצידוק היחיד הוא "עוול היסטורי", "צדק היסטורי" ועוד חרחורים. די! |
|
||||
|
||||
יש הבדל בין התבססות על ההיסטוריה לבין נקמה. אני צריך לדעת מה הערבים עשו לי, מה אני עשיתי להם וכו', כדי להיות אובייקטיבי בניסיון שלי לפתור סכסוכים ולתקן עוולות. זה שיש פאנטים שחושבים שעוול היסטורי מתקנים ע''י ירי במתפללים, פיצוץ אוטובוסים או מחנות השמדה, לא אומר שאי אפשר ליישב ויכוחים היסטורים בדרכי שלום. |
|
||||
|
||||
מה הקשר לא מדברים פה על טעמים של גלידה אלה על מוות של 600,000,000 איש מהעם שלך אחים בדם שלך וכל מה שיש לך להגיד זה "מה איכפת לי"???????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????? |
|
||||
|
||||
להבא, כשאתה עונה לתגובה, נסה לקרוא את אלה שבאו לפניה ולהבין במה מדובר. כמו כן, הריני מאשר לך להפחית את כמות סימני השאלה, לרווחת כולם ולתפארת מדינת ישראל. |
|
||||
|
||||
אחד מהשניים - או שאתה לא יודע כמה יהודים נרצחו בשואה, או שאתה לא יודע לספור. אם האפשרות הראשונה היא הנכונה, אזי מדובר בשישה מליון, ולא שש-מאות מליון (אני די בטוח שאוכלוסיית היהודים בעולם מעולם לא הגיעה לשש-מאות מליון). אם האפשרות השניה היא הנכונה, אזי שישה מליון כותבים כך - 6,000,000 - ולא כפי שאתה כתבת. יום טוב. |
|
||||
|
||||
.את הדברים הללו לא אומרים מכחישי השואה אומרים אותם יהודים שנוהגים במכוניות גרמניות. למכחישי שואה מאוד איכפת מה היה (או לא היה) |
|
||||
|
||||
חייבים להשמיד את גרמניה הנאצית |
|
||||
|
||||
ניר, אין לי ויכוח עם מה שאתה אומר. אני חי בישראל כי נולדתי כאן, כי הידידים שלי חיים כאן, כי שפת האם שלי היא עברית. לא בגלל שפעם הייתה כאן ממלכה יהודית חשמונאית או בגלל שהדמות הפיקטיבית, דוד המלך, שכנה בירושלים. אני כאן כי אני כאן. הישראליות שלי נובעת מישראליותי. אבל, כידוע לך היטב, לא זו האידיאולוגיה השלטת. האידיאולוגיה השלטת עסוקה עד מעל לראשה בהסברים מדוע אנחנו כאן - זה, בעצם, מטרת לימודי הציונות בבתי הספר. ונגד התפיסה הזו, שהיא שקרית, אני יוצא. אני כאן. כן, אני כאן מפני שאבותי בצעו פשעים. לא, אני לא אחראי לפשעים הללו. לא, אין בכוונתי ללכת מכאן - פשע אחד לא מתוקן על ידי פשע שני. אבל אני מכיר בכך שיש לתת פיצוי על הפשעים הללו, ולהעניק לעם הפלסטינאי, שנפגע כתוצאה מהקמת מדינת ישראל, מדינה משלו, על כמה שיותר אדמות, אדמות שאין לי אליהן כל קשר מיסטי. |
|
||||
|
||||
אני מסכים עמך בכל הנוגע לשתי הפיסקאות הראשונות בתגובתך. על השלישית אני חולק במקצת. נראה לי הגיוני כי לפלסטינאים צריכה להיות מדינה משלהם - לא בגלל צדק או אי צדק הסטורי זה או אחר, אלא היות וזה הפתרון היחיד המסוגל להביא מעט שקט לאיזורנו. עם זאת, האינטרס של מדינת ישראל, כך נראה לי, הוא לוותר על מינימום שטחים - לא בגלל קדושה, זכות אבות או כל אחד מאלף מניעים אוויליים כגון הא, אלא מטעמים אסטרטגיים, פוליטיים וכלכליים רלוונטיים. אל לנו לזרוק כלאחר יד משאבים להם נזדקק, אולי, בעתיד. כנ''ל, אגב, לגבי הגולן - ''צדק הסטורי'' הוא מושג מעוות וסובייקטיבי לחלוטין. כאן ועכשיו - חובה עלינו לעשות קודם כל לטובת אזרחי ותושבי ישראל.זו המחשבה שצריכה, לדעתי, לעמוד בראש סדר העדיפויות בבואנו למו''מ - זו ולא אחרת. |
|
||||
|
||||
לדעתי - ואני מודה שהיא שנויה במחלוקת - מדינה פלסטינאית חזקה ויציבה היא אינטרס ישראלי מובהק, מפני שמדינה כזו מפחיתה מאד את התמריץ לטרור פלסטינאי. כדי שמדינה כזו תהיה יציבה, מנהיגיה צריכים להראות שהם קיבלו ממנהיגי ישראל יותר מאשר כמה שיירים. על כן, לדעתי, ראוי שישראל תיסוג לקווי 67', ותעביר את כל השטחים המוחזקים לידי המדינה הפלסטינאית לעתיד. הדבר כרוך, כמובן, בהסרת ההתנחבלויות; אין דבר המחזק את האיבה לישראל מאשר אותם בחורים מצוינים המאמינים שיוסף קבור בשכם, ועל כן הם דורשים שחיילי צה"ל יצטרפו אליו. הגולן הוא בעייתי הרבה יותר. אישית, הייתי מפסיק את השיחות עם סוריה. יש גבול לבזיונות שראש מדינה ריבונית רשאי לסבול. המנעות מלחיצת יד היא חוסר נימוס, אבל שליחת שר חוץ להתדיין עם ראש ממשלה היא חוצפה, ולדעתי חוצפה חסרת תקדים. מעבר לכך, השלטון בסוריה לא בדיוק יציב; עדיף לישראל להמתין להתפגרותו של אסד, ולראות איזה שליט יחליף אותו. אולי ראוי להצהיר על כך פומבית; הדבר יאותת לסורים שלנו לא בוער שום דבר. חיכינו שלושים שנים, נחכה עוד שלש. |
|
||||
|
||||
הנימוק של "נחכה עוד שלוש" קצת מפריע לי. אתה שוכח שמדובר בחיי אדם. אני לא חושב שתוכל לנחם את המשפחות השכולות ואת תושבי הגליל בנימוק של: "חיכינו עד עכשיו,נחכה עוד שלוש שנים". |
|
||||
|
||||
ברמת הגולן לא נהרג איש מאז 1973. אין להניח שסוריה תצא למלחמה בשל ניתוק השיחות (בניגוד, למשל, למצב שבו הסכם שלום נחתם עם סוריה ונדחה במשאל עם). מלבנון, לעומת זאת, צריך לצאת כמה שיותר מהר. |
|
||||
|
||||
אודה לך אם תראה לי איפה אמרתי שנהרג איש ברמת הגולן. דברתי על תושבי הגליל והמשפחות השכולות שיושבות בגבול הצפוני. |
|
||||
|
||||
כפי שכתבתי, מלבנון צריך לצאת מיד. אין שום סיבה לכרוך את הנסיגה מלבנון בהסכם עם סוריה. כרגע אנחנו משחקים, בישיבתנו בלבנון, לידי הסורים. אם נצא משם, הם יאבדו קלף מיקוח חשוב. למה לתת להם אותו? |
|
||||
|
||||
בקשר ללבנון: אני חושב שנסיגה חד צדדית תהיה שגוייה - החל מהפקרת צד"ל בשטח, וכלה בניצחון מוראלי של החיזבללה. וזאת עוד בלי להכנס לדיונים הבטחוניים על ישובי הארץ אחרי הנסיגה. לכן מנקודת מבטי, כדי לסגת מלבנון בלי להפגע ובלי לפגוע בצד"ל, חייבים הסכם שלום עם לבנון וסוריה. ובשביל הסכם שלום עם סוריה... |
|
||||
|
||||
כמה חיילים בדיוק נהרגו בגולן נאמר ב 10 השנים האחרונות? |
|
||||
|
||||
אני ממשיך להסכים - על המדינה הפלסטינאית העתידית להיות חזקה ויציבה ככל האפשר. עם זאת, איני בטוח שאנו צריכים לזרוק מאיתנו שטחים כלאחר יד, או כי המשוואה (שטחים = יציבות) נכונה במלוא מאת האחוזים. עלינו לדאוג לבטחון אזרחינו, ונראה לי כי חזרה מלאה לגבולות 67 אינה עולה בקנה אחד עם אינטרס זה. עם כל התיעוב שיש בי כלפי ההתנחלויות ופועלן, הרי שלפחות חלק מן השטחים הללו נחוצים לנו - אסטרטגית, ואולי לא רק. באשר לגולן - אין לי כל בעיה עם ביזויו של ברק. נראה לי כי גם לו אין. השאלה היא - האם יביא תוצאות? אם יש ולו סיכוי לכך - מצדי שישלחו הסורים לשיחות את פקיד השומה. |
|
||||
|
||||
אני מקווה שלאור השינויים בסוריה ברור לך מדוע לא שלח חאפז אל-אסד המנוח את ראש ממשלתו - ואחד מיריביו הפוליטיים הגדולים בסוריה - מוחמד זועבי ש''התאבד'' ביריה. לשיחות עם אהוד ברק. הוא פשוט לא סמך עליו והעדיף לשלוח את איש אמונו פרוק-א-שרע. שוב, לא ''חוצפה חסרת תקדים'' אלא גישה מפוקחת עניינית ותכליתית. ולראיה, אהוד ברק בחר לבוא בעצמו ולא לשלוח את שר החוץ דוד לוי במקומו (לטעמי, מאותן סיבות). |
|
||||
|
||||
עד כמה שאני חושב שיחסנו כלפי הערבים אינו הוגן, ושאכן היינו לא הוגנים כלפם במקרים מסויימים, איני חושב שבוצע כלפם עוול. אנחנו פיתחנו את המדינה הזו עוד בטרם הוקמה, שפרנו את הטכנולוגיה שלהם, לא הרמנו עליהם אצבע בתקופת ישוב הארץ, ניסינו להגיע איתם להסכמים וכו'. גם לנו מגיעה מדינה, וכל עוד העם שישב פה לא חי במדינה ריבונית, והיה פה ישוב יהודי בארץ, אני לא חושב שאפשר להגיד ש''בצענו פשעים''. נכון, אנחנו לא מושלמים, ובהחלט אני חושב שמגיע להם פיצוי ומדינה משלהם. אבל כמו שאנחנו לא פטורים מלכלוך, אנחנו גם לא מלאים בו. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |