 |
הכותב מתאר תופעה של אלימות בביה"ס. מהון להון התגלגל הדיון לאוזלת ידם של בתי-הספר בכל הרמות.
תסלחו לי, אבל למה בדיוק אפשר לצפות? הכיתות צפופות. החומר משעמם ולא רלוונטי. שיטות הלימוד מיושנות (אני לא מתכוון לטכנולוגיה - מחשבים לא יפתרו את הבעיה). אבל הכי גרועים הם, מה לעשות, המורים. הם שחוקים, הם שונאים את העבודה שלהם, הם חייבים לדבוק בתלם בין אם הם רוצים או לא (ולרוב הם רוצים), הם מתמודדים עם עבודה קשה להחריד. למה המורים כ"כ גרועים? פשוט מאוד, זהו מקצוע חסר יוקרה וחסר תגמול - משלמים להם רע, אין כמעט ספי-קבלה, לא ניתן לפטר מורה גרוע לאחר שקיבל קביעות, ולמנהלים אכפת דבר אחד בלבד - לקבל הקצבות ממשרד החינוך (שמחולקות בשנים האחרונות ע"פ כמות הילדים המוגשים לבגרות, דובי, ולא ע"פ הממוצע) ולשרוד את שנות העבודה. זה הכל.
צדו השני של המטבע היא האלימות הגועה בנוער. ניתן לדוש בסיבות לכך עד עלות השחר, אבל איך אפשר למנוע את זה? רק ע"י חינוך, נכון? ואיפה אנחנו מחנכים את ילדינו? בבית-הספר, שהוא - כמו שכבר כתבתי למעלה - מכשיר קהה וחסר-השראה (וכנראה גם חסר-תועלת).
אז מה אפשר לעשות? את הבעיה הראשונה ניתן לפתור בקלות יחסית - להתחיל לשלם למורים הרבה יותר, ובמקביל לסנן את המועמדים להוראה ביתר קפידה, תוך פיטור הדרגתי של כלל המורים הגרועים שהצטברו במערכת. זה יקח 10-20 שנה, אבל זה ללא ספק אפשרי.
לגבי הבעיה השניה, לעומת זאת, אין לי הרבה מושג - כנראה היא תשתפר אם הראשונה תשתפר, אבל איך לטפל בתופעה כיום? סטירת לחי או העפה לבית, נו באמת - עונש מוות לא מרתיע מבוגרים מלרצוח וסטירת לחי אמורה להרתיע ילדים מלהכשיל מורה בכיתה, מעשה שנחשב חיובי בעיני החברה בה הם חיים? ותסלח לי, שלומי, אבל ממתי עינויים פיזיים הם עונש מקובל בחברה המערבית? רק בגלל שמדובר פה בקטין אז אין לו בעלות על גופו וניתן להכות אותו? למה, בגלל שפעם זה היה נהוג? קודם תוכיח לי שזה עובד, ואחרי זה אפשר להתווכח עם ויתור על העקרונות שאנו מנסים לחנך ילדים אליהם (עקרונות חוסר האלימות) הוא דרך טובה לחנך אותם לאותם העקרונות...
|
 |