בתשובה לאביב י., 25/09/02 16:56
מהו מצפון? 94124
ראוי שמי שעובר על החוק שחוקקה החברה, ישלם את חובו לחברה, בעיקר מי שעשה זאת במודע ובמטרה לשנות את החוק.

אפשר לצעוק בקול גדול כל דבר (לא בין 2 ל4, ולא מתחת לחלון שלי, אבל אפשר), אבל, לא כל דבר שאפשר לומר, ראוי לומר, למשל, לא ראוי לומר: "לא ראוי שהאנשים הללו ישלמו איזשהו חוב לחברה אשר שפטה אותם ע"י חוק רע ובלתי צודק." ‏1, לא כל זמן שהחברה דמוקרטית, והחוק חוקי.
----------------------------------------------------
1 או, בניסוח יותר ידידותי לקורא, אני לא טוען שאמירתו של ארז לנדוור היא בלתי אפשרית, או פסולה, אני רק אומר לדעתי הוא טועה, וזונח כמה מעקרונות החברה הדמוקרטית ‏2 על מנת לקדם אינטרס פוליטי.

2 לא, לא העיקרון של שמירת החוק או העיקרון של אי ביקורת המחוקק, אני לא מקבל אותם כעקרונות, העקרונות של קבלת מרות החוק והמחוקק והשיוויון בפני החוק.
מהו מצפון? 94147
הוא לא אומר שיש להוציא אותם מהכלא בעוד החוק שריר וקיים, הוא אומר שיש לשנות את החוק בדרכים דמוקרטיות ובעקבות כך להפסיק להכניס אנשים לכלא ע"י אכיפת חוק בלתי צודק. נורא פשוט וידידותי לקורא הקשוב (גם בין 2 ל-‏4).
מהו מצפון? 94154
מענין, אבל אם אני לא טועה, שופטים אדם על סמך החוק שהיה קיים בזמן בצוע העברה המיוחסת, ולא לפי החוק הקיים בזמן הדיון.
אתה אומר *לי* את זה... כי? 94318
יש לשפוט אדם (בבית המשפט) על פי החוק הקיים בזמן ביצוע העבירה (אני לפחות, לא טענתי אחרת).
אין שום סתירה בין טענה זאת לבין הטענה הבאה :
יש לשנות את החוק על מנת שלא ישפטו *בעתיד* אנשים עפ"י החוק העכשוי, לאחר שבצעו את מעשיהם *לאחר* שינוי החוק (ולכן בעצם לא יעברו על שום עבירה).

כשמישהו אומר : "אין מקומם של אנשים אלה בכלא" הוא יכול להתכוון בדיוק לאמור למעלה ולא ל"אסור להכניסם לכלא למרות קיומו של החוק."

נורא פשוט ואינני מבין מה כאן הבעיה.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים