|
||||
|
||||
כן, גם אני נוטה לחשוב ש''המוסר הראשוני'' מקורו באלטרואיזם ביולוגי, אבל מרגע שיש לך אדם, והאדם מסוגל לחשוב, אז כבר יש לך משהו אחר, וצריך להתחיל באבולוציה של הרעיונות שלו, כשהעקרונות הביולוגים לא מדביקים את המוסר בכלל. |
|
||||
|
||||
וכוון נוסף: האדם הוא חיה חברתית, ובתור שכזאת, חשוב לו מה חושבים עליו שאר חברי הלהקה. לכן הוא דואג להרשים אותם בשלל תכונות, ממראה חיצוני, דרך כישורים אינטלקטואליים, עבור בשליטה בפלאי הטכנולוגיה והמשך לדוגמאות לבחירתך החפשית. בין יתר התכונות אשר אדם שואף להציג, ישנו אותו אידיאל שנקרא "מוסר". המוסר הוא אוסף חוקים (כתובים, מנוסחים, וגם כאלה שלא)וכללי התנהגות, שהם בהחלט תלויי זמן, מקום וחברה. (כך לדוגמא, אשה החושפת את כתפיה תחשב בחברות מסוימות כבלתי מוסרית, בעוד בחברות אחרות אשה החושפת את פלג גופה העליון, כולל כתפיה ושדיה, אינה נחשבת לבלתי מוסרית). הטמעת התכונה הזאת, לא לעשות מה "שלא עושים", מונעת מאיתנו (נו, טוב, מחלקנו), לא לעשות זאת גם כאשר אנחנו בטוחים שלא רואים אותנו. |
|
||||
|
||||
אולי אתה צודק, אני באמת לא מבין הרבה בפילוסופיה של המוסר, אבל אם מסכימים על כך שהבסיס הוא ביולוגי הרי ניתן לצפות שכל חברה אנושית - פוליתיאיסטית ,מונותיאיסטית או אתאיסטית תהיה בעלת עקרונות מוסריים. יתר על כן, ניתן לצפות שבין העקרונות המוסריים של החברות השונות יהיו קווי דמיון רבים. הפלא ופלא, זה באמת כך. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |