|
||||
|
||||
"אנחנו לא מוכנים לקבל הסברים לא מדעיים כי באופן כללי אין להם שום ערך (כהסברים). הם [...] לא נוטים להסביר את העובדות באופן שאפשר לבדוק אותו או ללמוד ממנו." (עוזי ו., 'האייל הקורא', 3.9.2002). משום מה, כאשר עולה שאלת נכונותה המדעית של האקסטרפולציה הנעשית דרך קבע מניסויים בבעלי-חיים לאדם, ננטש בעקביות קור הרוח המדעי המפורסם לטובת הצהרות אמוניות חסרות ביסוס. ההסבר היחידי שיש לי לכך הוא שהנושא הזה טעון רגשית עבור המדענים לא פחות מאשר עבור פעילים להגנה על בעלי-חיים. "ניסויים בבעלי-חיים, שהם ללא ספק אחת הדרכים היעילות לקדם את הרפואה." (עוזי ו., 'האייל הקורא, 7.9.2002) "והרי ב'וודאות' אנו מכוונים לדבר חיובי, לא רק להעדרו של הספק." (ברוך ש., תורת המידות, 1674) כיצד ניתן להעלים את הספק שאולי לך אין אבל לאחרים יש? אם היית מסוגל להראות ששיעור ההצלחה של מחקרים קליניים שואף למאה אחוז, היה בכך אולי ביסוס סטטיסטי כלשהו של הטענה לפיה אקסטרפולציה מניסויים פרה-קליניים בבעלי-חיים לאדם היא באופן כללי דבר מועיל, אך במציאות גם הנתון הזה נמוך באופן מעציב. עד היום נכתבו כמה וכמה ספרים שכולם עוסקים בכשלים ובבעיות שבניסויים בבעלי-חיים מן הזווית המדעית, וגם אם אפשר לפטור את כל מה שכתוב בהם כאוסף (עצום) של הוכחות אנקדוטליות, הרי שראוי להעמיד מול האוסף הזה משהו קצת יותר חזק מהאמירה "אין ספק". "בזכות הידע שנאסף מניסויים בבעלי חיים תוחלת החיים שלך ארוכה בעשר או עשרים שנה משהיתה בלעדיו." (עוזי ו., 'האייל הקורא, 7.9.2002) גם המשפט הזה הוא פשטני ולא אופייני למי שדוגל בהטלת ספק בכל טענה שטרם הוכחה באופן מדעי. הפשטנות היא בהנחה שבמאה השנה האחרונות לא השתנו המשתנים הרלוונטיים האחרים. סלח לי שאני ממשיך להיתלות באילנות גבוהים, אבל ניתן הרי לומר גם שככל שכדור הארץ מתחמם עולה תוחלת החיים של האדם. |
|
||||
|
||||
באשר לנכונותה של האקסטרפולציה מבעלי-חיים לבני אדם, טענתי מתבססת על כמה תצפיות פשוטות: - אנחנו עשויים מאותם חומרים כמו שאר בעלי החיים (ובפרט היונקים). - יש לנו אותם איברים ואותן מערכות ביולוגיות. - בניסויים שנערכו בבני-אדם (באקראי) מתגלה דמיון מרשים. אדם מת מאותן יריות בראש כמו סוס. אנשים שנחשפו לקרינה רדיואטיבית חולים באותן מחלות קרינה כמו בקר. כוויות משפיעות עלינו כמו על חזירים. אני לא יודע בדיוק אילו ראיות אתה מחפש; אבל התרגיל של שחקן השחמט המשחק מול שני אמנים לא יעבוד כאן. אנחנו דומים לבעלי חיים מבחינה ביולוגית; לא מבחינה מוסרית (והבה נמנע מלהכנס לנושא ה"למה בעצם" בפתיל הזה). המונח "ללא ספק" הוא בעייתי, אני מודה. יש להשתמש בו במשורה, ורצוי רק בצמוד להוכחות מתמטיות. אבל אני לא טוען שהניסויים הם מנגנון אל-כשל; לטענה חלשה (כמו "אחת הדרכים היעילות לקדם את הרפואה") מותר להקדים מונח המציין רמת בטחון גבוהה. כדי לבדוק את הטענה שלי (ניסויים הם דרך יעילה לקדם את הרפואה), אפשר לשאול לדעתם של מומחים לנושא. המשפט האחרון שלי נאמר בתגובה ל"למה את מבזבזים את זמני" של שי משולם, והוא היה פשטני במכוון; הוא אמנם לא ניתן להוכחה, אבל בכל זאת מאד סביר. תוחלת החיים בעולם המערבי עלתה במאה שנים מ-45 ל-75 לא בגלל התחממות כדור הארץ או משתנים אחרים, אלא בגלל שיפור רמת התברואה ורמת הרפואה. |
|
||||
|
||||
הרשה לי לחלוק על קביעתך "אנחנו דומים לבעלי חיים מבחינה ביולוגית; לא מבחינה מוסרית". אם אתה מניח "אבלוציה" של אברים, ביולוגיה, מדוע שלא תניח גם אבולוציה של "מוסר" או למעשה של "התנהגות מוסרית". התנהגות מושתת על בסיס ביולוגי ואם יש אבולוציה באחד אפשר אולי להניח אבולוציה במה שנגזר ממנה. להזכיר לך, התנהגויות של "וויסות הסדר החברתי" ניצפו גם בחברות של פרימטים וקופי-אדם. |
|
||||
|
||||
אני מניח גם אבולוציה של התנהגות מוסרית. אלא שזו מהירה כל-כך (יחסית לאבולוציה של מערכות ביולוגיות), עד שהמינים היחידים שהיו קרובים אלינו בנושא הזה (מיני Homoidae שונים) נכחדו זה מכבר, ונותרנו בבדידות מזהרת. התנהגויות של וויסות סדר חברתי אפשר לראות גם בחברות של זאבים (או אפילו נמלים); אז מה. אי אפשר לדבר איתם. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |