|
לאור ידיעותיו המפליגות של בעל המאמר, נפלא ממני מדוע נמנע מלהתייחס לנקודה מרכזית בנושא. רעיונות החילוניות, כמו גם ההפרדה בין זהות לאומית להשתייכות דתית, והקריאה להפרדת מן המדינה, מקורם בעולם הנוצרי המערבי. שם התיימרה הכנסייה לקבוע אמיתות באשר לטבע העולם, אמיתות שקל היה להפריך באופן אמפירי. שם הפן הגשמי של סגידה לאיקונין ולקדושים בשר-ודם מובנה בתוך יסודות הנצרות, מתוקף היותה גלגול של פולחנים פגאניים, ואינו ניתן להפרדה ממנה. שם קל לפרוט את הדת לכדי מכלול של הבלים המסוגלים לשרת צרכים נפשיים של המאמין, ומעניקים לראשי הכנסייה עוצמה כלכלית ופוליטית עדיפה על זו של כל פרט בחברה. כיוון שהיהדות שונה בתכלית מן הנצרות, בעיות התאימות של הממים (memes) החילוניים מן העולם הנוצרי לעולם היהודי, הן משמעותיות. כאן מדען יכול להיות יהודי מאמין או אתאיסט מוחלט ללא קשר לעבודתו; כאן אדם יכול להיות יהודי מאמין מבלי לנשק זקנים ולהשתטח על קברי מוסלמים עלומי שם; כאן גם בר-דעת יכול לקבל על עצמו עול תורה ומצוות; וכאן תסלחו לי אין מובן אותנטי ללאומיות היהודית ללא השתייכות לבני דת משה וישראל. לא ניתן לתלות את הקשר האינהרנטי בין דת ללאום ביהדות בגלות בלבד, שהרי תפיסה זו קדמה לגלות ועמדה בניגוד לתפיסה הרווחת במזרח הקדום. שם נתפס האל כתלוי-מקום, כאשר בכל ארץ יש לסגוד לאלוהים של אותה ארץ, ואילו הנביאים שללו גישה זו בטענה שה' הוא אלוהי ישראל בכל מקום. גלוי וידוע לפני שגם חכמינו הפליאו לדרוש הבלים על טבע העולם. כך למשל הויכוח בין חכמים האם בלילה השמש עוברת מתחת לארץ כדי לחזור לצד המזרחי, או שמא היא חוזרת כלעומת שבאה מעל הרקיע (הדעה הראשונה היא שהתקבלה, אם כי אחד הרבנים צידד דווקא בשנייה, היא הדעה המקובלת בעולם היווני באותה תקופה, מהנימוק המעניין שבלילה מימי המעיינות צוננים יותר ולא חמים יותר). גם השעטנז המלאכותי הש"סניקי, אשר נזקיו נדונים בלי סוף באייל, לא נסתר מעיני. אך אין באלה בכדי לשלול את היותו של הסכסוך היהודי-ישראלי נטע זר בחברה שלנו, שקיומו כלל אינו מן ההכרח. אולי באמת תהיה מלחמת אזרחים או דבר מה דומה, אך הטענה שאין מכך מנוס היא שקרית.
|
|