|
||||
|
||||
את מסבירה מאד טוב את טענתך ואין ספק שהטרובדור שהמציא את הסיפור לא יודה לך על שעיוותת את כוונותיו. נגעת כאן בנקודה חשובה- הסתלקותו של ארתור לאיי האושר. אגדת ארתור נבראה ע"י ג'ופרי מונמאות במאה ה-12 ושימשה ככלי בידי בית המלוכה הסקסוני. אם טריסטן ואיזולדה העתיקו מג'ופרי, הרי השיר נכתב בימי הביניים. הקלטים ספגו כנראה את המסורות הרומיות(אחד העמים חסרי הדימיון שאי פעם נברא עלי אדמות) מהחיילים הרומים שהיו מוצבים על האדמות שלהם. הם מעולם לא ישבו על גבולות איטליה. שנהאת המצרי שאני מכיר נכתב ע"י מיקה ולטארי. ספר מצויין ומדכא ומתורגם כהלכה. שנהאת בספר נקרא ע"י שנהאת המצרי שלמעשה כתב על הארץ הקטנה שלנו לפרעה. טריסטן ואיזולדה הם יצירה ספרותית. שמות הגיבורים הם בהכרח אמצעים ספרותיים שאני מבין שמטרתם לגרום למאזין לפרוץ בדמעות. מארק הוא שם אנגלי והיות והשיר נועד במקור לאוזניים איריות, ברור שהשם האנגלי נועד לגרום למאזינים לתמוך בטריסטן. הסיפור בנוי כמו טרגדיה יוונית טובה עם ניחוח מקומי. המחבר הכיר היטב את מסורת יוון ולעדות ניתן לראות בסוף המיתוס.(מדובר בבקיאות מפלצתית ממש אם הוא נתקל בזה). אני מניח שבזמנו לימדו אותך על כללי הטרגדיה היוונית. היות שזה לא מחזה תיאטרון, הוא יכול היה להרשות לעצמו כמה דברים שמחזאי לא יכול להרשות לעצמו. |
|
||||
|
||||
כפי שהבטחתי, לא אתייחס להערות שלך המתבססות על בורות. אבל תיקון טעות אחת אעשה. מיקה וולטארי ביסס את ספרו על סיפור קדום (2000-1970 לפני ספירת הנוצרים) המתאר את חייו, אהבותיו והרפתקאותיו של פקיד גבוה בחצר המלכות של המלך המצרי אמנמחאת הראשון בשם סאנהת, כפי שהוא מופיע בספרון של "ספריית דביר לעם" בתרגומו ועריכתו של י.מ. גרינץ, בשם "מבחר הספרות המצרית העתיקה," שיצא בשנת 1958. ואני לא מתפלאה שאתה לא מכיר אותו. אבל אני מייעצת לך לא לזלזל בעובדות שאני מביאה, כי בדרך כלל אני - שלא כמוך - מסתמכת על ראיות בדוקות. |
|
||||
|
||||
אני חובב גדול של וולטרי וקראתי גם את ספרו וגם את הסיפור המצרי המקורי . לעניות דעתי הוא שאל משם רק את שם הגיבור מאחר שהעלילה שבשניהם היא שונה למדי. אגב אני עדיין מחפש את הסרט שנעשה לפי הספר בשנות החמישים. מומלץ ספרו של וולטרי ''טורמס האטרוסקי'' הסיפור ההיסטורי הטוב ביותר שנכתב על העם האיטלקי המסתורי האטרוסקים מאז ומעולם . ואגב גם בו ניתן למצוא דיעות ''ניאו פגאניות '' בין השיטין. |
|
||||
|
||||
נו, באמת, טלה. הוא העלה כאן כמה טענות שלפחות עבורי נשמעות מאוד משכנעות, למשל לגבי שמות הדמויות. אפשר תשובות עבור שאר הבורים? |
|
||||
|
||||
הבורות היא בכל מקום הנמצא מחוץ לתחום השכלתו של יו - הפגאניזם הקדום, הטרום קלאסי, יוון בניגוד לרומא (התרבות האנגלית מבוססת הרבה על התרבות הלאטינית והם מתייחסים מעט מאוד לתרבות היוונית, לכן היראקלס מכונה שם דווקא הרקולס, אף כי אין זה השם המקורי. וכולי. אם תקרא את הספר ''טריסטן ואיזולדה'' בהוצאת אור-עם, תיווכח בכל הדברים שיו לא יודע אותם. |
|
||||
|
||||
קודם כל - בית המלוכה הנורמאני. הסאכסונים הפכו ב 1066 מאדוני הארץ לעם של צמיתים. אם לפי דברייך אגדת ארתור נבראה ע"י ג'פרי ממונמאות' איך תסביר את הימצאותה של אותה "אגדה" גם ב"נפילת בריטניה" מ-540, גם ב"תולדות הבריטונים" מן המאה ה-8, גם אצל ביד הזקן בכתביו מתחילת המאה ה-8 וגם באנגלו-סאכסון כרוניקל? אם הקלטים לא ישבו על גבול איטליה, איך תסביר את חלוקתם של הרומאים את אדמות הגאלים לגאליה שבין האלפים ולגאליה שמעבר לאלפים (גאליה הצרפתית)? או את הקשר הלינגוויסטי בין השפות הקלטיות ללטינית? או את העובדה שבמאה ה-4 לפנה"ס הקלטים בזזו את רומא? |
|
||||
|
||||
למיטב ידיעתי, ג'פרי ממורנמאות' הוא הראשון שהעלה על הכתב את עלילות ארתור בפרוטרוט, תוך היסמכות על מאורע היסטורי (או אגדת עם ידועה, החוקרים חלוקים עדיין) ותוך הוספת פרטים דמיוניים לרוב כיד הדמיון הטובה עליו. |
|
||||
|
||||
שלום שמי חנן ואני צריך לכתוב עבודה על תרבות גאליה אודה לך אם תוכל להמליץ לי על ספרים או מקורות מידע אחרים בנושא גאליה ו\או תרבותה תודה. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |