|
שמחה להתייחס לטענות ענייניות. 1. 20% הנותרים (בהתייחס לפסקה האחרונה) הם מעמד חברתי וגזע, ולא גזע בלבד. המשפט כולו בא בסה"כ להמעיט מחשיבות הדיון בנושא, או לחילופין, להעלות תמיהה בנוגע לאובססיביות בה דנים חוקרי מדה"ח בנושא. 2. אכן, נטרול של SES מנטרל גם סיכוני הריון. 3. את הטיעון בנוגע לאינדיאנים אכן העליתי כטיעון התומך בגישה התורשתית. אם לא הבהרתי את עצמי היטב במאמר, סליחה. 4. נקודה יפה. המחקר המלא שביצע ג'נסן בדק ילדים בעלי IQ גבוה, ממוצע ונמוך, וגילה כי רק בעלי ה-IQ הנמוך הושפעו מהתערבות מטפחת (ולא בעלי ה-IQ הגבוה והממוצע), בעוד שבעלי IQ גבוה וממוצע הושפעו יותר מסביבה מדכאת מאשר בעלי ה-IQ הנמוך. ג'נסן השתמש בתוצאות המחקר כדי לבסס את טענתו בנוגע לפוטנציאל גנטי של כל פרט, ולראיה - המחקר מראה כי ילדים בעלי פוטנציאל גנטי שונה מגיבים אחרת לגירויים סביבתיים.
חוקרים מאוחרים יותר הסיקו מהמחקר את המסקנה ההפוכה - אם ילדים בעלי IQ נמוך מגיבים לסביבה מטפחת, הרי שזו היא הוכחה לכך שלסביבה השפעה מובהקת על ה-IQ, בעיקר השפעה שלילית (דהיינו, הילדים בעלי ה-IQ נמוך הם למעשה ילדים אינטליגנטים שלא קיבלו את הגירויים הסביבתיים הנכונים). חוסר ההשפעה היחסי על ילדים ממוצעים ומעלה יכול לנבוע משתי סיבות: מגבלה טבעית (ניתן לשפר IQ רק עד לנקודה מסויימת, ורוב האנשים הם ממוצעים) - הקשורה לתורשה אך לא להבדלי תורשה בין קבוצות אלא בין פרטים; בעיה של טיפוס בסטיות תקן - יותר קשה להתקדם כשנקודת ההתחלה היא גבוהה, במיוחד למי שממוקם בשתי סטיות התקן העליונות.
|
|