|
צריך לקחת כל דבר בפרופורציה הנכונה. לא מודגש מספיק במאמר למה מתכוונים החוקרים כשהם אומרים "60 % מהאינטלגנציה מוסברת על ידי הגנים". הם בסה"כ מתכוונים שברוב האוכלוסיות שנבדקו 60 % מה_שונות_ מוסברת על ידי הבדלים גנטיים. מה זה אומר? ש40% מהשונות מוסברת על ידי דברים אחרים, כמו למשל הבדלים בחינוך במעמד הסוציו-אקונומי וכיו"ב. בחברה שיוויונית לחלוטיןשבה כל אחד מהתלמידים היה מקבל אותו חינוך בדיוק וגם המעמד הסוציו אקונומי היה משתווה לחלוטין לא היה ניתן להסביר את ההבדלים באיי-קיו באמצעות משתנים כאלה. באוכלוסיה כזו כל ההבדלים היו מוסברים באמצעות ההבדלים הגנטיים (בהנחה שהחברה לא נוצרה על ידי שיבוט) והחוקרים היו נאלצים לומר ש"100% מהאינטלגנציה מוסברת על ידי הגנים". חשוב לשים לב להבדל הזה כי הוא מסביר כיצד ניתן לפרש את התוצאות באופן נכון יותר. אף אחד לא טוען ש60% מהאינטלגנציה שלי היא בגלל הגנים ו40 ה% הנותרים (לא נשאר כל-כך הרבה) הם בגלל החינוך שלי. המספרים האלה הם אומדן לקורלציות באוכלוסיה. ההבדל נראה דק אבל הוא מאוד עקרוני. מאמר תגובה למאמרו של ג'נסן שנכתב על ידי הגנטיקאי ריצ'ארד לוונטין (רשימת מקורות בנושא שבה מופיע ההפניה למאמר ניתן למצוא כאן: ) התמקד בטענה של ג'נסן שחינוך משלים אינו יכול להועיל מכיוון שהכל נתון בידי הגנים. זוהי בדיוק פרשנות לא נכונה של הממצאים. גובה היא תכונה בעלת ערך גבוה מאוד של שונות המוסברת על ידי הבדלים גנטיים, ברוב האוכלוסיות שנבדקו. למרות זאת, הגובה מושפע מאוד מהתזונה שמקבל בעל הגנים. כלומר האופן שבו הפוטנציאל הגנטי יתממש תלוי במידה רבה באופן שבעל הגנים יזכה לטיפוח.
|
|