|
||||
|
||||
בחלק מקיבוצי ''השומר הצעיר'' היו גילויי אבל ציבוריים על מותו של ''שמש העמים'' כמו גם במספר קטן של קיבוצים אחרים. לפי סיפורי אימי, בעין חרוד היו מספר קומוניסטים, שלקחו את זה קשה, אבל רוב החברים לא התעניינו בנושא מעבר למותו של ראש מדינה גדולה. |
|
||||
|
||||
תודה על התשובה. ועוד שאלה: האם באותם ימים ידעו על מעלליו הרצחניים של "שמש העמים"? מה הייתה התגובה לנאומו האנטי-סטאליניסטי של כרושצוב(?), המזכ"ל החדש? |
|
||||
|
||||
בעין חרוד זה עבר ללא התענינות מיוחדת, סביר, שחלק מהחברים נהנו לרדת על המיעוט הקומוניסטי, אבל אין לי עדויות בנושא. לפי סיפורי אבי, ביגור, שבה היו גילויי אבל לאחר מותו של סטלין, נאום כרושצ'וב התקבל כרעם ביום בהיר. החברים פשוט לא יכלו להאמין. לפני הנאום מן הסתם היו שמועות, אך סביר שהיחס אליהן היה כאל ''פרופגנדה מערבית''. ממקורות אחרים שמעתי, שקומוניסטים אדוקים נקרעו בין הצדקת סטלין, (לא היתה לו ברירה) דבקות ברעיון תוך התנערות מסטלין (גרוזיני פרימיטיבי שהרס את הקומוניזם) או הפניית עורף לקומוניזם. אני מניח, שזה היה נכון גם לקיבוצים. בכל מקרה בקיבוצי ''השומר הצעיר'' נשמרה האהדה לקומוניזם, אך לא לסטלין. |
|
||||
|
||||
המחשה מעניינת של הקרע הזה אפשר לראות בסרט "נועה בת 17" של יצחק (צפל) ישורון, שבו בני משפחה אחת מסתערים זה על זה, בוויכוח בעד ונגד סטאלין. |
|
||||
|
||||
אני מכירה קיבוץ אחד ש''מתתהדר'' בתואר ''קיבוץ קומוניסטי'' והוא יד חנה, קיבוץ שנמצא אחרי כפר יונה אם אני לא טועה. |
|
||||
|
||||
התנועה הקיבוצית כולה מושתתת על עקרונות סוציאליסטיים- מארקסיסטיים (שלא לומר קומוניסטיים) מובהקים. כל קיבוץ שעוד לא התפרק לחלוטין ושעדיין מחזיק באידיאולוגיה ובעקרונות השיתופיים עונה להגדרה "קומוניסטי", לפחות ברמת התפיסה העצמית. בקיבוץ שלי עדיין חוגגים את חג הפועלים בדגלים אדומים, למרות שהיום קומוניזם= סטאלין= רוצח המונים בתפיסה הקולקטיבית. |
|
||||
|
||||
אתה טועה ידידי. קיבוצי השומר הצעיר היו מבוססים על גוון מסויים של תפיסה מרקסיסטית. מה שהיה פעם חבר הקבוצות, מעולם לא היה מרקסיסטי. הקיבוץ המאוחד היה אף הוא בעל גוון מרקסיסטי מסויים אבל מאד מסויים. רק להבהרה: גרעין השקפתו של מרקס הוא אנטי לאומי. כל ההתנהלות של התנועה הציונית לאורך הדורות, היתה אנטי מרקסיסטית בעליל. זה שחלק מהם זימרו מונחים ממרקס -אז זימרו. הרבה מהמלל של הגישות השונות בתנועה הציונית לדורותיה , היה מלל ריק. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |