|
||||
|
||||
מה זה "מדיניות" בעיניך? "מדיניות" זה משהו שהכנסת קובעת? משהו בחוק?משהו שהעם קובע? משהו אובייקטיבי וידוע לכל? או שאולי "מדיניות" זה משהו שאפשר ללמוד אותו מהתוצאה הסופית של הגוף הרלבנטי שבוחר שופטים לבית המשפט העליון? אתה באמת רוצה להגיד לי שאין מזרחיים שעונים על הקריטריון להיות שופט בביה"מ העליון? אני מכיר לפחות שלושה מרצים שלי ממוצא מזרחי, פרופסורים, משפטנים מובהקים לא פחות מאהרון ברק - ובכל זאת, ב-מ-ק-ר-ה - אף אחד מהם לא בביה"מ העליון, והסיכויים שזה יקרה באופן טבעי, בלי אפליה מתקנת, קרובים לסיכוי שאני אזכה בלוטו. וזה למה - משום שיש מדיניות לא למנות מזרחיים - והמדיניות היא לא משהו מתוכנן, קבוע מלמעלה, מוגדר ושאפשר להצביע עליו, אלא שכל אחד ממליץ ובוחר באלו שהוא מכיר, מהחברה הסגורה שלו, מישהו שהחברים שלו יוכלו להגיד בשיחת סלון - יפה שבחרת בו. כך למשל מונה תיאודור אור - כי ברק חבר שלו. וכך ממונים שופטים מחוזיים למינוי זמני, והם לא ממוצא מזרחי, למרות שיש כמה שופטים מזרחיים שיכולים להתאים. אבל זו לא מדיניות, זה מקרה, פשוט אין שופטים מזרחיים או פרופסורים מזרחיים. אבל כשיש משפט לפעיל מזרחי מרכזי - דרעי - אותה "יד מקרה" מוצאת מתחת לשולחן שופט מזרחי שישפוט אותו, כדי להדוף את הטענות שאשכנזי שפט את המזרחי ושיש גזענות עדתית במערכת המשפט. זה כל כך פאתטי. מצד אחד יש מודעות למוצא כששופטים את דרעי, ומצד שני מגלגלים עיניים לשמים כשבוחרים שופטים. ומכאן, לגבי החלק השני של ההודעה שלך - ש"ס כמייצג של המזרחיים. אני אפטור את עצמי בכך שאגיד שזה המזל הרע של המזרחיים שש"ס מתיימרת לייצג אותם. ש"ס היא מפלגה חרדית מזרחית, בעוד שהמזרחיים שאני מדבר עליהם הם לא חרדים. מסורתיים לכל היותר. ואלה נדחפו לידיים של ש"ס ע"י הממסד האשכנזי אחרי עשרות שנים של קיפוח. למזלם הרע, כבר אמרתי. ש"ס מוציאים שם רע לעדתיות, אבל הם הרע במיעוטו. אני מעדיף אותם על פני ההתנשאות האשכנזית הרגילה. למה אני אומר שהם הרע במיעוטו - לאחרונה התבשרנו ש"פתאום" נמצא התקציב במשרד החינוך להעניק ארוחות חמות לילדי מערכת החינוך. ולמה? כדי להתחרות במוסדות של ש"ס. אם היית רואה כמה כסף מערכת החינוך שופכת על הילדים שלי שמתחנכים במוסד של הקיבוצים והמושבים, היית מתייבש במקום מרוב בושה. הכסף נשפך מהשמים, מספר ילדים מצחיק בכל כיתה, גן זאולוגי בחצר "תרומת חברת החשמל", מדשאות ענקיות, מתקנים של מפעל הפיס, תקציבים של קרן קרב, כל מה שאפשר לחלום עליו. וגם כאן, זה רק מקרה ש-99 אחוז מהילדים הם אשכנזים מקיבוצים ומושבים. אני יושב בוועד הורים מרכזי, ושואל את המנהלת אם יש עוד משהו שצריך - לא צריך כלום, הכל בסדר. איפה ראית מנהל בית ספר שאומר שהוא לא צריך עוד כלום? ואחר כך הילדים מכאן יצאו להתחרות בילדים משם, וכולנו נגלגל עיניים ונגיד - איפה יש קיפוח? מכוון?! כמדיניות?! מה פתאום, המזרחיים בסך הכל לא סקרנים, זה הכל. אני יודע שאתה אדם ליברלי. אתה לא דוגמה לכלום, ואל תיתן לי אותך כדוגמה למשהו, כמו שאני לא הוכחה לכך שמזרחי יכול ללמוד ולקבל תואר. מזרחי שהתפלח למערכת החינוך האשכנזית כמוני וכמו הילדים שלי, יכול להצליח - וזו ההוכחה הכי טובה לכך שתושבי עיירות הפיתוח לא נחשלים בגלל שהם מזרחיים חסרי סקרנות כמו שאורי אור טען, אלא בגלל שהם מקופחים לאורך כל הדרך. האם הקיפוח מכוון, או חלק ממדיניות? זה באמת מה שמשנה? ההוכחה לקיפוח היא חוסר ההצלחה של המזרחיים להתרומם, לא הפרוטוקולים של זקני מפא"י שבהם מדברים על קיפוח המזרחיים (או על אי מינוי שופטים מזרחיים לבית המשפט העליון, אם לחזור רגע לחלק העליון של ההודעה). |
|
||||
|
||||
הנקודה שלי היתה אחרת. בוא נעזוב את המלה "מדיניות", זה באמת לא רלוונטי אם יש או אין איזה נוהל מצהיב משנות החמישים שלפיו ראוי להעדיף שופטים יוצאי אירופה על פני אחיהם מצפון אפריקה. הדגש שלי היה על ה"מוצהרת". ההישג הגדול ביותר שהושג בינתיים בעניין הגזענות העדתית הוא שאנשים רבים הבינו שזה לא בסדר. גם בשיחות סלון לא מקובל לדבר בקול רם על העדפת אשכנזים על ספרדים, כי זה לא פוליטיקלי קורקט ולא יעלה את כבודו של הדובר אפילו אם זה יקרה בהרצאה לשוכני בית אבות של יוצאי פולניה והסביבה. לעומת זאת, בש"ס מטפחים בינתיים "גאווה מזרחית" שדומה בעיני קצת לגאווה של ההומוסקסואלים והלסביות. "גאווה" שהיא למעשה התרסה בהפוך-על-הפוך כנגד הציבור שחושב שיש בהם משהו רע. הגאווה המזרחית גורמת לבידול מרצון של אלה שדוגלים בה ולאפלייה *מוצהרת* מצידם כנגד הצד השני. לדרעי או לבניזרי אין בעיה להתראיין בטלוויזיה ולהסביר שהם ממנים רק ספרדים לכל תפקיד אפשרי כי בעיניהם זו שליחות, בעוד שאם שופט יעדיף שופט אחר בגלל מוצאו הוא יעשה את זה בשקט ובזהירות ובלי שחס וחלילה הגזענות שבהחלטה הזו תזקוף את ראשה המכוער. איך שאני רואה את זה, בצד האשכנזי יש בעיקר שיפור בעשרות השנים האחרונות, ואם היו נותנים לזה להמשיך הגזענות היתה מיטשטשת יותר ויותר ולבסוף נעלמת. מהצד השני לעומת זאת עובדים שעות נוספות על הסלמה והעמקת הבידול והשנאה העדתית, וזה מוביל לדעתי בסופו של דבר לתוצאה ההפוכה מהרצוי. כמו שהרבה יותר קל להרוס מגדל קלפים מאשר לבנות אותו, כך גם הרבה יותר קל לרכב על שנאה והסתה ולהביא איתה 17 מנדטים ויותר. מכיוון שכך, אני לא מבין למה אתה מעדיף את הגזענים המוצהרים והגלויים מש"ס על אלה שלפחות עושים מאמץ להשתחרר מהחינוך הגזעני שקיבלו ולא לשפוט אדם על בסיס מוצאו העדתי. |
|
||||
|
||||
כן, יש שיפור, כן, יש הוקעה של גזענות, כן, זה לא פוליטקלי קורקט להפלות מזרחיים, כן, דווקא ש"ס הם היחידים שמפלים על רקע עדתי. הכל נכון, ואתה צודק. אבל (אם עניתי אז אני הרי לא מסכים ;-), יש שני דברים שראוי להגיד בתשובה. 1. אף שזה לא פוליטלי קורקט להפלות על רקע עדתי, עדיין אין חלוקה של 50:50, ועדיין מי שיושב בצמתי קבלת ההחלטות הם אשכנזים. בין אם זה בצמתים הפוליטיים, ובין אם זה בצמתים הכלכליים שבעידן הגלובליזציה הם לא פחות, ואפילו יותר חשובים מהפוליטיים. וזה כך גם בצמתים התרבותיים השונים. המקומות היחידים בהם אני יכול לחתום על כך שאין אפליה עדתית הם הצבא, המשטרה והנגזרות שלהם - אבל זה לא צריך להחמיא לאשכנזים משום שגם בארה"ב השחורים מצטיינים בצבא, כי רק העניים הולכים לצבא או נשארים בצבא. גם בארץ אפשר לפרש את זה כאילו שכל שאר הדברים חסומים להם, אז הם ממשיכים בצבא שם מודדים אדם אחרת. 2. כהגנה על המינויים העדתיים של ש"ס - במקרה של אפליה רבת שנים התיקון הוא לא "להפסיק להפלות", אלא להפלות הפוך - לבצע אפליה מתקנת. אי אפשר לשבת על התחת ולהגיד "אנחנו כבר לא מפלים", משום שזה לא מתקן את נזקי האפליה. אם אתה רוצה לתקן את נזקי האפליה, תמנה עכשיו מזרחיים לעמדות מפתח. אבל הממסד המפלה לא עושה את זה, אלא מעדיף - כמוך, למשל - להצביע על כך שרק המזרחיים נוקטים היום באפליה. ועוד דבר ביחס לאפליה של ש"ס - המינויים של ש"ס הם לרבני ערים, שכונות ופקידים זוטרים לתפקידים איזוטריים שלא מעניינים ולא משפיעים על החיים במדינה. זה לעג לרש להגיד שהם ממנים מזרחיים. מצידי שימנו לתפקידים האלה תאילנדים. זה ישפיע עלי/ך באותה מידה. |
|
||||
|
||||
1. אתה מדבר שטויות. חוץ מהצבא והמשטרה, בתעשיית ההי טק אין אפליה, בפוליטיקה אין אפליה ואני לא ממש מצוי בתחום אבל לא ניראה לי שבעסקים יש אפליה. 2. המינויים של ש"ס הם בכל הרמות הכל מדירקטוריונים של חברות ממשלתיות, תפקידי מפתח במשרדי ממשלה ומועצות מקומיות ועד מינויים קטנים. אפליה מתקנת היא פתרון גרוע. אדם שהגיע למעמד בגלל אפליה מתקנת לא יזכה ליחס רציני מהעמיתים שלו (הוא לא באמת צריך להיות כאן הוא אפליה מתקנת). הוא גם לא יקדם אנשים אחרים מאותה קבוצה (הוא הרי לא רוצה שיזרקו אותו מהמשבצת המוגנת של המנהל הספרדי לטובת מישהו טוב יותר שיכול לתפוס את אותה משבצת בגלל זה הוא ישמור שלא יהיו מנהלים ספרדיים אחרים בסביבה). |
|
||||
|
||||
עד לפני שבוע גם אני חשבתי שאין דבר כזה אפליה על בסיס עדתי, כל פעם שדיברו על זה אמרתי שאין אפליה, שלא בגלל זה מתנהגים לאדם כזה או אחר בצורה לא יפה שיש סיבות אחרות, אבל אז זה קרה לי. אני חצי תמניה חצי אשכנזיה (נראית תמניה) חיילת, עובדת בתיכונים. באחד מהתיכונים בהם אני עובדת ישנה מורה, שתמיד אמרו עליה שהיא מפלה אבל אף פעם לא האמנתי. אני עובדת בבית הספר הזה משנה שעברה יש לי קשר מדהים עם החניכים, תוצאות של העבודה שלי בשטח והכל טוב ויפה. בתחילת שנת הלימודים הנוכחית הגעתי ביום הראשון לתיכון וביקשתי לקבוע איתה פגישה, היא נפנפה אותי בחוסר סבלנות, בהתחלה הבנתי כי זאת תחילת שנה והלחץ והארגון וכו' וכו' אבל אז ראיתי איך היא מדברת לחיילת נוספת (אשכנזיה) שנמצאת בבית הספר הנ"ל בסבלנות ובכבוד וגם קבעה איתה מועד לפגישה. בנוסף אותה מורה אמרה לי שאסור לי לשבת בחדר המורים בתירוץ שזה מפריע למורים אבל בעצם המורים מנהלים איתי שיחות ואני במילא בקושי נמצאת שם, אני רוב היום עם החניכים שלי החיילת הנוספת שעובדת שם מורשית לשבת בחדר המורים. בסופו של עיניין המורה ועוד גורם בבית הספר ישבו עם המפקד שלי וביקשו שלא אעבוד בבית הספר הזה יותר והביאו כל מיני הסברים לכך שהם בכלל לא נכונים. ואז עלתה אצלי השאלה למה לא רוצים אותי בבית הספר הזה? האם זה באמת בגלל שהםלא חושבים שהעבודה שלי טובה? או האם זה בגלל שאני בעלת חזות מזרחית? עדיין זה בלתי נתפס אצלי שזה המצב במוסדות החינוך. אשמח וחשוב לי לקרוא תגובות על המקרה הזה, אם מישהו יצליחל להפריך את מה שאני חושבת אני אשמח מאוד. שנה טובה :) |
|
||||
|
||||
עד לפני שבוע גם אני חשבתי שאין דבר כזה אפליה על בסיס עדתי, כל פעם שדיברו על זה אמרתי שאין אפליה, שלא בגלל זה מתנהגים לאדם כזה או אחר בצורה לא יפה שיש סיבות אחרות, אבל אז זה קרה לי. אני חצי תמניה חצי אשכנזיה (נראית תמניה) חיילת, עובדת בתיכונים. באחד מהתיכונים בהם אני עובדת ישנה מורה, שתמיד אמרו עליה שהיא מפלה אבל אף פעם לא האמנתי. אני עובדת בבית הספר הזה משנה שעברה יש לי קשר מדהים עם החניכים, תוצאות של העבודה שלי בשטח והכל טוב ויפה. בתחילת שנת הלימודים הנוכחית הגעתי ביום הראשון לתיכון וביקשתי לקבוע איתה פגישה, היא נפנפה אותי בחוסר סבלנות, בהתחלה הבנתי כי זאת תחילת שנה והלחץ והארגון וכו' וכו' אבל אז ראיתי איך היא מדברת לחיילת נוספת (אשכנזיה) שנמצאת בבית הספר הנ"ל בסבלנות ובכבוד וגם קבעה איתה מועד לפגישה. בנוסף אותה מורה אמרה לי שאסור לי לשבת בחדר המורים בתירוץ שזה מפריע למורים אבל בעצם המורים מנהלים איתי שיחות ואני במילא בקושי נמצאת שם, אני רוב היום עם החניכים שלי החיילת הנוספת שעובדת שם מורשית לשבת בחדר המורים. בסופו של עיניין המורה ועוד גורם בבית הספר ישבו עם המפקד שלי וביקשו שלא אעבוד בבית הספר הזה יותר והביאו כל מיני הסברים לכך שהם בכלל לא נכונים. ואז עלתה אצלי השאלה למה לא רוצים אותי בבית הספר הזה? האם זה באמת בגלל שהםלא חושבים שהעבודה שלי טובה? או האם זה בגלל שאני בעלת חזות מזרחית? עדיין זה בלתי נתפס אצלי שזה המצב במוסדות החינוך. אשמח וחשוב לי לקרוא תגובות על המקרה הזה, אם מישהו יצליחל להפריך את מה שאני חושבת אני אשמח מאוד. שנה טובה :) |
|
||||
|
||||
קטונתי ל"להפריך" את מה שאת חושבת, אבל לא ברור לי שהאפליה שאת מתלוננת עליה היא על רקע עדתי דווקא. אני בטוח שיש עוד מאפיינים שונים בינך לבין אותה חיילת אשכנזית, ואולי זה ענין פשוט של "כימיה" שלא עובדת. מנין ההרגשה שלך שדוקא צבע העור הוא הגורם המכריע? |
|
||||
|
||||
האפליה קיימת בהחלט ואם לא חשת בה עד לפני שבוע, אולי פשוט היה לך הרבה מזל. האם זהו תיכון דתי "מתקדם", כלומר מעורב (כזה שלומדים בו גם בנים וגם בנות וגם צוות המורים/ות מעורב)? לפי ידיעות מצטברות (גם בתקשורת, גם בזו החילונית, וגם בשיחות "מאחורי הקלעים"), במוסדות החינוך הדתיים-חרדיים נהוגה אפליה די גלויה בין התלמידים על בסיס עדתי. אם קיימת אפליה כזאת בין התלמידים, ייתכן מאוד שהיא קיימת גם לגבי המורים וגם לגבי הסייעות החיילות. אם זהו המקרה, אולי הבעיה היא עקרונית ועמוקה יותר והיא לא רק עם מורה אחת, בניגוד לרושם שנתקבל. נסי לברר קצת פרטים על העקרונות העומדים בבסיס המדיניות של התיכון ואולי באמת תגיעי למסקנה שכדאי לך לבקש הפניה למקום נעים ושוויוני יותר (חילוני?), שבו יעריכו אותך על סמך עבודתך והשגייך ובלי שיקולים זרים. |
|
||||
|
||||
למה אתה חושב שמדובר בתיכון דתי? |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |