|
||||
|
||||
א. הממסד הבריטי לא שלל את זכות החרדי להתקבל לעבודה יותר מזכות אחיו החילוני. התנאי הצה"לי היום הוא אפליה יהודית טהורה. חרדים שחפצו בכך עסקו במסחר, קמעונאות,מתן שירותים. גם היום הם עושים זאת, אבל החברה כיום דוחפת אותם אל הגטו הקהילתי שלהם, ולא מאפשרת להם השתלבות בשוק הכללי. ב.כל עוד שלטו הבריטים לא התנהל שיח ציבורי בענייני דת ומדינה. הממסד כיום מחזיק במפתח לשרותי דת, חינוך וכיו"ב, ומבחין בין "דרישות החרדים" לדרישות מגזרים אחרים. הבריטים, למשל, הניחו שכולם יהודים. ג.חינוך- מדינת ישראל יצרה גוף חינוך ממלכתי, ואישרה אוטונמיה מוחלטת לחינוך החרדי. את פירות האוטונומיה הזו היא מסרבת לאכול. כיוון שלפני קום המדינה לא היה משרד חינוך וחינוך ממלכתי משמעותי האוטונומיה הייתה הגיונית, אך משקמה המדינה היא לא הכריעה בין הכרה ביישות החרדית להתנגדות לה- היא מתירה ערכים מסוימים עד גיל 18. המדינה צריכה הייתה כבר מזמן ליצור הידברות עם רבני הציבור החרדי ולהכריע מחדש, ובלי תקשורת, על ענייני חינוך. ד.הממסד היום הוא חומרני ויצרני יותר. העליה בתרבות הייצור, הבידור, הצריכה, הנפיקה מחלוקות שלא היו קיימות (אין ויכוח על טלויזיה כשאין טלויזיה). הדתיים של היום אינם הדתיים של אז-הם "דוסים" יותר. החילונים- הפוך. כל משיכה לצד אחד גוררת משיכת נגד. ה. כלומר, לסיכום כל אלה- כל עוד לא הייתה בישראל "מדינת היהודים" היו לדתיים פחות בעיות. עצם הקמת מדינה בשלטון יהודי הוא כבר עניין שהוא גם דתי, עד אז השלטון יכל, מבחינת תושבי ערי הקודש, לעשות כרצונו. להיות נכבש לא דומה ללחיות במדינה משלך בה אין לך כמעט זכות קיום. |
|
||||
|
||||
ה."כל עוד לא הייתה בישראל "מדינת היהודים" היו לדתיים פחות בעיות". זכותך לחשוב כך, אבל להגדיר גישה כזאת כציונות? ציונות היא בדיוק ההיפך - ריבונות לאומית והעדפה שלה על כל בעיותיה מאשר חיי מיעוט תחת שלטון זר. מה שמחזק את טענתי ששאיפת הדת לציון במהלך הדורות איננה ציונות. "לחיות במדינה משלך בה אין לך כמעט זכות קיום." לדתיים אין זכות קיום במדינה? לכל היותר, וגם זה לא ממש באופן מעשי, אין להם זכות כפייה על אחרים. |
|
||||
|
||||
לו הייתה פה מדינת הלכה והיית מתנגד לה, האם היית אנטי ציוני? לו הייתה מק"י עולה לשלטון ,היית מתנגד לה? מפד"ל? לכל מפלגה האידיאל שלה על ארץ ישראל. המשותף לכל האידאולגיות הוא הבסיס היהודי-דתי.אני ממש לא רואה איך נוחות תחת שלטון זר וחוסר נוחות על עיוות החזון מחזקת את טעותך. הגשמת החלום ההתיישבותי בפועל התנגשה עם חלום ההתיישבות הדתי. איך, בדיוק, זה מוכיח שהמקור איננו "ולירושלים עירך"? שאיפת הדת לציון היא מקור הציונות. במובן המושאל של המילה, שאתה לא משכיל להפרידו מהמקור, החרדים אינם ציונים. |
|
||||
|
||||
בהזדמנות זאת שמעבירים את אום אל פחם והכפרים שסביבה על אדמותיהם למדינת פלשתין העתידית, נעביר גם את השכונות החרדיות האנטי ציוניות לפלשתין. זה יפתור לחרדים את הקונפליקט האידאולוגי, ויפטור אותנו משני קוצים ארורים בתחת! |
|
||||
|
||||
|
||||
|
||||
ושוב יש לנו הוכחה לצורה שבה קברניטי פתח תיקוה מנסים ומצליחים להשפיע על אורח החיים במדינה ע''י מיקום עירם מזרחית לק''ק בני ברק. |
|
||||
|
||||
יש הבדל בין התנגדות למדינה ובין התנגדות לשלטון. השקפה לאומית מכירה בהכרח המדינה בכל מצב. התנגדות לשלטון מסוים זה ענין אחר שלא סותר אותה. לעומת זאת, מי שלא מבדיל ומפריד בין השניים עד כדי כך שהוא מעדיף שלטון זר מאשר מדינה שאינה לטעמו (וכך קרה בימי בית שני, כאשר היהודים העדיפו שלטון רומי ישיר על פני שושלת הורדוס, מה שהביא לחורבן הבית ולגלות, והיום במקרה גם ט' באב) אינו בעל השקפה לאומית (למרות שהוא יכול לחבור ולתמוך במחנה הלאומני ובפעולותיו הרות האסון) וממילא אינו יכול להיקרא ציוני. |
|
||||
|
||||
לא,אין הבדל. גם החרדים מתנגדים לשלטון. הם היו רוצים שלטון דתי. כיום הם לא קוראים להחזרת הבריטים, פשוט היה עדיף בעיניהם לחכות עד שיוכלו להקים שלטון דתי. אני חוזרת- ''ציונות'' היא מושג מושאל. |
|
||||
|
||||
לא, הם לא מתנגדים לשלטון, הם מתנגדים למשטר. את יודעת טוב מאוד את ההבדלים ביניהם. |
|
||||
|
||||
זה ממש נפלא, איך את מאשימה את המימסד החילוני על שהוא נכנע לדרישות החרדים והשאיר את מערכת החינוך האוטונומית שלהם ללא פיקוח וללא בקרה. גם אני כועס על הכניעה הזאת, ועל רבות אחרות, אבל את מציגה את הנאנס כאילו הוא האשם העיקרי במעשה האונס הזה.ההיתממות הזאת, כאילו "הידברות עם רבני הציבור החרדי", היא מה שיפתור את הבעיה... כאילו כל המכשלה היא איזה פגם טכני קטן - "תיקשורת" - שאם רק יוסר החרדים יסכימו לשינויים במערכת החינוך שלהם. אי אפשר לקרוא לזה שום דבר מלבד עלבון לאינטליגנציה (אפילו של שוטה כמוני). הלאה. בעצם הימים האלה נציגי הציבור החרדי מנהלים מלחמת חורמה נגד האפשרות שבוגרי ישיבות ישרתו שבועיים במשמר האזרחי, בשעה שמס' ימי המילואים ללא-חרדים עלה לשלושים ושבעה יום בשנה, ואת מעיזה, בעזות פנים, לטעון ש"התנאי הצה"לי היום הוא אפליה יהודית טהורה". אכן, הבריטים לא תבעו את גיוס החרדים, אבל אני בטוח שהמורה שלך להיסטוריה הזכירה גם את העובדה הפעוטה שהם לא גייסו גם את החילונים (מלבד התנדבות לשרות בבריגדה היהודית, שגם ממנה החרדים, כמובן, השתמטו). אם הקמת המדינה הרעה את התנאים לקיום מצוות הדת, למה, לכל הרוחות, נהרגים חיילים כדי להגן על קבר רחל וקבר יוסף ומערת המכפלה ושאר המקומות ה"קדושים", ולמה המיסים שאני משלם הולכים לבניית מקוואות ובתי כנסת ותמיכה באותו ציבור שלא מוכן לפרנס את עצמו? לא די בכך שחולבים מהמדינה כל מה שניתן, עוד יש לך עזות הפנים להתלונן שהמצב היה טוב יותר לפני קום המדינה. ואם באמת המצב בימי הבריטים היה עדיף, למה לא תחזרי עם שותפייך לדעה לאוטונומיה תרבותית כמו בימים הטובים ההם? רוצה להיות נטורי קרתא? בבקשה. אבל את הקריאה ה-י-ל-ד-י-ם תפני, במטותא, לראשי הציבור שלך או לאלוהים, ולא אלי. |
|
||||
|
||||
סססססט......תתקרב רגע, אני רוצה לגלות לך סוד: כשבנימין נתניהו, נניח, רצה את הציבור החרדי לימינו, הוא הצליח לעשות את זה. הפלא ופלא- מתנגדי המדינה הראשיים לוחמים על כל פיסת אדמה בה! הוא קו-סם! (עכשיו, באוזן:) כשמישהו באמת רוצה להשיג משהו, הוא פועל בשקט, מאחורי הקלעים,מדבר עם האנשים הנכונים ועושה שזה יקרה. ורוצה לשמוע עוד סוד? זה לא רק עם החרדים! כן כן! הרבנים החרדים אינם שוטים, אל תזלזל בהם. הם ערים לצרכי הציבור. מי שאינו ער לשומדבר מלבד הפופלריות שלו הם תואמי טומי לפיד לדורותיהם. הרבה אנשים אוהבים לזייף אונס בשביל לעלות לכותרות, ומגניב להם שהחרדים מנצחים ואפשר להילחם בהם. אבל האמת היא שאף אחד לא אנס את המדינה להתעלם מהציבור החרדי שנים ארוכות, היא יכלה בכל שלב להביא לשינוי באוטונומיה. האם מישהו עשה מאמץ אמיתי, כלומר לא כזה של להתראיין בטלויזיה? האם ל"שינוי" מפריע העיקרון שהדוסים דופקים אותם, או רצון אמיתי לשלב את האוכלוסיה החרדית במגזר הכללי? אם הראשון הוא הנכון- דעתי ידועה. אם השני- כן. בפירוש. הידברות עם מנהיגי המגזר החרדי הייתה מובילה לשינוי אמיתי. ההיסטוריה הראתה שכשהיו צריכים אותם ידעו להגיע איתם להסכמה. המלחמה היום בכנסת היא מלחמה פופולרית, תוצאה של צורת ההתנהלות בשנים האחרונות. זה אומר- אתם תראו, נגייס אתכם בכח, פרזיטים, וזה עונה- אפילו לא משמר אזרחי. זה גם זה יכלו, מאחורי הקלעים, לגבש פשרה תוך דקות (!) לו היו באמת רוצים. הבריטים לא תבעו אף גיוס, וזה מה שאמרתי- הם דרשו אותן דרישות מכל היהודים, דרישות מינימליות שלא יכלו להפריע לתפקוד הדתי. באו היהודים, המציאו את צה"ל והחליטו שמי שלא שירת לא מתקבל. לא הפנתי אליך באופן ממוקד את הדרישה לדאוג לכל ילדי ישראל, אני טוענת אותה בפני נבחרי הציבור. החרדים הם חלק מהציבור. ככאלה, הם זכאים לייצוג ולתנאי רווחה. |
|
||||
|
||||
כשהמצאתי את צה"ל. לו רק הייתה לי מכונת זמן, הייתי חוזר ל- 1948 ולא ממציא אותו. |
|
||||
|
||||
אתה היית באמת בסדר. זה לא שלא צריך את צה''ל, זה פשוט שצבא לא אמור להיות כרטיס כניסה לחברה. |
|
||||
|
||||
מתי מתחילים לעבוד על המכונה? |
|
||||
|
||||
|
||||
|
||||
ארלוזורוב, ההתפרעות מול הכנסת בפרשת השילומים, ההסתה והרצח של קסטנר, מלחמת לבנון, ההתנחלויות... |
|
||||
|
||||
תחזור במכונת הזמן לשימון וי.אלון,מה אתה רוצה ממני? |
|
||||
|
||||
הם התחילו, אבל אתה שידרגת את זה למצב בלתי הפיך שכולנו משלמים עליו היום. (ודרך אגב, זה נעשה באמצעות ראש הממשלה הנוכחי.) |
|
||||
|
||||
בתור חובב מד''ב, ציפיתי שתדע שאם חוזרים בזמן ורוצים לשנות,רצוי לפעול בנקודה שהיא רגע לפני שתהליך מתחיל. |
|
||||
|
||||
נכון, אבל עד לתקופתך התהליך היה הפיך. מאז, כאשר התחילו להיבנות התנחלויות בפראות ובחוסר פרופורציה התהליך הפך לבלתי הפיך. |
|
||||
|
||||
רשמו לפניכם רבותי,ארז לנדוור הבין שלא נוכל במסגרת הסדר קבע לחזור לגבולות 67 תוך פירוק ההתנחלויות,שכן נוצרה1 מציאות בלתי הפיכה. 1בסדר, באשמתי. |
|
||||
|
||||
סחתיין על ההתמדה. מגיע לך חילוץ עצמות -- אתה יכול להתהפך בקברך. |
|
||||
|
||||
ועדיף לנוח,לצערי אני נאלץ להתהפך בקברי כמעט כל שבוע. |
|
||||
|
||||
את זה לא אמרתי. ניתן לפרק התנחלויות, אלא שזה יהיה קשה יותר תודות לתהליך שהתחיל בימיך. |
|
||||
|
||||
|
||||
|
||||
"נכון,אבל *עד לתקופתך* התהליך היה הפיך..." 1ואם לא, נסמוך על הזכרון הקצר של הציבור. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |