בתשובה לירדן ניר-בוכבינדר, 16/04/25 17:46
הַנֶּאֱהָבִים וְהַנְּעִימִם בְּחַיֵּיהֶם, וּבְמוֹתָם 778169
הקינות במקרא הן מעבר ליצירות ספרותיות דמויות אפילוג ומשמשות ככלי נוסף העומד למחבר להעברת מסרים. גם בקינות דוד מעבר לרטוריקות של אבל ושכול, ישנה פרשנות פוליטית המצדדת בדוד כיאה למלך שלא נוצח בקרב גם במקרים בהם האירועים מספרים אחרת. זאת פרשנות ספרותית הלבושה אומנות חמקמקה, כזאת המנסה לרצות גם את האויב וגם את האוהב וגם את הקורא בהינף ספרותי אחד. יש מחקרים השוואתיים בין קינות חמשת הערים השומריות (אור, שומר אור, ניפור, ארך, ארידו) לקינות איכה המראים את המשותף ביניהן ואת המסרים הפוליטיים /דתיים הגלויים והסמויים החבויים בקינות וזאת בדומה לקינות דוד שאפילו מדירות את האלוהים ומכונות גם קינות חילוניות.

בדומה לשאלת מועד כתיבת ספר שמואל וזהות הכותב הן ע״י המסורת והן ע״י המחקר הביקורתי- כך גם מועד כתיבת קינות דוד חלוקות באם מועד כתיבת הקינות היו צמודות למאורעות או שקינות אלו היוו נספחים תרבותיים/פוליטיים שצורפו לאחר זמן רב לכלל ארבעת קינות דוד.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים