|
||||
|
||||
ר' נחום היקר, אני חושב להגיד דברים חמורים, אך הגישה של הלובביצר לשואה לפי דעת רוב גדולי התורה והוגי וגדולי המחשבה והקבלה בדורינו נקודת המבט של הרב'ה שלך שגויה ויסודה ממש כפירה בשכר ועונש. |
|
||||
|
||||
אני לא רואה את זה בצורה כזאת. כמובן שאני מאמין בשכר ועונש. אבל הרי יש צדיק ורע לו ורשע וטוב לו בעולם הזה. עיקר השכר והעונש הם בעולם הבא. לא ניתן להבין את כל אירועי העולם הזה במושגים של שכר ועונש בלבד. עיין ערך איוב. השם בפירוש מוכיח את רעיו של איוב על שהאשימו את איוב בחטאים. גם הם האמינו בתפיסת השכר והעונש שאתה דוגל בה. |
|
||||
|
||||
אם אתה יודע קצת איוב, במיוחד את פרק ל"ח מה שאל אותו הקב"ה? מה הוא שאל כאשר נאמר הפסוק"(פסוק ד') "איפה היית ביסדי ארץ". שאל הקב"ה את איוב הנה דמות האדם השלם. הנה התוכנית של האדם השלם ,אתה יודע מהיכן אתה לקוח מאיזה מקום מדמות האדם השלם אתה נלקחת? אם אינך יודע זאת מה לך בא בטענות? המצודות דוד מבאר שם, האם אתה יודע ומכיר את יסודות ההנהגה של העולם? אבל ודאי שהכל נכנס תחת שכר ועונש כאן בעולם הזה . גם כאן אין סתם, אין הפקר חלילה ולוא לחצי שניה, ואין אדם שסובל בגלל בירור ניצוצות. אני חוזר ואומר לך, רוב מביני הקבלה של היום חלקו בצורה נמרצת ביותר עליו, ואמרו שהוא כופר בשכר ועונש. |
|
||||
|
||||
אני לא חבדניק ולא בן חבדניק, אולם דבריך בדבר ''רוב המבינים'' הם הבל הבלים, ולא נכונים עובדתית. אם תואיל לתת סימוכים לדבריך, תוך כדי הבהרת מיהם ''המבינים'' על פי שיטתך, אשמח. |
|
||||
|
||||
האם אתה מכיר את הרב ווינטרוב מבני ברק,את הרב משה שפירא מבית וגן? האם אתה מכיר את הרב יעקב הלל? על החזון-איש שמעת? יש עוד הרבה מאד מוכרים אך מניתי את החשובים שחיים היום ואת החזון איש שהיה בזמן השואה. והם אמרו את דבריהם שזו גזירה משמים, ולא איזה בירורי ניצוצות. תוכנית מראש. כל מי שיודע את מה שהתרחש בעם ישראל בזמן שקדם לשואה מודה להקב"ה שהעמידנו על דרך הטוב, ואי אפשר לומר יותר, פשוט יש דברים שמוטב להסתירם. ונמסרים מפי איש לרעהו בעל פה. |
|
||||
|
||||
חלש חלש ביותר, *זו* לא היתה כוונת הרבנים שהזכרת. וכי הקב"ה לא יכל "להעמידינו על דרך הטוב" ללא שואה? שאלה זו איננה רק שאלה לגבי השואה אלא יכולה להשאל לגבי כל "מדיניות" השכר ועונש בתורה. על כן ידוע ששכר ועונש הם חיצוניות (אמנם הכרחית) התורה אולם פנימיות התורה מסבירה את הדברים ברבנים עמוקים יותר וטובים הרבה יותר. זו תשובה ברמת ה"למה-ככה", וזה בדיוק מה שאמר לך הרבי מלובביץ- אם אלו התשובות שלך מוטב שתודה בכך שאין לך *שום* הבנה בדבר. אני לא חושב שראוי לפצוח פה ב"מצעד רבנים". אני ממליץ לך על ספר בשם "מדבר בצדקה" שהוא הסבר מאמר של הרב צבי-יהודה קוק בנושא זה. |
|
||||
|
||||
עזר רומז על דבר שעובר מפה-לאוזן בין רבנים? האם תוכל להרחיב על קשר השתיקה הנ"ל? האם יש הרואים בשואה שוט אלוהי כנגד תנועת ההשכלה והציונות? אנא, פרט, הרחב והדגם. |
|
||||
|
||||
אין פה שום דבר חשאי, הוא רמז לכך שהשואה היא עונש על חטאי אותו דור שהתאפיין, ב''פריקת עול'' רבתית. הסיבה שהוא לא כתב כך בפירוש היא כנראה מתוך חשש לעורר תגובות נזעמות, בפורום זה ולא מכיוון שיש פה סוד גדול. אני מניח שהטעם הזה מוחזק בפי כל דרדק במקומות מסויימים. כנגדו אני טענתי, שטעם זה איננה סיבה פנימית (אני מודע לטישוט המסויים במושג זה, זה גורלה של הטרמינולוגיה לדורותיה) מכיוון שנקיטת טעם זה איננה מחכימה אותנו במאומה שכן אף לאחר הוספת הגורם למשוואה נותרנו עם השאלה (למה דווקא שואה ולא סוכריות) |
|
||||
|
||||
איני צריך לקרוא את הספר של הרב צבי יהודה. אני משתדל להתעמק בספרי הראשונים בשכר ועונש, כגון "שער הגמול" לרמב"ן ופירושיו על התורה. ויש לך את האחרונים כגון:"אמונה ובטחון" להחזון אי"ש. מי שיודע את החטאים הפרטיים שהיו אז בדור, לא על פריקת העול הכללית,לא מסתכל על אירועי השואה בקושיות כל כך גדולות.בפעם הראשונה ששמעתי על מה שהיה קודם השואה, לא יכלתי להירגע, היו כמה ימים שחשבתי רבות בזמן הפנוי של זה. ואחר כך, זה כבר נקלט בתודעה, והיום אין זה קשה לשמוע על מה שקרה בשואה, מכוון שאין זה מאורע של "בירורי ניצוצות" אלא ממש עניין של הסרת חוטאים ותולדותיהם, למי שמבין. וכל מי שמסתובב בישיבות ומקשיב לדברי הרבנים על אירועים אלו, מקבל מראה נכון ומלא על אותם הזמנים. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |