|
||||
|
||||
מומלץ ללמוד מ"רציתי לשאול אותך פרופ' ליבוביץ"' או מ"על עולם ומלואו" או מכל ספר אחר של המנוח על עמדתו בנוגע ל"מקומו של האל בשואה". לא אוכל לשחזר את התנסחויותיו הברורות בנושא, אך הרעיון פשוט: אלוהים מצוי בכל, בכל מקום, בכל זמן, וביחוס התערבות אלוהית דווקא לשואה או לכל מאורע היסטורי משמעותי אחר יש משום זילות האל, או לפחות האנשה של מקומו לכדי עוד גורם בר-משקל ובעל אינטרסים בסיטואציה נתונה. השואה היא חסרת כל משמעות דתית ואין בה מהתערבות השכינה יותר או פחות מבכל מאורע היסטורי אחר. פלוני צועק יש אלוהים בעקבות הבקעת גול במשחק, ואחר צועק אין אלוהים בעקבות רצח עמו בידי אנשים אחרים, אך אין הם מעידים אלא על הבנה לא נכונה על מקומם מול האל. אין מובן ליהדות אלא כעבודת השם לשמה, ואדם המקיים מצוות לשם תמורה אחרת מלבד עצם קיום המצוות, או מצפה להגנה משמיים בעבור צדיקותו, אינו תופס את מובנה של היהדות. אולי מן הראוי להבהיר שליבוביץ' ז"ל לא ניסה להמעיט בחשיבותה ההיסטורית של השואה או באסון הנורא שהתחולל לעם היהודי, וב"על עולם ומלואו" אף מביע חשש כן בדבר יכולתו של העם היהודי לשרוד לאחר השואה, אך אין בכך בכדי להקנות לשואה משמעות דתית. וכל המעוניין להגיב על דבריו אלה המובעים מפי מוזמן תחילה לקרוא הדברים ממקור ראשון, שעות של הנאה נפשית מובטחות לאייל הקורא. דבריו של הרב יוסף העליבו אותי, קוממו אותי, ושכנעו אותי שאין ברצוני לבוא בדברים עם הרב יוסף וחבר מרעיו (לא שהדבר עמד על סדר היום הסטודנטיאלי שלי...). אציין רק עובדה שנודעה לי לראשונה רק לפני שבוע, כאשר סבתי רואיינה במסגרת הפרויקט של שפילברג. כאשר אחיה ז"ל של סבתא-רבא שלי תבדל"א הובל לבורות הירי בבאבי-יאר, הוא קרא לעומת הנאצים משהו כמו "אלוהים ודאי שלח אתכם, אחרת לעולם לא הייתם פה". בעבור דבריו אלה הציעו לו הנאצים את חייו, אך הוא סירב באומרו שאשתו ובניו וכל היהודים האחרים נטבחו, ועתה איך ילך. למותר לציין שאני ומשפחתי לא מצדדים בעמדה זו. הערה: למיטב ידיעתי בפיגוע בדיסלסדורף נפצעו, אך לא נהרגו, 10 אנשים. |
|
||||
|
||||
על פי הבנתי את המתרחש בש"ס, הרי שלמר"ן ישנו אינטרס מובהק להציג מערכת ישירה של שכר ועונש. ישנם בין מצביעי ש"ס כאלו המאמינים שהצבעתם עבור ש"ס תגן עליהם ועל משפחתם מפני מיני פורענויות. מערך אמונות דומה מזין את תעשיית הקמיעות, הקדושים, וקברי הקדושים (ולטעמי ניתן להוסיף כאן "ומיני עבודת כוכבים ומזלות") .כל הנ"ל תלויים בתפיסה מאוד מיידית של שכר ועונש- "אם אדאג להצטייד בקמע, אהיה בריא ואזכה לחיות עד גיל 90" . ברור לחלוטין שתפיסה זו לא מוצאת חן בעיני החילוני המצוי, שהרי על פיה הוא נידון להיצלות (או לחילופין לסבול מהתקרחות מוקדמת) , כמו כן היא סובלת מהיותה כרוכה באמונה דתית, דבר שאינו בנמצא אצל חילונים . חשוב לטעמי לראות כאן את תפקידו של מר"ן לא רק כמנהיג דתי אלא גם כמנהיגה של תנועה חברתית, תפיסת השכר והעונש העולה מרעיון "גלגול הנשמות" משרתת לא רק את רעיונותיו הדתיים, תאולוגיים, של מר"ן אלא גם תפיסה חברתית פוליטית של התגייסות למטרה , של אחריות אישית. אולי עלינו (כל מי שלא הצביע ש"ס) להיות מודאגים דווקא מההשלכות המעשיות של דרשת הרב ולא מההשלכות האמוניות? ודבר נוסף, יותר מאשר הטרידה אותי דרשתו של הרב באשר לשואה (בהיותי אדם חילוני אני מאמין שאין נושאים קדושים שאסור לדון בהם) הטרידה אותי הדרשה שלו באשר לערבים: הגזענות היא מחוליי החברה הישראלית, אסור לאדם הרואה את עצמו כדמוקרט וכליברל לעבור בשתיקה על אמירות גזעניות שכאלה ובמיוחד כאשר הם זוכות לחשיפה כה נרחבת. הגזענות היא מחלה איומה ועלינו להיאבק כל יום וכל שעה בנגע הזה. עם שסבל את הגילוי הנורא ביותר של גזענות בתולדות האנושות לא יכול לסבול בשלוות נפש כזו את גילויי הגזענות המתפשטים בתוכו. |
|
||||
|
||||
Dear Ariel,
That Rabbi Ovadia intentionally expresses, emphasizes and uses carefully chosen aspects of the jewish religion in order to get political power - a very interesting claim. Can you give it some proof? |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |