בתשובה להאייל הקוטב, 18/11/24 13:07
קדמה קדומה 774345
איך שנכנסתי לקישור לויקי קפץ לי הקאטרוון הצרפתי לעיניים, ולא המשכתי לקרוא.
בטח כבר דיברנו על כך באייל‏1, קאטר-וון הוא ארבעה עשרימים, זכר לשיטת ספירה מבוססת 20.
הקאטרוון הוא אמנם ארוך לקריאה וכתיבה אבל חינני להגיה. מה שלא חינני בכלל הוא התשעים, קאטר-וון דיס שהוא ארבע עשרימים ועשר. כך תשעים ותשע הוא ארבעשרים עשר-תשע. קאטרוון דיס-נף.
מעניין שבאנגלית מספרי העשרת השניה מתחילים בשם ייחודי לאחת עשרה ושתים עשרה, ומשלוש עשרה עד תשע עשרה מעין קיצור של הספרה ועשר, ולעומת זאת בצרפתית (וגם באיטלקית) זה די ההפך- הקיצור של הספרה ועשר הוא מאחת עשרה עד שש עשרה, ומשבע עשרה עד תשע עשרה זה עשר והספרה.

_____
1 אין לי סבלנות לחפש. אולי האייל המקשר יבוא לעזרה?
קדמה קדומה 774349
אגב, לא בדיוק שם ייחודי, אבל שם שונה: במקור באנגלית 11 שם זה „אחד נשאר״ (מעבר לעשר) ושתים עשרה זה „שניים נשארו״ (מעבר לעשר).
קדמה קדומה 774382
השאלה שלי היא מי החליט איפה מחליפים את העיקרון, ולמה באנגלית בשלוש עשרה ובצרפתית ואיטלקית דווקא בשבע עשרה. בטח מתחבא שם איזה סיפור היסטורי.

אגב, נשמע שיש קשר בין dozen האנגלי ל douze הצרפתי.

עוד אגב- בעברית וערבית כל מספרי העשרה קיבלו את שמם בעקרון זהה ואין יוצאי דופן, אבל עשרים יוצא דופן מבין העשרות כי אין בו זכר לשתיים. כנראה קיצור של עשריים, כלומר זוג עשרות.
קדמה קדומה 774383
ואפקט העשרים בעברית גם משתכפל במאתיים ואלפיים.
במיליון זה כבר מפסיק. אבל, נו, אז עוד לא היה להם אפילו מגהבייט אחד במחשב.
קדמה קדומה 774384
מיליון הוא משפה זרה.
המספר הכי גדול עם שם בעברית הוא ריבוא (גם רבבה), אבל נראה לי שריבואיים לא עובד :)
קדמה קדומה 774443
רכב אלוהים ריבותיים אלפי שנאן
קדמה קדומה 774444
׳ריבותיים׳ בתהילים הוא ריבוי של רבבות ולא דקה- דקותיים (2דקות). גם בדניאל : ׳נְהַר דִּי נוּר נָגֵד וְנָפֵק מִן קֳדָמוֹהִי אֶלֶף אלפים [אַלְפִין] יְשַׁמְּשׁוּנֵּהּ וְרִבּוֹ רבון [רִבְבָן] קָדָמוֹהִי יְקוּמוּן דִּינָא יְתִב וְסִפְרִין פְּתִיחו׳
קדמה קדומה 774445
מאיפה אתה מסיק את זה?
בדיוק באתי להגיד "טושה" לאלמוני.
ריבותיים נשמע לי מאוד straightforward.
קדמה קדומה 774447
כנראה שהבאתי פרשנות לא נכונה כי תמיד זכרתי שריבוא הוא מלשון ריבוי. אבל כנראה ש׳ריבותיים׳ יכול להיות גם 2 ריבוא - רבבה, לפי הקישור הבא.
קדמה קדומה 774502
ארם נהריים, בין שני נהרות.
קדמה קדומה 774451
בעניין ה׳טושה׳ זה סופי הסלנג הזה שרוצים לאמר למישהו 1:0 או שיש עוד וריאציות ל׳קלעת בול׳ ? אני מודה שבדומה ל Hear, Hear! גם הסלנג טושה! מעולם שמעתי אותו עד שהגעתי לאייל.
קדמה קדומה 774456
וואלה, התקלת אותי. אני משתמש ב"טושה!" כי הוא נראה לי הכי מתאים.
קדמה קדומה 774457
אוקי. אם הנוהג האיילי הוא טושה!, נלך על הטושה!
אני חושב שהגיעה העת לעבור לשפת האימוג׳ים באייל. אביב לפעמים מרביץ כאלו. למשל 👍 הוא פתרון הולם להסכמה כלשהי, ו👌נראה כתחליף מצוין לטושה.
קדמה קדומה 774458
זה לא אותו הדבר. טושה - (אחד אפס מסייף) בדרך כלל נאמר על ידי אחד המתדיינים כשהמתדין השני העלה נקודה חזקה מולו או על ידי מתדיין שהתקבל על ידי שני הצדדים כשופט. hear hear (שמעו שמעו מאנגלית) - בדרך כלל נאמר על ידי צופה מהצד כשמישהו "בצד שלו" אמר משהו מוצלח (דוגמא מהמקור).
קדמה קדומה 774446
"אגב, נשמע שיש קשר בין dozen האנגלי ל douze הצרפתי."

ברור, בערך חצי מהמילון האנגלי התגלגל מצרפתית, וגם זה.
קדמה קדומה 774452
אנגלית היא, כידוע, צרפתית שמבוטאת רע.
קדמה קדומה 774454
יש לא מעט השפעות הלוך ושוב. שתי השפות מכילות רבדים של לטינית, גאלית (קלטית) וגרמנית (הודו-אירופית). אבל עדיין יש מספיק ייחודיות כדי ליצור שפות נפרדות. הצרפתית היא בעיקרון שפה רומאנית המבוססת על הלאטינית הוולגארית ואילו האנגלית היא שפה גרמאנית המבוססת על שפתם של השבטים האנגלו-סקסונית.
קדמה קדומה 774455
ניטפוק: לטינית, קלטית וגרמנית הן כולן שפות ממוצא הודו אירופי.
קדמה קדומה 774471
תמיד תהיתי איך הודו התגנבה לענין הזה. ההודית דילגה על כל המזרח התיכון והסהר הפורה והגיעה לאירופה?
אלכסנדר מוקדון הביא אותה בפוזמקו כשחזר הביתה?
קדמה קדומה 774474
קדמה קדומה 774475
פולשים להודו מאיראן. הסהר הפורה היה מה שעצר את התקדמות הפולשים דוברי השפות ההודו אירופיות (או את התקדמות השפות הללו,באופן כללי), אבל יוונית, חתית, פרסית ומדית הן שפות הודו אירופיות, לדוגמה. וכמובן, גם אשכנזית (סקיתית).
קדמה קדומה 774490
לא כך. מדובר באזור מוצא לא לגמרי ברור, פחות או יותר באזור של איראן. משם השפות התפשטו גם לאירופה וגם להודו.
כל העסק עומד על כרעי תרנגולת מדעיים. השפות הגרמניות הוגדרו כאריות, שזה משהו כמו המשפחה הצפונית של השפות ההודו-אירופיות. אחרי נפילת הרייך, נהגו לדבר על שפות נורדיות ואז התברר שאולי כמה עמים מזרח אירופיים הם יותר ארים מהגרמנים וכל המבנה התפורר.
כרגע מדובר כנראה במשפחת שפות גדולה מאוד ששפת המקור שלה כנראה היא קרובה של השפות האיראניות. מפיצי השפה (לפחות בהודו) היו גזענים לא קטנים, אבל לא עסקו בג'נוסייד ולכן השפות התפשטו מעבר לקווי הגזע. אני חושב שהקורלציה הגנטית(גזעית) בין דוברי השפות די מעטה. נניח לא יותר מהקורלציה הגזעית בין דוברי הערבית.
קדמה קדומה 774493
למיטב הבנתי, היום נהוג יותר לחשוב על דרום רוסיה‏1, אם כי יש גם מי שמתייחסים לטורקיה‏2 כנקודת המוצא. כפי הנראה השבטים שדיברו את השפות האלה התפשטו מערבה עד לאיסלנד, מזרחה עד לסין‏3 במקביל להתפשטות של השפות השמיות מדרום להן.

השפות (ההינדו אירפאיות, כמו השמיות) התפשטו בדרכים בהן שפות מתפשטות - נדודים, מלחמות, סחר ויחסי מין. אני לא חושב שאפשר ליחס להם "גזענות" במובן השמקובל היום (ז"א, מן הסתם זה היה מקובל לאנוס נשים משבטים אחרים, והצאצאים שנולדו כתוצאה מהאונס הזה מן הסתם היו צריכים לדבר לפחות באחת השפות).

1 ההיפותזה הקורגנית [ויקיפדיה]
2 קולין רנפרו [ויקיפדיה]
3 טוכארית [ויקיפדיה]
קדמה קדומה 774360
אכיר לך תודה באם תרחיב קצת בנושא ואפילו בתמצות. מה הקפיץ אותך? 80 הימים של ז׳ול וורן הצרפתי? או החלוקה של 24 קווי האורך ?
קדמה קדומה 774381
ישר בתחילת הערך בויקי הופיע שם הספר בצרפתית. שמונים.
קדמה קדומה 774366
ודייק: ההגייה היא קאטרה-ו(ן).
יש שם V, לא W, והingts שקטים‏1.
ליתר דיוק - ה-n נשמע קלושות, הרחק מאד מנון סופית.

1 והרי צרפתית היא השפה שבה אין גבול עליון למסספר האותיות השקטות במילה.
קדמה קדומה 774428
בדנית, 97 זה משהו כמו 20*(0.5+5-) + 7.
syvoghalvfems, כאשר halvfems זה קיצור של halvfemsindstyve (שזה משהו כמו "חצי לחמש עשירימים")
קדמה קדומה 774430
זה נשמע כאילו הייצוג המילולי של מספרים נשאר בחלקו בעידן הספרות הרומיות.
קדמה קדומה 774431
וואו, לקחו את הצרפתים בסיבוב. יש עוד מקרים של חיסור כמו זה?
קדמה קדומה 774439
הוזכר בעבר כאן. היום יש ערך שלם בויקיפדיה על שפות עם שיטת מספרים מבוססת עשרים (Vigesimal [Wikipedia]) ממנו נראה שעשרים הוא מספר שטבעי לספור בו שהיה פופולרי באירופה, אפריקה ואמריקה. בגניאה החדשה, להבדיל, השמשו בבסיסים יותר מעניינים.
קדמה קדומה 774440
לשימפנזים זה נראה הבסיס הטבעי, לא?

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים