|
||||
|
||||
ביטוי הרגשות הלאומיים נדירים בספר תהילים ולרוב הם מבטאים את רגשותיו של המשורר, ומבקשים את תשועת הפרט. מזמור קל"ז הוא ייחודי ומבקש תפילה וקינה שתוביל לנקמה לאומית. הדילמות של המשוררים בשאלה ׳איך נשיר את שיר ה׳ על אדמת ניכר׳ לא מקבלות תשובה ומתועלות לשתיקה המובילה שוב לנקמה העתידית שעוד תתכונן לה בתודעה היהודית לאורך כל הדורות עד עצם היום הזה. בקטע הבא, אנסה לתמצת את המזמור בתרבות המוזיקה - יש הרבה שירים על המזמור, אבל רובם לא מוכרים וגם אלו המוכרים צצים לפעמים ולא כדי חיפוש ממוקד. מהסוגה החסידית ניתן לציין את שירו של מרדכי בן דוד מתוך האלבום זכרונות מתחילת שנות ה-80. זאת הגרסה המדויקת והקליטה מכל השירים מהז׳אנר החסידי לאוזניים הישראליות. בשנת 2009 מידד טסה (פופ ׳ים-תיכוני׳) מוציא את גרסתו לנהרות בבל שזוכה למילוני האזנות ולהרבה כיסויים מיוצרים שונים. מאחר ומזמור קל״ז הוא חלק מעשרת המזמורים הכלולים ב׳תיקון הכללי׳ לרבי נחמן מברסלב, המזמור זכה לביצועים מיוסף קרדונר ויאיר גדסי. מהזאנר הקלאסי אנחנו מוצאים את יצירתו של משה זורמן המבוצע ע״י מקהלת קפלאטה. בשנת 1977 שלישית הגשש החיוור מבצעים את ׳על נהרות בבל׳ של נעמי שמר (עיבוד יאיר רוזנבלום). שיר המנסה לבטא את תופעת היורדים הישראלים מהארץ. ׳היהודים באים׳ מביאים את הגרסא של היורדים שלא רוצים לעלות למרות הגעגועים שפוקדים אותם . וכמובן - rivers of babylon של להקת boney .m משנת 78. |
|
||||
|
||||
לא לגמרי קשור: זה מזמור? המשקל לא מסתדר לי. המילים השתבשו קצת עם השנים? |
|
||||
|
||||
בתהילים כל הפרקים הם מזמורים גם ללא משקלים. זה חדש לך? מזמור לדוד… חפש את המשקל |
|
||||
|
||||
מזמור תהילים [ויקיפדיה] |
|
||||
|
||||
1. מן הסתם שכחתי רבים וטובים, כמו דון מקלן ועוד. אכיר תודה על הרחבת היריעה. 2. אני מודע לכך שאין קשר בין כותרת הדיון לתגובתי. |
|
||||
|
||||
הגרסה של בוני אם היא קאבר לגרסת הרגאיי של המלודיאנס. |
|
||||
|
||||
תודה! יצא לי משהו מהאייל היום. |
|
||||
|
||||
כשהכיסוי עולה על המקור. |
|
||||
|
||||
אכן, רק שהפער בין המילים למנגינת הדיסקו העליזה והקופצנית קצת מוזר. |
|
||||
|
||||
יש פער של כעשור בין הביצועים. אני לא מכיר את ההתפתחות המוזיקלית הדיגיטלית מסוף שנות ה-70 ועד סוף שנות ה-80. יתכן וזאת הסיבה לשינוי הקצבי? |
|
||||
|
||||
דיגיטלית/אלקטרונית |
|
||||
|
||||
זה נכון גם לגבי Sunny (Bobby Hebb song) [Wikipedia]. |
|
||||
|
||||
לפחות בראש שלי (כנראה רק שם) דוגמת הקיצון היא שיר דיסקו ידוע שהפזמון שלו הוא באאבי-יאר,טהטה טהטה טה טה. אין לי מושג מה המילים האמיתיות או מה שם השיר. |
|
||||
|
||||
הגבתי לתגובה הפחות רלוונטית, התכוונתי שהשיר הרבה יותר ידוע בגרסת בוני אם (וכן, הלחן, ויותר מכך העיבוד, לא ממש מתאימים לנושא השיר). |
|
||||
|
||||
ממה ששמעתי על גולי בבל האמיתיים (בניגוד למיתוס שנוצר סביבם), הם כלל לא סבלו - להפך, רובם פרחו שם והצליחו כלכלית. רק אחרי השיבה, שהיתה חלקית בעצם (החוזרים נחשבו ''עם הארץ''), התחילו הקינות. אז אולי השיר הזה לא כל כך חוטא למציאות. סליחה שאין לי מקורות מדויקים אבל שמעתי זאת ממקור מבוסס מספיק (פרק של הפודקאסט ''עושים תנ''ך''). |
|
||||
|
||||
הייתי מניח שכמו כל מהגרים - וודאי פליטים שלא מרצונם - ההתאקלמות של הדורות הראשונים לא קלה בכלל, אחר כך זה כבר משתנה. |
|
||||
|
||||
הייתי אומר שמה שקרה בימים האחרונים בהולנד מראה שזה לא כל כך פשוט - לפעמים בעיות ההתאקלמות הן דווקא של דור ההמשך. |
|
||||
|
||||
אתה מדבר על המווסלמים או היהודים? האחרונים עדיין במסגרת "הדורות הראשונים", לא? וגם - יש קהילות שלא רוצות להתאקלם באופן מכוון. לא עליהן דובר. |
|
||||
|
||||
דיברתי על המוסלמים. פירשתי ''הדורות הראשונים'' בתור ''הדור הראשון'' של כל אחת מקבוצות המהגרים, אני מבין שלא לכך התכוונת. מצד שני, לפי הבנתי נראה שלא היו כאן בעיות עם הדור הראשון, אולי בגלל שהוא העריך יותר את מדינתו החדשה ואילו הבעיות התחילו בדורות הבאים. |
|
||||
|
||||
קשה לי מאד להאמין שההגירה המוסלמית לאירופה דוקא היא ייצוג קרוב של גלות בבל. |
|
||||
|
||||
אם קאברים מעניינים אותך |
|
||||
|
||||
רשימה מרשימה. |
|
||||
|
||||
במבט חטוף לא מצאתי שם את ''הללויה'' שפעם שמעתי שיש לו הכי הרבה קאברים. עבורי המקור הוא הדבר היחיד, אם כי לאחרונה אני לא שומע את ליאונרד מיוזמתי אלא רק כשאני נתקל בו ברדיו. עצוב מדי. |
|
||||
|
||||
במצעד עצמו הוא זכה במקום הראשון בגרסה של ג'ף באקלי. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |