|
||||
|
||||
אני מבין אותך. אלו ספרים שנדרש אורך רוח כדי לצלול לתוך המציאות שפרנטה רוקמת במהלכים קטנים ומרובים ולאט לאט. וגם אז יתכן שנדרשת קריאה שנייה ושלישית. פרנטה פתחה (וגם סיימה) את הטטרלוגיה באירועי מפתח שאמורים לשתול בקורא את התשוקה לצלול ולקרוא את הספרים. במשימה הזו הצלחתה חלקית, אני חושב, בגלל שמדובר במלכודת מעגלית. כדי לעמוד על המשמעות של ארועי המפתח צריך לקרוא את כל הספר. (פרנטה כותבת על החיים באמצעות החיים ולא באמצעות פנטסיה וסנסציה). כאן היה צריך לבוא הצימוד אזהרת ספוילר. אלא שמדובר במשהו קצת שונה באופן שראוי לביטוי משלו. אני מוכן לומר שמי שאין לו זמן וסבלנות להשקיע בקריאת הספר, עדיף לו לוותר. הטטרלוגיה נפתחת באירוע של היעלמותה המיסתורית של לילה (רפאלה צ'רולו) אחת משתי האנטגוניסטיות של העלילה. חברתה של לילה, לנו (אלנה גרקו) היא סופרת ופובליסטית שעוברת מסלול ארוך וקשה של השכלה וקידום חברתי שמכשיר אותה לכתיבה. לילה היא סוג של כוכב פרא שופע כישורים בכל מיני תחומים מפתיעים, ביניהם גם קריאה. אלא שהיא מגיעה ממשפחה של מה שהמורה של שתי הילדות, הגב' אוליביירו, מכנה ''פלבאים''. הפלבאים אינם מוכנים לשלם את המחיר של ההשכלה ולילה מנסה לפרוץ את גבולות השכונה בדרכים שאינם דורשים השכלה פורמלית. במשך קריירת הכתיבה שלה, אלנה, רדופה ע''י החשש שלילה באמצעות התפרצות של כישרון הכתיבה הגולמי והפראי שלה, תאיין את ההישגים הספרותיים הצנועים שלה. לקח לי קריאה שנייה ושלישית כדי להבין את המשמעות של ההעלמות של לילה בתחילת הספרים. מתברר במפתיע שהכישרון האמנותי הבלתי ממומש של לילה בכל זאת התפוצץ. אלא שבמקום להתפרץ ככתיבה של חייה הסוערים אל דפי הנייר, הוא מתפרץ באופן של מחיקת חייה מתוך המציאות. באקט מפתיע זה, לילה גם מזדהה ומצטרפת באופן מוחלט אל בתה הפעוטה נונצטינה שנעלמה כאילו בלעה אותה האדמה. מעשה המחיקה וההעלמות של לילה נטען משמעות נוספת מן העובדה שהבנות של לילה ולנו נקראות ע''ש אימותיהם. הסופרת אלנה פרנטה לדעתי שותלת באופן סובטילי אך מושחז, באמצעות דברי אוליביירו והאקט של לילה, את דעתה על הקארמה של הפלבאיות. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |