בתשובה לאריק, 27/10/24 21:32
להשעות את הבינה 773500
הרשה לי לצטט את עצמי: "ככלל אצבע - כל מעשה שאדם סביר יעשה או לא יעשה בלי להרגיש צורך לשאול עורך דין אם זה חוקי או לא לא צריך שופט להכריע לגבי האשמה" -ניסיתי לעקוב אחרי המשפט של סם בנקמן-פריד והגעתי למסקנה שמה שקרה שם זה שלוש דרגות מעל יכולת ההבנה שלי, העובדה שמושבעים היו צריכים לקבל החלטה אם הוא אשם או לא היא תמוהה בעיני. לעומת זאת, מה היתרון של שופטים במשפט כמו משפט נתניהו? זה רק מאפשר לעורכי הדין לךהאריך את המשפט עד אין סוף.
להשעות את הבינה 773504
מסכים.
אבל במקום מושבעים אפשר לעשות קוד אתי ולשפוט חברי ממשלה על עבירות אתיות בהליך מזורז בהרבה ופחות נוקדני בדין משמעתי ולא פלילי.
עם מושבעים משפט נתניהו יהיה לדעתי פארסה עוד יותר גדולה מעכשיו.
להשעות את הבינה 773531
דווקא משפט נתניהו מחייב שופטים שמכירים את החוק לפרטי פרטיו, כי חלק מהשאלות שעולות שם הם בתחום אפור למדי, ואפשר לנבא בביטחון די גדול שעמדות המושבעים יושפעו מעמדותיהם הפוליטיות, כפי שניסיתי להדגים כאן לא פעם.

דוגמא: תפוס מדגם אקראי של אנשים ברחוב ושאל אותם שתי שאלות: 1. האם יחסי נתניהו-אלוביץ' הגיעו לדרגת שוחד? 2. האם בחרת בבחירות האחרונות מפלגה שנמצאת היום בקואליציה?

והשאלה שלי אליך היא האם אתה חושב שלא תמצא מתאם חזק בין התשובות לשתי השאלות האלה. אני בטוח שמתאם כזה יימצא, וגם (כמעט) בטוח שבין השופטים הוא יהיה פחות חזק באופן משמעותי.
להשעות את הבינה 773539
אני לא חושב שלשופט יש יתרון על מושבע בשאלות בתחום האפור (האתי).

הניחוש שלי הוא שדווקא ההטיה של השופטים תהיה משמעותית יותר. גם בגלל זה, וגם בגלל שלמושבע משפט זה דבר שלא קורה כל יום, האחריות היא די גדולה ולכן אני מניח שתשומת הלב שלו תהיה יותר גדולה מאדם אקראי ברחוב או משופט שעושה את זה כל יום (וגם מודע לעובדה שההחלטה שלו תשליך על עתיד הקריירה שלו).
להשעות את הבינה 773542
נראה שנישאר חלוקים לפחות עד שמישהו יטרח לבדוק את זה.

אפרופו "עד שמישהו יטרח לבדוק את זה", שאלה לקהל: במדגם אקראי של נהגים שיש להם רשיון נהיגה במשך עשר שנים לפחות, איזה אחוז, לדעתכם, היה עובר את מבחן התיאוריה? הניחוש שלי: פחות מ 50%.
להשעות את הבינה 773543
וכמה היו עוברים את הבחינה המעשית?

(הניחוש שלי, בשניהם, משמעותית פחות מחצי, כולל נהגים מקצועיים. הניחוש שלי הוא גם שמורי נהיגה ובוחנים היו עוברים את הבחינה המעשית באחוזים גבוהים יותר, אבל לא הרבה יותר משני שליש)
להשעות את הבינה 773583
כשנסעתי ללימודים בארה"ב הייתי צריך להוציא רישיון נהיגה קליפורני מקומי. הייתי בטוח שאעבור בלי בעיה את התיאוריה, אז הסתפקתי בלקרוא ברפרוף את החוברת הרלוונטית בזמן שעמדתי בתור לבחינה במשרד הרישוי. אחד הנושאים בחוברת היה אחוז האלכוהול המקסימלי המותר בדם בזמן נהיגה, ודילגתי עליו מתוך מחשבה בסגנון "בטוח לא יופיע במבחן - הרי נהג לא יודע את רמת האלכוהול המדויקת שלו כשהוא נכנס לאוטו; מה שרלוונטי זה כמה כוסות שתית". כמובן שהשאלה הראשונה במבחן היתה על אחוז האלכוהול המותר בדם, והיו עוד כמה שאלות שטעיתי בהן מסיבות דומות, כך שהקריירה האקדמית שלי בחו"ל התחילה בכישלון בתיאוריה :). למבחן החוזר למדתי כמו שצריך - פחות משעה של קריאה, אפשר לחשוב - ועברתי בציון מושלם אאז"נ.

כמעט עשרים שנה לאחר מכן הייתי צריך להוציא רשיון נהיגה במסצ'וסטס. למוד ניסיון, הדבר הראשון שבדקתי בחומר הלימוד לתיאוריה היה מה אחוז האלכוהול המותר בדם במדינה (והתפלאתי לגלות שהוא שונה מזה שבקליפורניה). שוב למדתי כמו שצריך, ושוב עברתי בציון מושלם אאז"נ. מסתבר שלא מעט נהגים ישראלים, כולל נהגים מנוסים מאד, נכשלים במבחן הנהיגה המעשי במסצ'וסטס בגלל שהוא כולל דרישות חנייה מסוימות מאד. בקליפורניה הכרתי ישראלית שנכשלה במבחן המעשי, כשגילתה לתדהמתה באמצע הטסט שכשיש לך אור ירוק בפנייה שמאלה, עדיין ייתכן שמגיעות ממול מכוניות שנוסעות ישר, וצריך לתת להן זכות קדימה.
להשעות את הבינה 773584
כן, הפניה שמאלה בקליפורניה זה קטע. שיקול דעת לנהג. מי היה מאמין במאה ה 21? חשבתי שיבטלו את זה בשביל המכוניות האוטונומיות. איפשהו ראיתי שהן מעדיפות‏1 לעשות שלוש פעמים ימינה במקום.

זכורים לי גם מקליפורניה הצמתים של רחובות לא ראשיים בעיר הקטנה שלכולם יש תמרור עצור והם נכנסים אחד אחד עם כיוון השעון.

_____
1 נו, בטח השמאלה לא עבד טוב אז אמרו - למה להסתבך, והכניסו אוברייד.
להשעות את הבינה 773588
>> זכורים לי גם מקליפורניה הצמתים של רחובות לא ראשיים בעיר הקטנה שלכולם יש תמרור עצור והם נכנסים אחד אחד עם כיוון השעון.

כן, זה נקרא four-way stop, ויש צמתים כאלה לא רק בערים קטנות. מסוג הדברים שלעולם לא יעבדו בארץ.
להשעות את הבינה 773612
וזה לפי FIFO, לא כיוון השעון (לפחות בפרקטיקה. אני עכשיו בקליפורניה).
להשעות את הבינה 773610
מה שזכור לי מקליפורניה - ולדעתי נחוץ מאד בארץ - זה שמי שנכנס לצומת לא פנויה וחוסם אותה אחרי שהרמזור מתחלף, מקבל קנס ממש גבוה. 500 או 1000 דולר כמדומני.
להשעות את הבינה 773609
זה לא רק בקליפורניה, גם בניו-ג'רזי, והיא ברת מזל שנכשלה על זה במבחן ולא בהתנגשות חזיתית עם הרכבים שנוסעים מולה בירוק כשהיא פונה לה בשלווה שמאלה.
אני זוכר מנסיון כמה זה מבלבל ומסוכן לפני שמתרגלים לזה.
להשעות את הבינה 773615
אני כמעט נפגעתי באשמתי בפניה כזאת. הרשיון הישראלי מאפשר לנהוג בניו ג'רזי עד חצי שנה מכניסה למדינה בלי להוציא רשיון מקומי‏1, ולמרות שחיפשתי באינטרנט דגשים לנהגים ישראלים בארה"ב לפני עדיין עשיתי את הטעות הזאת.

מאז יש לי שיר קטן שאני מדקלם בראש בכל פניה שמאלה. למקרים שנהיגה שלא לפי החוק או הנוהג בעיקר מסכנת את העצבים של הנהגים האחרים (כמו לא לנצל פניה ימינה ברמזור אדום, או לא להתקדם מראש למרכז צומת בפניה שמאלה אל מול תנועה) אני עובד בלי שירים ובלי עקביות.

אם עוצרים לחשוב על כמה נהיגה היא מסוכנת וכמה מעט מהסיכונים תהליך הרישוי והפיקוח מונע, ביחס נגיד להפעלת מנוף או שרברבות, זה די מבהיל. זה מזכיר את ההקלות שאלכוהול ותוספי תזונה מקבלים בתחום הסמים, התרופות והמזון, רק כי התעוררנו לרגולציה עליהם מאוחר מדי.

---

1. מאז הוצאתי, התיאור של יובל חל גם פה.
להשעות את הבינה 773628
תוכל לשתף אותנו בשיר?
להשעות את הבינה 773633
צפויה לך אכזבה הן בגזרת הנעימה והן במילים
(In the US, green, doesn't mean go).

לא נעים לי לאכזב ככה, אז בתור פיצוי אציע את השיר מהמורה (הנהדר‏1) בתיכון שמשרת אותי עד היום:

הוי נגזרת של מונה, מכפילים במכנה.
מחסרים אותו מונה, כפול נגזרת מכנה.
ומחלקים! במכנה בריבוע.

הדקלום פה. מפחד במה‏1 העברתי את זה דרך שירות AI לשירה, והנה קיבלת באותו מחיר גם שיר וגם מבטא של המודל בעברית (ברוקלין?).

----
1. והנה, אני תפסתי מעצמי מורה די טוב, ורק עכשיו שמתי לב כמה המורים האלו היו מוכנים לעשות מעצמם צחוק בשבילנו, כמה טוב זה עבד, וכמה קשה לי לדמיין את עצמי עושה את זה.
להשעות את הבינה 773639
תודה. המילים של שיר הרמזור אכן, אפעס, לא מרטיטות לב, ולא ברור לי מה אמורה להיות המגינה. שוין :)

מה כוונתך ב"שירות AI"?
להשעות את הבינה 773640
השירות הזה, שנועד להמיר קרקורי צפרדע לשירות ברבור.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים