|
||||
|
||||
3&2: אני לא מסכים.ממתי פטרתי מעונש מישהו? להיפך, בבסיס התיאוריה עומדת ההנחה שיש פה שיקולים אישיים קיצוניים מעל לשיקולי התפקיד והמדינה, זה ראוי לעונש בהחלט. ובהחלט יש פה בחירה חופשית - אני רק טוען שהבחירה היא כמעט תמיד לכיוון אחד. זה שאתה יכול לנבא התנהגות של רוצח סדרתי לא אומר שהוא לא אחראי לה. זה שאתה יכול לנבא שגזען ישפיל אנשים מהגזע הלא חביב עליו, ושגבר מכה ירביץ לאשתו, לא מסיר מהם את האחריות למעשיהם. וודאי שלא טענתי לרגע לדטרמיניזם פיזיקלי. והרי אין לנו מודל פיזיקלי של התנהגות אנושית סבוכה. ולגבי 1 - אולי לא היינו יכולים, אבל זה לא היה מקטין לרגע משביעות הרצון והתקווה לעתיד טוב יותר שהיו נגזרות מכך. אום זה לא הובהר עד כה, לאורך השנים הצלחתה של התיאוריה ההליוצנטרית מדכאת אותי ולא משמחת אותי. אבל אני כן חושב שמי שמתכחש לה כמבטאת מציאות, גורם נזק כי הוא פועל בעולם בתפיסת מציאות שגויה. דוגמת הדגל - בני גנץ. |
|
||||
|
||||
באיזה נושא אין בנינו הסכמה ? יתכן ויש בנינו אולי אי הבנה בנוגע להגדרות הראשוניות. 1. אתה מסכים איתי ש'התאוריה ההליוצנטרית', זאת שפותחה בשיח הפנימי ב'אייל הקורא' בתקופה האחרונה (להלן: התאוריה), היא תאוריה עם מאפיינים דטרמיניסטיים? אם לא תסכים איתי, אז אני יכול להסיק מכך שאתה סבור שהיא תאוריה ליברטריאניסטית? 2. אתה מסכים איתי שדטרמיניזם-כורחנות, פוטרת מעונש שכן שאין אפשרות להעניש אדם שמראש הוא מוכרח לבצע את א' (כיוון אחד כהגדרתך) גם אם הוא רוצה לבצע את ב'? |
|
||||
|
||||
לומר שאתה מניח שמישהו יפעל בדרך עם מאפיין x על פני דרך עם מאפיין y בכל פעם שתיקרה בפניו בחירה מניח שיש לו בחירה. לא דטרמיניסטי אלא מעריך/ מאפיין. דטרמיניזם לא פוטר מאחריות או אשמה. הוא מעקר מתוכן ומשמעות. אם אעניש מישהו כאשר שנינו סוכנים דטרמיניסטיים, הרי שכל הפואטיקה על למה ומדוע היא רעש דטרמיניסטי נוסף. אין לי ברירה אלא להעניש אותו ולו אין ברירה אלא לפעול כך שיוענש. המילה סוכן כאן מאבדת כל טעם "חופשי" שנמצא בה בהינתן מצב לא דטרמיניסטי. |
|
||||
|
||||
כל הסמנטיקות האלה עוברות לי מעל לראש. דטרמיניזם בפיזיקה אינו כמו ''דטרמיניזם'' במדעי החברה או בפסיכולוגיה (ובזה אנו עוסקים כאן כרגע). ואני אפילו לא יודע מה זה תיאוריה ליברטריאניסטית. בקיצור, אני לא מוצא את הכיוון הזה מועיל לעצם הענין. |
|
||||
|
||||
מההוגה הראשי של 'התאוריה ההליוצנטרית', ציפיתי לקצת יותר סבלנות בתגובותיך המתנשאות בנוסח: 'כל הסמנטיקות האלה עוברות לי מעל לראש' ; 'אני לא מוצא את הכיוון הזה מועיל לעצם הענין'. בקיצור : לא כיף לנהל איתך דיאלוגים באייל. רשמתי זאת לפני. |
|
||||
|
||||
לא התכוונתי לפגוע. מצטער אם זה מה שנקלט. זה שהן עוברות לי מעל הראש זה הודאה בחוסר ההבנה שלי לפרטים הקטנים כאן, לא ביכולות שלך, להיפך. אני לא מצליח לעשות את המעבר בין הגדרות פיזיקליות לחברתיות כאן, לכן קשה לי מאד לומר משהו במושגים האלה לגבי האם תיאוריה ''הליוצנטרית'' או חברתית אחרת גוררת באמת אי יכולת להטיל אחריות על הפרטים בחברה המדוברת. בגדול האינטואיציה שלי מראש מניחה שדטרמיניזם חברתי הוא ''רך'' למדי, ולכן הוא רחוק מאד מלהסיר את האחריות מאלה שלוקחים החלטות. |
|
||||
|
||||
חוזר בי מתגובה 772848. הפתיל קצר בשביל להכיל פתילים קצרים. |
|
||||
|
||||
פתיליי קצרים גם הם. מלחמה ארוכה מקצרת גם פתילים. |
|
||||
|
||||
לא רק במלחמה, גם בשגרה - פתיל קצר מקצר את הפתיל הקצר. אין בוקר שאני לא ׳יורה׳ בכמה אנשים על הכביש. |
|
||||
|
||||
אתה חופשי ל: שתף - העתק והפצה מחדש של החומר בכל מדיום או פורמט לכל מטרה, אפילו מסחרית. התאם - לערבב מחדש, לשנות ולהתבסס על החומר לכל מטרה, אפילו מסחרית. מכור - למכור, לשווק, להרוויח ים בכסף. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |