|
||||
|
||||
ואני פספסתי שהנושא שלך הוא תחב''צ בשבת. לדעתי, כבר בדמוגרפיה הנוכחית לדעתי אין לכך סיכוי. התחב''צ בשבת בחיפה מחזיקה בקושי ואני כלל לא בטוח שהיא רווחית. צריך גם להדגיש שעניין התחב''צ בשבת זה בדיוק סוג הדברים שצריך להחליט עליו בהחלטת רוב. השבתת התחב''צ בשבת היא אולי מנוגדת לרצון הרוב אבל אינה בלתי דמוקרטית. כל פשרה מסוג אלו שאתה מציע לא תחזיק מעמד. אתה תסכים לקווי נסיעה חרדיים וחרדים ומסורתיים יציתו את תחנות הרכבת שתסע בשבת. בסוף היא לא תסע. בעניין זה צריך לסמוך על כוחות השוק. אם הרכבת הקלה לא תהיה רווחית בלי נסיעה בשבת, לא תהיה רכבת בכלל או לכל הפחות התנאים בה יהיו כל כך לא נוחים שאפאחד לא ירצה לנסוע בה גם בימי החול. |
|
||||
|
||||
תחבורה ציבורית אינה רווחית ככלל. נסעתי בחיפה לא מזמן בשישי בערב והיה עמוס. |
|
||||
|
||||
כמדומני שההיתר כיום לתחבצ שבת בחיפה 1 מגיע מכח שעת חירום שאין להשבית תחבורה ציבורית לבתי חולים. חושב שתהיה לחברה החרדית השפויה והמודרנית ואפילו השמרנית לבלוע את גלולת נסיעת הרכבת בשבת באופן שיהיה מוגדר כנסיעה לשעת חירום. ומכאן שאלתי, תחבורה ציבורית אמורה לתת שירות לציבור ורווחיותה הוא נושא שלא בהכרח קשור לשוק תן וקח, אלא על שוק של קח וקח כי אלו משאבי ציבור. 1 אולי גם בכל הארץ. אני אבדוק זאת בעיון בהמשך. |
|
||||
|
||||
זוהי לא התחב''צ היחידה, יש כל מיני התאגדויות פרטיות - למשל ''נוע תנוע''. אני יכול לדמיין את חברת ''רכבת קלה'' ביום חו''ל ואת חברת ''רכבת חלה'' שפעילה בשבת - והיא חברה שונה לגמרי שכמובן מפעילה את אותן רכבות וציוד. |
|
||||
|
||||
בהחלט. כל השבוע הרכבת תסע תחת המותד 'דנקל' ומכניסת השבת והחג ועד צאתה לשיטת רבנו תם לחומרה, הבעלות והניהול עוברת לחברת 'אויי טאטא, בית חולים מהר' עם דיווידנדים נאים לעסקנים המסורים. |
|
||||
|
||||
עוד אופציה : חברת נוע תנוע בעמ כל השבוע ובשבת חברת שלא יפסיקו לנו אס הסיבוב של הכדור בעמ. |
|
||||
|
||||
דומני שזה היה (או עדיין?) הטריק של אל-על. |
|
||||
|
||||
כאילו לא עברו 40 שנה. פרוטוקול בנושא הישיבה המאתיים-שישים-ושתיים של הכנסת העשירית, יום רביעי, ט"ו בטבת התשמ"ד (21 בדצמבר 1983) ירושלים, הכנסת, שעה 01:11 - איסור הפעלת תחבורה צבורית לפני צאת השבת. |
|
||||
|
||||
אני חושב שהתחב"צ בחיפה בשבת כושל לא בגלל שאינהרנטית אין ביקוש לתחב"צ בשבת, אלא בגלל מסלולים אומללים - תגובה 749423. קווי הלילה דווקא עובדים יפה, ובפעם האחת שיצא לי לנסות קו שבת בגוש דן בשישי בלילה הוא היה לא מאוד מלא אבל רחוק מריק. |
|
||||
|
||||
״הטיעונים הכלכליים״ לאי הפעלה של תחב״צ בשבת בישראל נשמעים לי מופרכים אפילו יותר מהטיעונים מהסוגים האחרים. אני לא בטוח שזה בכלל נכון1 שיש יותר הגיון כלכלי בלהשאיר אוטובוס ריק בחניון מאשר להפעיל את הקו, גם במקרה שזה נעשה בתפוסה מאוד חלקית/מצומצמת. זאת שאלה כלכלית נטו של עלויות תפעול, דלק, שכר לנהגים והרגלת אוכלוסיה שאפשר להשתמש בתחב״צ בשבת (מה שעלול לגרום לאוכלוסיה להשתמש בתחב״צ גם בשאר השבוע ולכן החישוב של עלות/תועלת נהיה יותר מורכב מדגימת כמה אנשים יש באוטובוס בזמן מסוים). אבל למה בכלל אנחנו אלה שדואגים לרווחה הכלכלית של חברות כלכליות שמעסיקות אנשי מקצוע שזה בדיוק תפקידם לבצע את החישובים של עלות / תועלת של הפעלת כל קו ובאיזו תדירות? אם זה לא יהיה רווחי לקיים קו בתדירות מסוימת, אפשר לסמוך על אנשי המקצוע שימליצו על שינויי התדירות כך שזה כן יהיה רווחי. אם זה אומר שתהיה תדירות נמוכה יותר ביום כזה או אחר, זה מה שיהיה. הניסיון מלמד מהעולם שחברות כלכליות מפעילות קוים (בתדירות זו או אחרת) בסופי שבוע. אין שום סיבה רציונלית (לפחות כזאת שאני מצליח לחשוב עליה) להאמין לאלו שטוענים שדווקא בישראל זה עלול להיות לא כלכלי. האוכלוסיה פה לא כזאת מיוחדת. למה השאלה הזאת צריכה להיות משהו שאנחנו או הפוליטיקאים שלנו בכלל מתעסקים בו? ________ 1 האמת שזה נראה לי לא נכון בסבירות גבוהה. |
|
||||
|
||||
אתה מסתער על דלת פתוחה. גם אם יש טיעונים כלכליים, הם לא כל כך משמעותיים. קווי תחבורה זה משהו שמאד רגיש ל''איך''. קח אמצעי תחבורה עם פוטנציאל אדיר, ארגן אותו באופן כושל והוא יהפוך למכונת הפסדים ולהיפך. הדיון הוא על עד כמה הציבור דורש את זה וזה דבר שמאוד מעניין את הפוליטיקאים. נדמה לי שאנו כאן באייל לא חסידים גדולים של חכמת ההמונים. את השיקולים הכלכליים כמו שאמרת צריכים לעשות הרשויות והמפעילים. |
|
||||
|
||||
אה. עם זה אני די מסכים - הציבור לא ממש מתעקש ולא ממש דורש. אבל זאת בעיה כללית ולא משהו מיוחד לנושא תחב״צ בשבת. זאת כבר בעיה כללית בחוסר של תרבות דמוקרטית בריאה בה הציבור לא חושב שאפשר לדרוש דברים מממשלה הנבחרת, אחרי שהיא כבר קמה. מישהו פה הכניס לגולגולת של הציבור שהמשחק הדמוקרטי שהוא משתתף בו מתחיל ונגמר בפתק בקלפי. הציבור לא ממש דורש ולא ממש מעורב בשום דבר ספציפי בפוליטיקה הישראלית (ובכך תנועת המחאה היא אנומליה / שינוי מעניין של השנים האחרונות שיהיה מעניין לאן ואם יתפתח). זורקים פתק לפח האשפה שהוא הקלפי, על פי השיוך השבטי ומשאירים לכנסת להתנהל כרצונה עד הבחירות הבאות. לבוא וללחוץ על ממשלה נבחרת קיבל פה אות קין של ״ניסיון להפיל ממשלה שנבחרה באופן דמוקרטי״. אוי יוי יוי. לא יעלה על הדעת. סנטימנט מאוד מוזר שמדגים עד כמה חיוורת התרבות הדמוקרטית בישראל בקרב קבוצה לא קטנה של הציבור. אגב - מעבר למעורבות פוליטית בין בחירות לבחירות, במדינות דמוקרטיות רבות ההצבעה הדמוקרטית יכולה ממש להשפיע על תוכן או קידום של הצעות חוק קונקרטיות. מצביעים ממלאים ממש טפסים עם שאלות קונקרטיות לבוחר. אם היה דבר כזה בישראל, תחב״צ בשבת זה משהו שהיה עובר פה מזמן והיתה נראות לכך שהציבור באמת דורש זאת. |
|
||||
|
||||
אני מניח שזה מובן מאליו, ונראה לי שרמזת לזה, אבל הרווח מתחבורה ציבורית בשבת הוא לא רק ההכנסות ממכירת כרטיסים, אלא גם הרווח שאזרחים שחיים ועובדים בסביבה עירונית פתורים מהחזקת רכב (ואזרחים שחיים בפרברים יכולים להחזיק רכב אחד למשפחה), מה שמעלה את ההכנסה הפנויה שלהם (=יותר הכנסה ממיסים), משפר את הבריאות שלהם (פחות הוצאות על בריאות), ומוריד את עלות הנדל"ן (פחות שטח לחניה). |
|
||||
|
||||
לגמרי, השינוי המרכזי שמגמד את האחרים זה הורדת הצורך ברכב פרטי (ראשון או שני) למאות אלפי משפחות שנזקקות לו בסופי השבוע. כל הכוונונים מסדר שלישי של יעילות הפעלת הרכבת הם לא הענין כאן. |
|
||||
|
||||
+1. אבל גם ההנחה שהפעלת הרכבת בשבת תהיה לא רווחית נראית לי מופרכת. |
|
||||
|
||||
יאפ. |
|
||||
|
||||
נכון. אני זוכר שקראתי בעוד מקום שפריסת הקוים והתדירות לא מעודכנת. גם המטרונית עוקבת אחרי קוים ישנים. יש קוים מאד דלילים ויש שכונות מגורים יותר חדשות שם אין מספיק קוים, המטרונית לא מגיעה והקוים שישנם עמוסים. בכל מקרה התדירות בשבת היא 2/3 מיום חול. אני חושב שחילונים צריכים לדעת שתחב"צ בשבת היא לא דרישה ממש חזקה של הציבור הכללי. מרץ והעבודה ניסו לעשות אלקטורט מן העניין הזה ולא בהצלחה גדולה. זה לא אומר שלציבור לא מגיעה תחב"צ בשבת. זה רק אומר משהו לגבי מאזן הכוחות במחלוקת. |
|
||||
|
||||
אתה טוען טענות עם נפנופי ידיים באוויר, אבל לא ברור (לי) על בסיס מה ועל בסיס אלו מספרים אתה טוען אותן. סקרים מהשנים האחרונות מראים שלא רק שיש רוב בקרב הציבור הישראלי לתמיכה בהפעלת תחב״צ בשבת, הרוב הזה הוא מרשים והוא על סף הגדרת קונצנזוס (ספציפי בנושא זה). באיזה נושא בפוליטיקה הישראלית אפשר למצוא הסכמה בין חילוניים, מסורתיים, ערבים ואפילו אחוז מהיהודים הדתיים שמגיע לכשני שליש עד שלושה רבעים מהאוכלוסיה? https://www.israelhayom.co.il/business/article/130060... זה לגבי המספרים של העמדה האידיאולוגית. נשאר לדבר על ביקושים / כדאיות כלכלית ועל הקונסטלציה הפוליטת שתאפשר את המהלך החקיקתי. פה כבר אין לנו נתונים או מספרים להאחז בהם לחיוב או לשלילת הרעיון כי מי יודע מה צפונות העתיד. רק אלוהים, מפלצות ספגטי ושכ״גים יכולים לנבא בהצלחה מה צפוי לנו בעתיד.https://www.globes.co.il/news/article.aspx?did=100144... לגבי שאלות של הצע וביקוש - אין לך שום נתון בנושא ולא יכול להיות לך כזה. אין לך שמץ של מושג ואני לא מבין למה אתה מתימר שאתה יודע מה יהיה הביקוש ברגע שהדבר יהיה מותר. יאפשרו לחברות שפועלות על בסיס רצון לגרוף רווחים, נחיה ונראה. יהיה מותר אבל לא יהיה רווחי? אז יצמצמו פעילות תחב״צ בשבת וכולם יהיו מרוצים. חברת תחב״צ שרוצה לגרוף רווח ומחליטה החלטות כלכליות על בסיס שיקולים כלכליים לא תפעיל קוים בשבת בגלל פרנציפ. לגבי עניין עד כמה זה פרגמטי / ריאלי פוליטית: על פי המפה הפוליטית היום זה ריאלי יותר מאי פעם. זה סתם תלוי קואליציה / קונסטלציה פוליטית תלוית זמן. תסריטים בהם קמה קואליציה ללא חרדים היא תסריט אפשרי בשנים הקרובות יותר משהוא היה אי פעם בהיסטוריה של מדינת ישראל. אין שום חסם מהותי/עקרוני שמונע את אישור התחב״צ בשבת בישראל. מנדט לפה או מנדט לשם, ביבי לפה או ביבי לשם וכל משחקי הכוחות בנושא זה עלול להשתנות מקצה לקצה. זאת כמובן בהנחה שנגיע לבחירות דמוקרטיות ושהסיפור של הדמוקרטיה הישראלית לא יגמר בקדנציה הזאת. בעניין זה המושבעים עדיין בדיונים והעתיד עדיין לא ברור.אבל זה לא משהו ספציפי לנושא התחב״צ. כנאמר בדברי שליחות קטלנית 2 אשר נחרטו עם סכין בשולחן עץ: No fate. |
|
||||
|
||||
|
||||
|
||||
:-) |
|
||||
|
||||
החרדים כנראה צדיקים גמורים, כי מלאכתם נעשית ע"י אחרים. מי צריך להצית תחנות אם הפחד שמא זה יקרה מספיק? וכוחות השוק לא פועלים כשהרכבת הקלה אינה בבעלות פרטית. |
|
||||
|
||||
כוחות השוק נדרשים לסיוע גם במקרה של חברות אוטובוסים פרטיות, שמצליחות להרוויח מהסעות בתחבורה ציבורית רק בזכות סבסוד (טפו!) מהמדינה (טפו!). |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |