|
||||
|
||||
מה זה קשור לנושא: ל'איים בשימוש בבריאות'?. אבל אגב, אני לא בטוחה שהיה נכון - ביטול המס, בפרט - כי הסוכר פשוט לא בריא. מצד שני, מדברים על משפחות ברוכות ילדים והרבה עניים. |
|
||||
|
||||
אין שום סיבה לממן עניים מבחירה. להיפך. זה רק מתמרץ אותם להמשיך להיות עניים (וזה נכון לכל מגזר דרך אגב). |
|
||||
|
||||
אל תגידי ''טרור'' |
|
||||
|
||||
משחק נקמה? |
|
||||
|
||||
למה לא? את חושבת שחרדים חיים בצניעות (ואפילו מעלים על נס את חיי הסגפנות של מנהיגי הציבור שלהם) לא מתוך טעמים ערכיים, אלא מתוך כורח כי הם לא מצליחים להשתכר כפי שהיו רוצים? או אולי את חושבת שגברים חרדים לא בוחרים מיוזמתם לתעדף לימוד תורה על פני עבודה? או אולי הם הגיעו למסקנה שיותר משתלם להם כספית להישאר בישיבות ולקבל תרומות וקצבאות? כמובן שחרדים, מהיותם קבוצה של בני אדם, אינם מונולית אחיד ויש גם כאלה שלא רוצים לסתפק במועט (ובפרט, מהיכרות עם אנשים כאלה, לא רוצים לספק לילדים שלהם את המועט). אבל בגדול הייתי אומר שחיי עוני מבחירה אינו רק תיאור מדויק, אלא אפילו מאפיין די יסודי של החברה החרדית. רק אסייג שהאמור מתייחס לציבור החרדי עצמו (וסביר שגם חלק לא מבוטל מהרבנים). אצל פוליטיקאים ומקורבים שונים ומשונים התמונה מתהפכת עד כדי כך שלא נדיר למצוא גם כאלה שנמצאים בצד השני של הסקאלה ושמו לעצמם מטרה לחיות חיי מותרות. למשל דרעי עם חופשות בשוויץ ובית נופש ליד מירון או גולדנפף שחולש על אימפריית נדל"ן ועל הצד מפנה לעצמו זמן לעשוק את הגננות ברשת החינוך של חסידות גור. |
|
||||
|
||||
הגננות ברשת החינוך של חסידות גור׳. דעתי על ׳אגודת ישראל׳ אינה מוסתרת. מפלגה ארורה שחוטאת ומחטיאה את הרבים. מפלגה שהמונח ׳טובל ושרץ בידו׳ כאילו נהגה עבורה. לו היית יודע מהי האיבה בין סאטמר למנוולים הנ״ל, היית מאמץ את ׳האויב של אויבי הוא ידידי׳. ג׳ גם מאמצת את הטרמינולוגיה הסאטמרית כדי לאחד את ההמונים הצמאים לאקשן, וגם מלטפת את ירך הציונות כמו מעשה מגונה ללא מודעות עצמית. רק חקיקה ( בפעם האל״ף שאני כותב זאת) שתחייב הכנסת נשים בשיעור מסויים בכל מפלגה, תרסן את סנטימנט הניתוק מהמציאות. |
|
||||
|
||||
השאלה היא אם טראנסג'נדריות ייחשבו :-) |
|
||||
|
||||
עובדה שהם יושבים עם הומו מוצהר נשוי באותה מפלגה וחרף המאמצים שהם הפגינו בכיסוי העין 1 כדי לא לחזות ב׳תועבה׳ הזאת, העובדה ההלכתית שהיא היחידה המפורשת במקרא שהם תומכים בו ובמה שהוא. ביהדות אין איסור על יחסים לסביים וגם אם יש, הן רק ׳מסוללות׳, דהיינו לא מאיימות על הגבר. אלוהים - לפחות במחשבות עיקריות שפותחו גם בקבלה - הוא מייצג אנדרוגיניות [ויקיפדיה] ולא רק ברמת המחשבה ומכאן שגם זה ככל הנראה לא מן העניין. 2. ——— 1 התראת אוגוסטו של אדי 2 אני מתנצל אם עשיתי סלט בנושא. |
|
||||
|
||||
תוכל להרחיב? לא יודע לגבי אגו"י בכלליות, ולא מתמצא בכל החסידויות שמרכיבות אותה, אבל גור היא דוגמא לרעה חולה של הדת הממוסדת. |
|
||||
|
||||
חסידות גור היא אחת משלושת החסידויות הגדולות במדינת ישראל (הנוספות הן בעלז וויז’ניץ) והן מונות נכון ל-2019 לערך בין 9,000 ל-10,000 בתי אב. לפני השואה המרכז הרוחני היה בגורה קלוואריה ולפי הערכות הן מנו מעל 100,000 חסידים שרובם ככולם נרצחו בשואה. יתכן ואחרי 75 שנות ציונות הם הצליחו להדביק את הפער. רבות כתבתי כאן על תרומתה המהותית והשלמה של הציונית החילונית בשיקום החסידיות לאחר השואה ועל אי ידיעת עובדות אלו לציבור החרדי וההבנה שכל מה שלכם גם שלהם הוא. לחסידות גור יש כותרת ייחודית שטבע בנימין בראון - גור : קדושה ופוליטיקה, ומכאן מתחילה ההבנה לגבי חסידות זו. אהרון לוז מציין בספרו ׳מקבילים נפגשים׳, כי ׳האויב הגדול ביותר של הציונות בפולין היה האדמור מגור. דעתו של הרבי - שפורסמה בעיתונות - הייתה נחרצת: ״אין ליהודי ישר להתחבר עם הרשעים, קרי הציונים״. מי שדאג לבסס את גור לאחר השואה והצליח היה האדמור ׳בית ישראל׳, שהצליח לצמצם את הדיסטנס בין הרב לחסידים, חילק להם סיגרים משובחים, בקבוק יין איכותי וכמובן חיזוקים נפשיים. צמצום הקירבה גם הובילה אותו להתקין תקנות שכונו ׳תקנות הקדושה׳ ועניינם הוא אחד - הגבלת יחסי המין בין איש לאישתו. דבר כזה טרם נשמע. שכן כלל נקוט בשולחן הערוך שאדם אוכל את אשתו כמו דג. תקנות אלו לא פורסמו ולא בכדי, והנימוק הרשמי הוא שאלו נושאים שהצנעה יפה להם. להלן חלק מ׳תקנות הקדושה׳ של חסידות גור שתקפה עד עצם היום הזה : 1. קיום יחסי מין פעם בחודש. 2. אי קיום יחסי מין מהחודש השביעי להריון האישה. 3. אי קיום יחסי מין חודשים לאחר הלידה. 4. קיום יחסים בלבוש מלא ועם ציצית. 5. חל איסור להתנשק. 6. יש להשתדל מאוד שלא להנות בשעת יחסי המין. 7. אסור לבעל ולאשתו ללכת ולהראות בפרהסיה כשהם צמודים. 8. אסור לגבר לקרוא לאישתו בשמה הפרטי. הנורמטיביות של תקנות אלו, אינן בגדר המלצה או ׳טיפ לחיי נישואין מאושרים׳, אלא מרכיב מהותי ומרכזי בזהות הגוראית. לכאורה היינו מצפים לראות את נשות חסידות גור בערלות או לבושות כמו ׳ נשות הטאליבאן׳, אך לא. כל מי שרואה את הנשים הללו, יכול בהחלט לטעות ולזהות אותן כלא חרדיות ואף כלא דתיות. כי מעבר ללבוש הפרובקטיבי שלהן, הן יזמות ידועות ומקימות עסקים בכל התחומים, ופתוחות ללימודים מקצועיים. הקדושה בגור נתפסת כעניין גברי בלבד ואין לנשים זכות להכנס בד׳ אמותיה של הקדושה. זהו מצב הפוך ביהדות הליטאית ובפרט בעדות המזרח. בגור, החסידים הם הסובייקטיבים של התקנות ואילו הנשים הן האובייקטים שלהן. עד כאן ׳הקדושה׳. בגור הקפידו לשמור על מעמדה של החסידות באגודת ישראל, ולא פחדו לפתוח בעימותים גם עם המנהיג הדתי של האגודה. מקובל לתאר את חלוקת הכח בחסידויות בישראל ב-2 רבדים: 1. האליטה העליונה - האדמור ובני משפחתו. 2. אליטות הכפופות לאליטה הראשונה הן; העשירים, העסקנים ותלמידי החכמים. בגור אליטת העסקנים היא אליטה פוליטית שגוברת על כל האליטות כולל העשירים ותלמידי החכמים ולרוב אליטת העסקנים היא זאת שממונה להיות אליטת הפוליטיקאים. חסידות גור ידועה ומוכרת כחסידות אלימה ותוקפנית. הכינוי שלהם במרחב החסידי הוא ׳חיות׳. סיפור ידוע הוא שהרב ש״ך כינה את חסידי גור בכינוי ׳חיות׳ כשהם הפריעו לו לנאום כשהם ליוו את האדמור מגור לשמוע אותו, הרב ש״ך פלט לנוכח הרעש שהם חיות והאדמור הגיב לו בחזרה שהם ׳חיות הקודש׳. הציבור החרדי מכנה אותם או כחיות במשתמע או כליות הקודש כהלצה, בדגש על ׳הקודש׳. |
|
||||
|
||||
הכל נשמע הגיוני ובלתי הזוי בעליל, אבל מה הכוונה ב״אוכל את אשתו כמו דג״? אוכל אבל נזהר מהקוצים? |
|
||||
|
||||
עם עור, בלי עור, מהזנב או מהראש ומכל הכיוונים. 1 —— ׳אמרו חכמים: … כל מה שאדם רוצה לעשות באשתו — עושה בכל דרך שנוחה לו, ואינו צריך לחשוש לכל אלה. משל לבשר הבא מבית הטבח, רצה לאכלו במלח — אוכלו, רוצה לאכלו צלי — אוכלו, רוצה לאכלו מבושל — אוכלו, או שלוק — אוכלו, וכן דג הבא מבית הצייד׳. נדרים כ, ב. |
|
||||
|
||||
________ יתר על כן, בניגוד לטבח שפוי לחרדי מותר גם להפוך שולחן אם בא לו. דומני שזה באישור הרמב"ן, או שמא היה זה הרשכ"ג? מכל מקום, מישהו בעל שעור קומה בהלכה. |
|
||||
|
||||
זה מצוין באותה מסכת דלעיל שגם להפוך שולחן זה חלק מטקסי האכילה. |
|
||||
|
||||
ועל זה יאמר אנין הטעם: בתיאבון! |
|
||||
|
||||
סליחה, אולי לא ניסחתי את עצמי טוב. דיברת על אגו''י. התכוונתי שאני מכיר את גור, אבל לא את שאר החסידויות, והייתי רוצה שתרחיב דווקא לגביהן. לגי גור - קלעת בול לדעתי (מניח שאתה מבין יותר ממני, לכן יותר נכון לומר שקלעתי בול לדעתך). שורש הבעיה הוא הכח העודף אצל העסקנים וכללים שמאפיינים כתות איזוטריות יותר מאשר דת ממוסדת (שלמען הקוראים מהצד, לא מסתכמות ביחסים בין בעל ואישה, אלא כמה כפתורים מותר שהיו על החולצה ובאילו נסיבות, באיזה שמפו להשתמש וכו'). |
|
||||
|
||||
הקבוצות השולטות באגודת ישראל הן הקבוצות המיוצגות בהתאם למספר ראשי החסידים שהסכימו להתאחד ביהדות התורה תחת קבוצה אחת שמייצגת את החסידיות הרשמיות עם מנהיג חי ויורשים חיים1. להלן 5 הגדולים במצעד החסידים בתחילת שנות האלפיים : 1. היהדות החסידית של פולין מיוצגת על ידי חסידות גור בהנהגת אדמו"רי משפחת אלתר. זוהי החסידות הגדולה ביותר בישראל. מייצגם הפוליטי בכנסת זו הוא ח"כ גולדקנוף 2. יהדות אוקריאנה מיוצגת על ידי חסידות בעלזא ממשפחת רוקח. בעלזא היא החסידות השנייה בגודלה בישראל לאחר חסידות גור מייצגם הפוליטי בכנסת זו הוא ח"כ ישראל אייכלר 3. יהדות הונגריה ורומניה מיוצגת על ידי חסידות ויז'ניץ שהיא ממהגדולות שבחסידויות טרנסליבניה. אדמו"ריה שייכים למשפחת הגר והיא התפצלה לשניים: ויז'ניץ וסערט ויז'ניץ.מייצגם הפוליטי בכנסת זו הוא ח"כ יעקב טסלר 4. היהדות החסידית של מחוז פינסק של פולין או רוסיה מיוצגת על ידי חסידות קרלין על שלל פלגיה: קרלין-סטולין, פינסק-קרלין, קהל חסידי ירושלים ועוד 5. חסידי גליציה חוסים תחת חסידות צאנז למשפחת הלברשטאם. ההתפלגויות הן צאנז-קלויזנבורג , צאנז-ז'מיגרד, צאנז-לבוב, ועוד.מייצגם הפוליטי בכנסת זו הוא ח"כ משה רוט ---------- 1 בשונה מחסידיות חב"ד וברסלב. חסידות סאטמר היא החריגה שלא מיוצגת באגודת ישראל ובממשלת ישראל למרות שהטרמינולגיה המובהקת ברגעי משבר הם של סאטמר. |
|
||||
|
||||
ובעלז? זה לא "חסידי גליציה"? |
|
||||
|
||||
אשמח לקבל כאן הגהות. |
|
||||
|
||||
שיש קומץ קטן כך, עבר והווה?. |
|
||||
|
||||
אני אגיד, כי זו האמת. יש מגזרים שהיא עדיין מהווה ערך אצלם. |
|
||||
|
||||
קל וחומר. |
|
||||
|
||||
נחדד: דיברתי על הפחדה על בריאות כדי להשיג משהו. |
|
||||
|
||||
גם ילד בן 6 יודע מה זה טרור. זה לא טרור. |
|
||||
|
||||
אז מה יש לקפוץ בתגובות אם זה כל כך "פשוט"? |
|
||||
|
||||
אין דבר כזה ''לקפוץ בתגובות''. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |