|
||||
|
||||
אחרי שהיה כבר בשעתו נשיא מוצלח למדי בשם יצחק נבון, אין שום הצדקה לתשואות בציבור על כך ש''סוף סוף'' נבחר נשיא בן עדות המזרח. |
|
||||
|
||||
יצחק נבון הוא ממוצא ישראלי. משפחתו חייתה בארץ הרבה דורות ולכן למרות שהוא ספרדי, הוא לא שייך לדור שחווה את הטראומה של המעברות והאפליה של העולים מארצות ערב בעשורים הראשונים מאז קום המדינה. הוא לא ממש ייצג את אותה ''ישראל השניה''. |
|
||||
|
||||
והערה זו מדגימה את טענתו של דובי שהקיפוח הינו על בסיס סוציו אקונומי ולא עדתי. |
|
||||
|
||||
פוגל, נכון הקיפוח הינו על בסיס סוציו-אקונומי. אבל איך אתה מסביר שישנה חפיפה כל כך גבוהה בין המצב הסוציו-אקונומי לעדתיות? איך זה שכל הסוציו-אקונומיים הם גם עדתיים? |
|
||||
|
||||
מר שמעון עליך להבין נוסחה פשוטה שאומרת: מי שעלה קודם התעשר קודם. ברוב המקרים היא נכונה וחופפת למצבים הסוציו אקונומים, כשם שיש אשכנזים עשירים ישנם גם ספרדים שהם עשירים. |
|
||||
|
||||
שמואל, מובן שיש ספרדים עשירים, ובפרט הקבלנים שביניהם, אבל לא ביוצאים מן הכלל עסקינן אלא בממוצע. ובאשר לנוסחתך הפשוטה - היא פשוטה מדי! ראשית משום שבעניינים חברתיים מורכבים שכאלה בד"כ אין סיבה אחת, יש הרבה. אזכיר כאן רק גורם אחד בלבד לפער החברתי-עדתי, שקצת נשמט מהזיכרון ההיסטורי: בראשית שנות המדינה, הארץ לא היתה מפותחת מבחינת התיעוש והשיטה הקפיטליסטית; אלה קיבלו תאוצה גדולה עם הסכם השילומים מגרמניה שרוב הנהנים ממנו היו אשכנזים, וכאן החל מרוץ בלתי שווה. אלה שקיבלו שילומים השקיעו כספים במסחר ותעשייה, או במילים אחרות, השתלטו על אמצעי הייצור בעוד שהחלק האחר נשאר שכיר נצחי, דורך במקום. כאמור, רק מחקר היסטורי מעמיק יכול לפרוש את מכלול הסיבות. אבל די אם תיקח לדוגמא את העליה מברה"מ לשעבר (בממוצע) ותשווה את מצבן לעיירות פיתוח שלמות, ועד מהרה תיווכח שהנוסחה שלך לא עובדת. |
|
||||
|
||||
מר שמעון עליך להבין נוסחה פשוטה שאומרת: מי שעלה קודם התעשר קודם. ברוב המקרים היא נכונה וחופפת למצבים הסוציו אקונומים, כשם שיש אשכנזים עשירים ישנם גם ספרדים שהם עשירים וההפך. לפי נוסחה זאת נכון לומר שלבינתים ישנם יותר אשכנזים משכילים מאנשים בעלי מוצא מזרחי אבל המצב הזה כבר מאוד מטושטש, לא רק זה אלה שהתרבות המזרחית והאשכנזית כבר גבעו להם מזמן בתהליך הגלובליזציה, כך שגם אם תרצה לא תצליח להצביע על תרבות אשכנזית או מזרחית בימינו. |
|
||||
|
||||
אפשר להגיד, שתרבות מסוג של ''בטרבנה'' היא תרבות מזרחית. אמנם, לא כל המזרחים מתיישבים בכורסה מול התוכנית הזאת, אבל עדיין לא ראיתי את המוני האשכנזים מתפקעים מצחוק אחרי ננסי ברנדס. לוינסון |
|
||||
|
||||
אמא שלי, למרות שהיא מתקשה קצת להודות בזה, מתפקעת מצחוק. היא ילידת הארץ, בת לעולים פולין. לאבא שלי יש פחות מודעות עצמית, והוא לא מתבייש בזה שהוא אוהב את ''בטברנה''. הוא יליד הארץ, בן לעולים מגרמניה. יצאתי הערב מביתם בקיבוץ, בדיוק עת החל הרומני להפליא בעמישראל את בדיחותיו, והשכנים ישבו במרפסת והתמוגגו. ילידי הארץ, בנים לעולים מפולין והסביבה. מחקר סטטיסטי זה לא. אבל אני מנחש שהבחנה יותר מובהקת באשר לטברנה תהיה קשורה לעניינים כמו השכלה. שכמובן יש להם מתאם עם מוצא. והרי גם התרבות ''הגבוהה'' בארץ, זו המדברת לסנובים ומתנשאים כמוני, ספגה השפעות ברוכות מ''תרבות המזרח'' - אם נזכיר בתחום המוזיקה (היחיד שאני מבין בו משהו) את יאיר דלאל, ''בוסתן אברהם'' ודומיהם. |
|
||||
|
||||
כיוון שהממסד האשכנזי דפק אותם במעברות ועיירות פיתוח ושלח לשם במקום מורים אמיתיים מורות חיילות. ולא אני כיליד ירושליים ותושב רחובות צריך לספר על כך. |
|
||||
|
||||
כדכתיב ''מעלה נשיאים מקצה ארץ'' ונזכה לסיים ''ברקים למטר עשה מוציא רוח מאוצרותיו'' |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |