|
||||
|
||||
הרבה פעמים המשמעות מסתתרת בפרשנות ולאו דוקא בעובדות. עובדתית אם מאמינים למחקר, מותר כיתות המחוננים אין. ועם כך באמת אין טעם להתווכח. א. החשש המקנן בי הוא כי כיתות המחוננים אינן אפקטיביות לא מפני שהקונספט לא נכון אלא מפני שהביצוע כושל. יתכן שחומר הלימוד, צורת הלימוד או העזרים החינוכיים בכיתות המחוננים אינם מיטביים ולא עצם הרעיון עצמו. ב. עושה רושם שגם הסקר הזה משתלב עם תוצאות אחרות המוכיחות שהחברה בישראל היא לא כל כך מפלה ופריביליגית כפי שגורמים מסויימים משתדלים להראות. ניסיון חיי הראה כי סטודנטים המקבלים מילגות של תלמידים מצטיינים הבאים מן הפריפריה הם הרבה יותר חלשים מסטודנטים כאלה הבאים מן הערים הגדולות. נראה שיש כאן מין מנגנון של אפלייה מתקנת הפועל כדי לאזן את ההפרשים. |
|
||||
|
||||
א. או שמא, הן לא מנסות כלל להשיג את מה שהמחקר מניח שהן מנסות להשיג. |
|
||||
|
||||
אז זהו שאני לא בטוח שהמחקר זקוק בכלל להנחות מה כיתות המחוננים מיועדות להשיג. המחקר יכול להציב את השאלה, האם כיתות המחוננים הועילו לתלמידים שלהן מבלי בכלל להניח מה בדיוק רצו היזמים/המתכננים להשיג. |
|
||||
|
||||
מבלי להמעיט במה שמסתתר בשאלתך, אני מעיז להציע שהרציונל של כיתות מחוננים הוא פשוט. השיטה שבה מלמדים את מרדונה, מסי ובנזמה, כדורגל אינה שונה מן השיטה בה מלמדים כל ילד אחר. ולכן אין בעיה של פיתוח שיטות לימוד מיוחדות למחוננים. ואני חוסך את הדיון במי הוא מחונן. התזה שלי היא שכיתות מחוננים הן קיצור דרך שאופייני לחברות שפחות משקיעות בחינוך ו/או פחות מצליחות בו. למשל מי שאינו מצטיין ביצירת שיטות לימוד מותאמות שיאפשרו מהירות התקדמות גמישה, מקל על עצמו בכך שהוא מפריד את היותר טובים ובכך מאפשר קצב התקדמות יותר גבוה. הקטץ' הוא שהשיטות הן עדיין אותן שיטות. אני חושב שכיתות המחוננים יותר מאפיינות את בריה"מ מאשר את ארה"ב (לכל אלו המניחים שהחינוך בארה"ב רע, נזכיר דיון שהיה כאן לפני כמה שנים. עובדה אחת אין להכחיש: החינוך האמריקאי מספק לארה"ב ליגיונות של טכנולוגים שרמתם הגבוהה די ממלאת את הצרכים של המעצמה הטכנולוגית הזו וכהשלמה יוצרת את הבסיס של לימודים ברמה גבוהה המושכים כישרונות מכל רחבי העולם ללמוד דוקא שם. |
|
||||
|
||||
התועלת לתלמיד מחונן לא מצטמצמת רק בכישורי השכר העתידי שלו. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |