|
||||
|
||||
דוקא ממה שזכור לי כשדגמתי את אופצית הרכבת אצלי אי אז בימים - 12 ש"ח לכל כיוון עבור כ-20 ק"מ - היא יצאה יותר יקרה מנסיעה ברכב פרטי, וגם הגדילה את זמן התעבורה בכ-50 אחוז. לא פלא שהשתמשתי בה רק כשהאוטו היה במוסך. |
|
||||
|
||||
עד כמה שזכור לי, העלות השולית לשימוש ברכב היא כשקל לקילומטר (וזה כחצי מהעלות הכוללת לרכב משפחתי בשימוש ממוצע) אז בהנחה שאתה לא מחזיק ברכב נוסף כדי לנסוע לעבודה והיית מחזיק אותו בכל מקרה, הנסיעה למקום העבודה במרחק של 20 ק”מ מהבית עולה כ-40 ש”ח ליום, שזה כפול מעלות הרכבת (21 ש”ח לחופשי יומי, כ-200 ש”ח לחופשי חודשי). אם אתה מחזיק רכב נוסף רק בגלל הנסיעות לעבודה, אתה משלם בערך כפול מזה. |
|
||||
|
||||
העלות השולית שציינת נשמעת לי מוגזמת מאד. בקירוב מהיר, היא אומרת שהאזרח הממוצע משלם 20 אלף שקל בשנה עלות שולית, שזה הרבה יותר מדי. אפשר להתאמץ יותר ולחשב כמה עולה בדלק לקילומטר - הרכב שלי נוסע כמעט עשרים ק"מ לליטר שעולה שישה וחצי שקלים, שזה אומר שליש שקל לקילומטר, אז אפילו אם נעגל לחצי זה עדיין יוצא 10 שקלים לנסיעה ולא 12 כמו שהיה ברכבת. וכמובן, שאם משקללים את עלות הזמן הנוסף בשעות העבודה שאתה מפסיד (גם בחישוב שלך נדמה לי שהרכב הפרטי חסך לך חצי שעה ביום), אני בטוח שבמשכורת שלך זה כבר מטה את הכף בצורה נחרצת לטובת הרכב הפרטי. |
|
||||
|
||||
למיטב ידיעתי עלות שימוש ברכב היא בממוצע 2 ש”ח לקילומטר כאשר כחצי זו העלות השולית. כפי שכל בעל רכב יודע, דלק הוא לא העלות השולית היחידה - יש גם טיפולים תקופתיים ובלאי. השכר שלי הוא גלובלי, ביום שאני נוסע לחיפה אני עובד פחות מאשר ביום רגיל (גם בגלל הנסיעות וגם בגלל האינטרקציה החברתית) אבל משלמים לי אותו הדבר. |
|
||||
|
||||
כאן יש מחשבון עלות רכב פרטי הכנסתי את הפרטים האישיים שלי (טרום קורונה. הרגלי הנסיעה שלי מאז תחילת הקורונה מאד לא יציבים). יצא 2500 שח לחודש. אם הייתי נוסע 0 קילומטר לשנה, העלות היתה 1500 (אחרי הפחתה של עלות הטיפולים). |
|
||||
|
||||
השכר הגלובלי לא רלבנטי, זמן עבודה מבוזבז צריך להשלים, וההשלמה באה על חשבון הזמן שלך שזו ההערכה הכי סבירה שלו (הרי אם תאמר שהיעילות שלך ביום עבודה שקצר בשעה בגלל נסיעות זהה ליום עבודה ארוך יותר, בקלות נגיע עד אבסורדום). הטיפולים התקופתיים אצלי לא תלויים כמעט בנסועה. כל שנה לפני הטסט אני עושה טיפול שנתי. וחוץ מזה, בגלל זה העלתי לך את החישוב שלי משליש שקל לחצי פר קילומטר. |
|
||||
|
||||
המנהל שלי מודע לכך שאני עובד פחות ביום שאני מגיע בו למשרד (דיברנו על זה) והוא מביא את זה בחשבון בקביעת לוחות הזמנים של המשימות השונות. כאמור, לא אני עשיתי את התחשיב של עלות נסיעה ברכב פרטי. יש אנשים חכמים שזה מקצועם שהגיעו למסקנה שהעלות השולית היא סביב שקל אחד. |
|
||||
|
||||
אני לא סומך על 'אנשים חכמים' ארביטרריים, כשיש לי גישה ישירה לנתונים שרלבנטיים לי. וזה עוד לפני שהזכרנו שחלק מהחישובים האלה הם של חברות ליסינג מחד ואיגודי עובדים מאידך,ששניהם באים מאג'נדה חריפה. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |