|
||||
|
||||
עדי חביבה, את מתארת תופעות בחברה החילונית המבטאות שובניזם.אין לי ויכוח על כך,גם אני נגוע בשובניזם,הרי ציינתי בתגובתי שזה כך. מה שמקומם אותך בדברי, קשור לאמירה על האולטרה שובניזם הדתי. את רואה בהליכתך עם מכנסיים במקום חצאית, הוכחה ליכולתך לבחור מן הדת את הנראה לך,ומוכנה להתעמת לשם כך עם דעת הסביבה הדתית לאומית שבה את חיה,כל הכבוד על המרד הנועז במוסכמות,על הקו האינדיבידואלי,אך האם את תסתפקי בכך?ומה יקרה אם לא? עד להיכן תוכלי למתוח את החבל מבלי שהקהילה בה את חיה תוקיע אותך על רצונך להכנס לשדות גברים? מה יקרה אם תבקשי יותר מהאפשרות ללבוש מכנסיים?זה לא משנה בכלל שלא בא לך לעלות לתורה,מה היה קורה אם היית רוצה? או שהיית מבקשת להיות ראש ישיבה מתוקף חוכמתך בתורה,או פוסקת הלכה, מתוקף שכלך החריף.(נניח שאת אשה בגיל העמידה,כדי לנטרל את נושא המתח המיני). אולטרה שובניזם דתי, משום שזה מובנה.יש פחות מדי נשים מטעמי שובניזם בעמדות בכירות,נניח ראשי אוניברסיטאות ומכללות,אך אף פרופסור לא יטען שיש מניעה בשל מינן,וחלק הולך וגדל מגיעות לתפקיד. לעומת זאת כל רב אורתודוקסי יפסול אותך על הסף לתפקיד.כישורייך השכליים לא יהוו גורם בהחלטתו. ולרב זה,יש אפשרות להוציא הלכה בענין שתהיה לאמת צרופה בקרב קהל מרעיתו. כבוד לאשה בחברה הדתית? כן,מסורה לבעלה וביתה,נותנת צדקה,מפרנסת,וכיוצא באלה ערכים שאינני מזלזל בהם,אך כולם כפופים לצייתנותך לשובניזם הרווח באותה חברה. אם נתקיימו בך כל אלה,אבל חפצה תהי להציב רגלך בד' אמות ה"שייכות" מקדמא דנא לגברים,תקלקלי מה שהרווחת ביושר. |
|
||||
|
||||
"נניח שאת אישה בגיל העמידה, כדי לנטרל את נושא המתח המיני" סליחה שאני מתפרצת לדלת פתוחה, אבל למה בדיוק אנחנו צריכים להניח הנחה כזו? האם ייתכן שישנם גברים על פני האדמה הזו, שלא אוטומטית נמשכים לכל אישה רק מעצם היותה אישה? האם מוגזם לקוות שאנשים בעלי שיקול דעת לא יותר מסביר מסוגלים להתייחס לאישה, לא חשוב מה גילה, כאל יותר מאשר אובייקט מיני? או שמא נקודת המוצא שלך הייתה שאשה בגיל העמידה לא מסוגלת להיות מושכת? או לחילופין, שכל אישה צעירה כן מושכת?! (לא ברור לי למה זה מרגיז אותי כל כך, אבל זה מרגיז. אתם מוזמנים להמשיך בוויכוח שלכם) |
|
||||
|
||||
אני חושבת שבחברה הדתית, דווקא בגלל החציצה בין המינים, וההגבלות השונות, יש יותר מתח מיני. הם בעצמם גורמים בעודף זהירותם להגברת ה"בעיה". זכורים הסיפורים על המאה ה-19, שבה הנשים היו לבושות לגמרי, מכף רגל ועד ראש, ועל שלהוב-החושים שהיה מתעורר מכל קרסול נשי שנחשף לרגע כשהגבירה הענוגה ירדה מהמרכבה.. בחוף נודיסטי לעומת זאת אפילו הגבות לא מתרוממות למראה העירום המלא שם. מעניין אגב, שלמרות שהחשש הדתי הוא לכיוון של הפרת שלוות הנפש (?) ה/גברית/ ע"י הופעה נשית בשטח, הם לא מגבילים את עצמם, אלא את הנשים! אם הם כ"כ חוששים, שיגבילו את עצמם (ישבו בבית ולא יצאו החוצה, למשל), במקום להגביל את הנשים! |
|
||||
|
||||
עפרונית חביבה,אנא אל תתרגזי,גם אינך צריכה להתנצל על שום התפרצות,נהפוך הוא. ההנחה שבה השתמשתי מקורה בהערה קודמת של עדי עצמה,שטענה כי הפרדה בבית הכנסת סיבתה למנוע מתח מיני שיפגום בתפילה. כדי שלא תעלה *תירוץ* דחוק זה שוב ניסיתי לנטרל זאת מבעוד מועד.הניסוח שלי אכן היה צולע.(נכתב אחר חצות). לכן מוטל עלי להבהיר ואעשה זאת בשמחה: א.אני מסכים עם אסתי שהיצר מתחזק עם הפוריטניות ושאם יש לגברים בעיה שיסגרו עצמם בבית. ב.אכן לא כל אישה צעירה מושכת. ג.נטלי ביי(יחסים פונוגרפיים,חצתה 50 ,)היא אולי השחקנית המושכת ביותר בעיני,בעצם גם אמה תומפסון,ואורי קליין כבר כתב יפה על ההבדל בין סצינות מין בקולנוע האמריקאי(הגבר יכול להיות זקן,ריצ'רד גיר נניח,העלמה צעירה)לנוכחות מוגברת של נשים מבוגרות בקולנוע האירופי/צרפתי. |
|
||||
|
||||
בפעם המאה : אם היתי רוצה לעלות לתורה, ל-א י-כו-ל-תי! אני לא מסכימה עם כל מה שכתוב ויש דברים שמקוממים אותי בדיוק כמו שאותך, ואולי יותר כי אני חיה בתור דתיה. אני לא יכולה לענות לך על השאלות האלה, מפני שאני מסכימה איתך!בהרבה דברים! אבל מכאן לבוא ולהגיד שתפקיד האישה בבית הדתי הוא להיות מסורה, נותנת צדקה, וכו' וכו' כאילו כאן זה נגמר, זה רק מראה - וסליחה אם אני טועה - שאתה לא ממש מכיר את החברה הדתית לאומית. כולנו עובדים באותן עבודות שהחילוניים עובדים, גברים ונשים, שומעים אותה מוסיקה, צופים באותן תוכניות, מקיימים אותן שיחות, ואין שום הבדל בין תפקיד הגבר לאישה. גם גברים שוטפים כלים, גם הם מורידים ת'זבל, גם הם - אמורים להיות - מסורים לביתם, וכו'. שוביניסטים תמצא בכל מקום. אתה יודע, זה אחד הדברים הכי מרגיזים - כך לפחות אני מרגישה : לרוב הדתיים (הדגש על הרוב) אין בעיה עם החילוניים. אני לומדת באוניברסיטה עם הרבה אנשים חילוניים, יש לי חברות חילוניות ויצאתי עם בנים חילוניים(ואני לא מורדת! ממש לא), אבל רוב החילוניים (ושוב הדגש על הרוב) אפילו לא מתאמצים להכיר את החברה הדתית, לכן הם חושבים שהיא פרימיטיבית ושוביניסטית , או כמו ששמעתי פעם ממישהו : "אבל איך אתם נהנים?".נו באמת.. נכון שעם כל ה"מחזירים בתשובה" שיש בימינו החילוניים בעצם מקבלים מסר שגוי על הדת. זה כמו שאם יקחו מוצר כלשהו וישווקו אותו באלף דרכים שונות, וכל היום ידחפו לך את זה מול העיניים ויפחידו אותך ויאיימו עליך, אתה לא תרצה להסתכל על זה. אבל זה לא ככה.אנשים עושים מהדת דבר כל כך נורא, כשהיא כל כך לא! אז נכון, יש פאקים, והרבה, אבל במה אין? |
|
||||
|
||||
למען האמת, את כן יכולה לעלות לתורה, מבלי לצאת מגבול האורתודוקסיה: יש כמה וכמה מקומות בארץ בהם נשים הקימו מנינים נפרדים, הכוללים שליחת ציבור ובעלת קריאה. האיסור האותודוקסי על עלייה לתורה אינו על עלייה לתורה של נשים "בכלל", אלא על עלייה לתורה של נשים במניין מעורב. יש כאלה שיראו בזה הבדל מהותי (ויש כאלה שלא). |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |