|
||||
|
||||
קיימת שחיטה מוסלמית דומה. למען האמת, התברר לי לאחרונה שבשר שנשחט שחיטה כשרה נחשב גם ''כשר'' למוסלמים, כלומר בשר ''חלאל''. |
|
||||
|
||||
אתה בטוח? נדמה לי שכדי שבשר יהיה "חלאל" יש לומר ברכה מיוחדת לפני השחיטה. אגב, שאלה למי שיודע: האם מוסלמים דתיים מקפידים על אכילת "חלאל" באותה אדיקות שבה מקפידים יהודים דתיים על אכילת בשר כשר? |
|
||||
|
||||
בררתי זאת במקרה בשבוע שעבר עם עמית מוסלמי לעבודה. הוא טוען שאכן כך. |
|
||||
|
||||
מסתבר שזכרתי נכון - האתר הבא אכן טוען ששחיטה יהודית אינה מתאימה למוסלמים. לטענתם, השחיטה אינה כשרה משום שיהודים אינם חייבים להזכיר את שם האל לפני השחיטה. למעשה, לפני שחיטה יהודית יש לברך ("על השחיטה"), למרות שגם אם יישחט הבשר ללא ברכה יוכלו יהודים לאכלו. על כל פנים, נראה שגם בענין זה, לפוליטיקה (אנטי יהודית ואנטי ישראלית) ולעסקים (של ארגוני הכשרות המוסלמיים) תפקיד חשוב. סביר להניח שישנן דעות שונות בענין זה. |
|
||||
|
||||
כן, אבל תקרא עד הסוף, הם אומרים שם: It must be noted that if a product is Kosher certified, it does not mean that the product is automatically Halal. While it is true that Kosher certification can be used as a tool for eating halal, one must be very careful. There are Kosher certification agencies which certify products and ingredients which are not considered Kosher by many Jews. כלומר, (ע"פ המשפט השני והרביעי) הכשרים מסויימים מקובלים על האיסלם. בכל מקרה, אני אשתדל לברר את זה איתו מחר.
|
|
||||
|
||||
כן, זה נכון- באין ''חלאל'' המוסלמי יכול לאכול בשר כשר. (אבל יהודי לא יכול לאכול חלאל). |
|
||||
|
||||
המשך חיפושי העלה ממצאים מענינים. מסתבר שעצם בסיס ההיתר לאכול משחיטת יהודים או נוצרים נובע מפסוק מפורש בקוראן המתיר למוסלמים לאכול ממאכליהם של "עם הספר". לפיכך, שחיטה ללא הכשר נפסלת על הסף משום שחוששין שמא שחט בן דת אחרת. מאחר שחוקי הכשרות היהודים אוסרים אכילת בשר שנשחט בידי גוי, שחיטתם של יהודים מותרת, עקרונית - וזאת אם קיימו את החובה לבטא את שם אללה לפני השחיטה (המכונה "זביחה"). כמובן שבכך לא נפתרות כל הבעיות בפניהן ניצב המוסלמי הנאמן: ייתכן שהמאכל מכיל אלכוהול, המותר ליהודים אך אסור באיסור חמור למוסלמים ("חראם"). גם ג'לטין, שיש דעות ביהדות המתירות סוגים שונים שלו, אסור למוסלמים. יסוד ההיתר לג'לטין, הן מבהמות לא כשרות והן מבהמות כשרות שלא נשחטו כהלכה, הוא היותו "נפסד מאכילת כלב", והוא מותנה בכך שכמותו תהיה קטנה. התרשמותי היא שמדובר בתחום שהולך ומתעורר, בשל ההתערות של המוסלמים בחברה נוצרית באופן שלא היה בעבר. |
|
||||
|
||||
''לך לאכול עם יהודי, ולך למיטה עם נוצרייה'' |
|
||||
|
||||
המוסלמים הסונים (שהם רוב המוסלמים) יכולים לאכול כשר מכיוון שהיהודים מקפידים יותר, אבל השיעים יכולים לאכול רק מה שבהשגחתם, כי אחרת זה לא ''טהור''. |
|
||||
|
||||
די דומה ל"כשר - רבנות" לעומת "כשר - בד"צ" אצל היהודים הדתיים, לא? |
|
||||
|
||||
אם ישנה, כדבריך, שחיטה מסולמית דומה ובכל זאת ההולנדים לא טרחו לצרף אותה לחוק המתקדם שלהם אזי העובדות האלה הם כמעט מ.ש.ל. לטענה שלי שבעצם הייתה עד כה אך השערה "אינטליגנטית" :) |
|
||||
|
||||
מי אמר שלא אסרו? קראת את נוסח החוק ההולנדי? זה חדש לך שבישראל התקשורת היא אתנוצנטרית יהודית (כן, גם אנחנו חטאנו בזה בידיעה הזו כנראה...)? |
|
||||
|
||||
הידיעה שעליה אנו מגיבים עוסקת בשחיטה יהודית ולא אחרת. לו היה עלי להמר הייתי מהמר על כך שזה בדיוק מה שכתוב בחוק ההולנדי. אם יש לך אינפורמציה סותרת, עליך הראיה. |
|
||||
|
||||
הידיעה מדברת על שחיטת פרים. למיטב ידיעתי, השחיטה מתבצעת באופן דומה למדי (איני בקי עד כדי כך ברזי השחיטה והחלאל) לכן, לדעתי, דווקא סביר להניח שמדובר גם באיסור שחיטת חלאל של פרים. בוא נעשה עסק, אם מתברר שגם נאסר על מוסלמים תכתוב לנו מאמר לא-פוליטי לאייל? אתה עכשיו צריך לחשוב על ה"קנס" שלי במקרה ואתה צודק... |
|
||||
|
||||
לפי מה שהבנתי מהכתבה, אין בחוק ההולנדי התייחסות מיוחדת לשחיטה יהודית או מוסלמית. ההחלטה היא של משרד החקלאות ההולנדי בהתאם לחוק ''צער בעלי חיים'', ולא חקיקה מיוחדת. |
|
||||
|
||||
ששששש! אל תגלה לו! הוא לא יתערב איתי ולא יכתוב לנו מאמר! |
|
||||
|
||||
(אשר, איך לא שמת לב?) bull זה פר ox זה שור ההבדל ביניהם הוא, אהמ.. הוא הסיבה שבגללה פר נלחם, ושור לא. |
|
||||
|
||||
את מתכוונת לרמוז שלשור אין בולבול? יש לו. |
|
||||
|
||||
סירוס לא קשור לבולבולים. שמעת פעם על "שור הרבעה"? לא. |
|
||||
|
||||
גם פר לא מסורס הוא שור. |
|
||||
|
||||
שור: "פר, בייחוד פר מסורס המשמש בהמת עבודה; הזכר של הפרה." (http://milon.morfix.co.il/default2.asp?q=%F9%E5%F8&a...) פר: "בעל חיים גדול וכבד המשתייך לבקר. לפר קרניים מעוגלות הרחוקות זו מזו, והוא משמש בהמת עבודה. יש מיני בר של פרים ומינים מבויתים." (http://milon.morfix.co.il/default2.asp?q=%F4%F8) |
|
||||
|
||||
כפי שאמרתי, גם פר לא מסורס הוא שור. |
|
||||
|
||||
מאיזו כתבה הבנת זאת ? אני קורא את מה שכתוב בכתבה באייל ובמקור ב ynet ללא המלים "שחיטה יהודית" אין ידיעה. הרי משרד החקלאות ההולנדי החליט משהו. הוא לא החליט שאסור . . . (כל אחד מתבקש להבין בעצמו.) אבל אם אתה מסתמך על מקורות אחרים, פתח פיך ויאירו דבריך. |
|
||||
|
||||
הממ... מעיון מחדש בידיעה אני נוטה להסכים עם עצמי ועם אשר. הידיעה אומרת שהפנייה לקהילה היהודית הייתה בשל הפגיעה בחוק האוסר התעללות בבעלי חיים. הפגיעה בחוק, בין אם בשחיטה יהודית ובין אם בשחיטה מוסלמית, היא זהה, ולכן לא ''חוקק חוק האוסר על שחיטה יהודית'' אלא ''אופן השחיטה היהודי והמוסלמי נוגד את החוק ההולנדי האוסר התעללות בבעלי חיים בשל הסבל הרב שנגרם לבעלי חיים גדולים כמו פרים''. אם זו ידיעה או לא זה כבר לעיתונאים קצת יותר דגולים ממני. נדמה לי שזה היה יצחק שמיר שאמר ''אחרי שקראתי את מה שאמרתי, השתכנעתי שאני צודק'' או משהו כזה. |
|
||||
|
||||
בידיעה לא הוזכרו מוסלמים כלל. הוזכרה רק הפנייה ליהודים. זו הידיעה. עליה חילופי הדברים. וכל הטיעונים שלי בדבר איפה ואיפה בתוקף, כי אני מבין שיש קהילה מוסלמית בהולנד ומן הסתם יש שם גם שחיטה ע''י מוסלמים. |
|
||||
|
||||
הדברים שלך לא יותר בתוקף מהדברים של האחרים כיוון שאין לנו מידע לגבי השאר. אתה מניח שההולנדים הם אנטי-יהודים אבל לא אנטי-מוסלמים. אני מניח שהם פרו-בעלי-חיים. ועד שלא נברר בדיוק מה קורה שם בהולנד אין עדיפות להנחה אחת על השנייה. בעצם אולי דווקא יש עדיפות להנחה שלי כיוון שהיא אכן מוזכרת בדיווחים (חוק צער בעלי חיים) בניגוד להנחה שלך (אנטי-יהדות ופרו-איסלם) שאינה מוזכרת בדיווח. |
|
||||
|
||||
תאר לעצמך שכל שיטות השחיטה היו דומות לשחיטה היהודית. ותאר לעצמך שהייתה מתפרסמת ידיעה בדבר פנייה של השלטונות ההולנדים אל היהודים להפסיק את השחיטה אצלם, שהייתה מעוררת הדים והתנגדות בקרב הקהילה היהודית. תאר לעצמך שאני הייתי מגיב כך: הרי כל השחיטות דומות. מדוע פנו ההולנדים דווקא ליהודים ? יש בכך איפה ואיפה. האם היה מקום להעיר לי שלא ידוע אם הייתה פנייה לאחרים ? הרי מאד הגיוני לחשוב שלו החליט משרד החקלאות ההולנדי לפנות לכולם, זה גם מה שהיה כתוב בידיעה. מוגזם לבקש ממני הוכחות שלא הייתה פנייה לאחרים. כשיש ידיעה על פנייה ליהודים סביר להניח שפנו רק אליהם. אני מתייחס למה שסביר, ולא צריך לדרוש ממני לשלוח צוותי בדיקה כדי להוכיח שאכן זה כך. |
|
||||
|
||||
תאר לך שמטוס התרסק באנדים, מיד היו מדווחים "נהרגו שני ישראלים" או "אאף ישראלי לא נהג" או אפילו "אף יהודי לא נהרג". לתקשורת בישראל, כמו בכל מדינה (אבל כנראה שקצת יותר) יש נטייה יהודית-אתנוצנטרית, והיא לא בהכרח מספרת את כל הסיפור, אלא את הנקודה שנוגעת יותר למה שהציבור מתעניין בו. אני חושב שנוכל להסכים שהציבור הישראלי מתעניין בכללותו יותר בנושא איסור שחיטה כשרה של פרים מאשר ענייני צער בעלי חיים בהולנד, ולכן סביר בעיני להניח שאין בידינו את התמונה המלאה. אבל בכל מקרה, אולי תוכל להתקשר לשגרירות הולנד ולברר? |
|
||||
|
||||
אתה באמת מאמין שמהידיעה עלינו להבין שמשרד החקלאות ההולנדי פנה גם למוסלמים ? או שסתם מתחשק לך קצת . . . |
|
||||
|
||||
מהידיעה? לא בהכרח. מההיגיון שלי והידע שלי על התקשורת הישראלית? כן. בכל אופן, לא מתחשק לי שלוש נקודות. מה עושים עם שלוש נקודות? אולי מישהו יבוא לעזרנו ויפנה לשגרירות הולנד? עיזרו לדב ולערן להכריע בשאלה, ואחר כך צבעו את התשובה בצבעים יפים ושלחו למערכת! |
|
||||
|
||||
רגע. צריך לסדר את הדברים. כנראה אין איזה חוק הולנדי חדש. אבל לפי החוק הישן בוצעה שחיטה יהודית. עכשיו התעורר משרד החקלאות ונתן פרשנות לחוק לפיה שחיטה יהודית אסורה. זו בעצם הידיעה, והתגובות הן על הידיעה הזאת. זה לא משנה דבר לעצם העניין ולעצם הטיעונים. |
|
||||
|
||||
אכן. תיקנתי אותך בענין זה, לא בענין ה''אפליה'' (שאין לי מידע לגביה). אל חשש, אני לא מסיט דיונים בסגנון לנדוור. |
|
||||
|
||||
התיקון שלך היה במקומו. אכן באחת מהודעותי הקודמות דברתי על ''מה שכתוב בחוק ההולנדי'' כי חשבתי תחילה (בטעות)שהידיעה מדברת על חוק שנחקק עכשיו, ובעצם הידיעה היא על יזמת פניה של משרד החקלאות לקהילה היהודית. |
|
||||
|
||||
במקרה, עקב סיטואציה משפחתית מורכבת שלא כאן המקום לפרטה, התעורר בקרבי ענין אישי בנושא שחיטה של, אההם איך לאמר זאת, צאן ובקר. לתשומת ליבם של האדונים הנכבדים שמגיבים באתר זה בחדווה אך מתוך ריחוק, כי הרי בסיכומו של דבר, לא יהיו הם אלו שצווארם יאלץ למדוד את כובד משקלו של החוק (זאה הלצה הנחשבת לגבולית במיוחד במקומותנו עקב סממנים מקברים חריפים). ברצוני להודיעכם קבל על ועדה, שכששעתם של אחינו ואחיותנו, אמהותנו, אבינו, בנותינו התמות ובנינו הרכים, כולם בני קהל קודש, מגיע לעלות למולך, אין הצער, האימה, החרדה, חוסר האונים, חילול הקודש והזעם, תאוות הנקם והשילם על דם עוללי עגלים, מושפעים כהוא זה מטיבה של המאכלת, או מכוונותיו של השוחט. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |