|
||||
|
||||
אני חושב שהם הולכים אחר הרוב . כמו ששואלים אם מוצאים תינוק ברחוב האם הוא יהודי או לא . מעבר לכך - לא נראה לי שיש בעיה הלכתית שלא יהודי יניח תפילין . |
|
||||
|
||||
רק ביטול תורה שכרוך בכך. אני חושב שכדי למנוע חשש לביטול תורה אולי כדאי שהם יציצו לתוך מכנסיו של כל מועמד להנחת תפילין כדי לוודא. |
|
||||
|
||||
תפילין זה משהו מאוד אינטימי לאדם המאמין. זה דבר שהאדם כורך לעצמו , על גופו , מרצונו שלו . מתשוקתו שלו. אין כאן מקום לשידול מכל סוג שהוא. ואני בהחלט מסכים איתך שיש בכך משום ביטול תורה ואפילו ביזוי התורה על כל המשתמע מכך ולכן אני נגד מבצעי הנחות התפילין במרחב הציבורי. |
|
||||
|
||||
אחד החלומות שלי לפנסיה הוא להקים דוכנים ללימוד מתמטיקה (משהו מושך, נגיד סדרת פיבונאצ'י, פאי וכאלה) מול בתי מדרש. יהודי חייב לדעת מתמטיקה כדי לחוות את פלאי הבריאה! בוא תראה איזה יופי, להתקרב לשי"ת דרך העולם הפלאי של המתמטיקה. כבר העלית בחזקה היום? בוא, זה רק כמה דקות. בוא תפתור משוואה ריבועית- נסים גלויים קורים על הדף! |
|
||||
|
||||
אני מקוה שיש לך ביטוח חיים טוב. |
|
||||
|
||||
יהדות 'בין הביינים' הלא מוכרת לנו או הלא ידועה לנו, היא היהדות שיכולה להכיל את הפילוסופיה ואת הרצון לדעת וללמוד בלי קשר לרצון להשתעבד לאל הטרנסצנדנטי. זה הרבה יותר מתקדם מהגישה הישראלית החילונית שאוחזת ביהדות התנ"ך האמיתית/מיתית. |
|
||||
|
||||
הרמב''ם היה יוצא הדופן ביהדות של ימי הביניים בהיכרות העמוקה עם מדעים ופילוסופיה, ובנסיון לסנתז אותם לתוך היהדות. אבל הרצון שלו להשתעבד לאל הטרנסנדנטי לא ידע גבולות. בכלל היהודים שישבו בקרב עמי ערב בתקופה ההיא היו משכילים בתחומים החיצוניים מאלה שישבו באשכנז. לרש''י, למשל, לא היה מושג על מה הוא מדבר. |
|
||||
|
||||
הרמבם כמשל. היהדות קנאה/פחדה מחוכמת האיסלאם שבעצם העתיקה חלקים מהפילוסופיה היוונית. יתכן וזאת התגוננות, אבל עובדה שהיהדות הזאת שהשפיעה בהמשך על המרחב היהודי לא דחתה את הפילוסופיה ואפילו ניסתה להתמודד איתה בכבוד. היהדות החרדית הנוכחית המייצגת את הנרטיב האורתודקסי שאוחז בעיקשות בטענת 'אין לנו שיור רק התורה הזאת' - תגובה 748251 - תצטרך במוקדם או מאוחר להכיל את 'חוכמות הגויים המדוייקים' כצורך השעה ואולי משם תצמח האליטה שתוכל גם להכיל את הפילוסופיה שהיא זאת שיודעת לחיות עם היהדות בשלום ולפתח אותה ולעשות אותה יותר יהודית. |
|
||||
|
||||
החרדים הליטאים אכן שייכים לתרבות הצפודה של היהדות הרבנית הגלותית, זאת ששלטה במשך 1500 שנה. הם לא יכולים לאמץ את המודרנה כי היא מנוגדת לכל התרבות והמסורת שלהם. הרמב"ם, כפי שציינתי, הוא יוצא דופן. לא לחינם החרד"לים (כולל אב"ג) מצטטים אותו הרבה יותר מהחרדים. החרדים החסידים שייכים לגלגול הבא של היהדות, שהתפרץ פחות או יותר יחד עם תנועת ההשכלה. הם נראים לי יותר פתוחים למודרנה ולחילונים גם מסיבות תאולוגיות וגם תרבותיות. נשים חרדיות חסידיות שמפרנסות את בעליהן לומדי התורה (זה עדיין הערך העליון) משתמשות באינטרנט לשיווק. החרד"לים, הגלגול החדש של היהדות האורתודוקסית, כבר מאמצים את המודרנה (בהסתייגויות שפרט הרב אריאל) מסיבות תאולוגיות. |
|
||||
|
||||
תגובה 730335 |
|
||||
|
||||
ההנאה הקטנה שלי: כשמישהו מהנודניקים האלה היה נטפל אלי הייתי נוהג לגעור בו על שהוא מניח, משום מה, שלא הנחתי תפילין מיד כשהתנערתי כארי לעבודת הבורא עם תפילת שחרית, ובכך מלבין את פני ברבים. מילא שבכך הוא שופך את דמי, זה לא נורא, אבל לא חבל לו לוותר על חלקו בעולם הבא בשביל השטות הזאת? |
|
||||
|
||||
באמת חבל . |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |