|
אכן כך הם הדברים. והמצב הזה מעמיד אתגר בפני מי שבכל זאת מחזיק בחשיבות של התיחסות אינטלקטואלית למצב האנושי. אני רואה 2 גישות אפשריות את האחת הציבה לנו המועמדת הילארי קלינטון שתיארה את מצביעי טראמפ (שאינם אלא ואריאציה אמריקאית של כלל תומכיהם בעולם, אנשי ה"עולם חדש עד היסוד נחריבה") כ-"Basket of deplorables" (בזויים). מבחינה הומאנית-ליברלית, בראייתי אין ספק שהיא צודקת, אלא שהגישה הזו מולידה ייאוש, ריפיון ומיזנתרופיה כמשקל נגד למיזולוגיה שיש אצל אנשי הימין הניאו-ריאקציוני ("make America great again"). הגישה השנייה יוצאת מתוך ההשקפה שהבחירות של הצד השני, באופן שאינו שונה מן הבחירות שלנו, ברובן אינן רציונליות. ולכן יש חשיבות להבין מדוע הם בוחרים כפי שהם בוחרים. אני חושב שהשינוי האקלימי והדמוגרפי שאנו עוברים קשור לתנועת הניאו-ימין באופן הרבה יותר בסיסי מאשר כסוס מזדמן שרוכבים עליו. השינוי האקלימי והתפוצצות האוכלוסיה מתבטאים בקטסטרופות ציביליזציוניות ששום ציביליזציה אינה יכולה למרג'ן (לדחוק לשוליים) אותן ללא נזק סביבתי בקנ"מ גלובאלי. ההמון הנפגע מן השואות רחבות ההקף האלו, רואה בהן אקט של בגידה. בגידה מצד ההנהגה והאליטות בכלל. זו אינה תחושת בטן נטולת היגיון, אלא יש לה קשר הגיוני להבטחות והרגעות השווא לשקרים, לפרוטקציוניזם, לנבזויות ולפייסנות של האליטות השולטות. כפי שאנו מרגישים נבגדים כאשר נתניהו מנצל את הכוח והסמכויות שהופקדו בידו כדי לטפח יחסי תן וקח עם טייקונים ולמלא את הבריכה הפרטית שלו בקיסריה מברז המים הציבורי, כך רשאים ואף זכאים אחרים, ששילמו במשך דורות שלמים את חובותיהם לחברה לראות עצמם נבגדים כאשר מוסדות שהוקמו על גבם, כמו מערכת הבריאות, שלטון החוק, הביטוחים הכלכליים והפיננסיים פושטים רגל או כאשר האליטות מאפשרות הגירת ידיים עובדות פנימה וומקומות עבודה החוצה, רק כדי להוזיל את הייצור ולמקסם רווחים. אם מישהו חושב על הקמת מצודת עוז כנגד הניאו-ריאקציה, להבדיל מהפיכה להערת שוליים במאבק שימיו כימי ההיסטוריה כנגד הרוע והנבזות האנושית, הוא חייב לא רק לחשוף ולהציג את הנבזות וחוסר האמינות וההיגיון של הצד השני, אלא בעיקר להציג תכנית מלאת חזון והשראה לנוכח פני העתיד. המנהיגות צריכה להציג שקיפות מלאה כדי שלא יחשדו כמי שממשיכים להונות את ההמון בזמן שבחשאי הם רוכשים לעצמם את החיסון הגואל או את הכרטיס לרכבת ההצלה. תכניתם צריכה להרשים ולשכנע את ההמון. צריך להזכיר כאן את אמירתו של ויקטור פרנקל, "האדם מחפש משמעות". הצגת מטרה ראוייה שצריך לפעול למענה ולא רק להתפלל אליה, היא בבחינת ה"בשביל מה" שבעבורו אפשר לעמוד בכל מה שנגזר עליך.
|
|