|
||||
|
||||
א. אני הבנתי שהבעיה של גנץ ושות' היא שאם אין תקציב דו-שנתי, נוצרת בדצמבר 20 או 21, עוד נקודת יציאה עבור נתניהו. מהי נקודת יציאה? אם עד לנקודה זו, לא עבר תקציב, הממשלה נופלת באופן אוטומטי. כלומר די לשים מקלות בגלגלים של חקיקת התקציב, כדי לפרק את הממשלה ולא צריך לפרוש ממנה בהליך המקובל. אם הליכוד יפרוש מן הממשלה, ראשות ממשלת המעבר תעבור לגנץ. לעומת זאת אם הממשלה תיפול בגלל שלא עבר תקציב, רוה"מ ישאר ביבי. ב. בסופו של דבר, ה"פשרה" היא שאין תקציב דו-שנתי ויש נקודת יציאה בה ביבי נשאר רוה"מ. למי שעדיין לא הבין, ביבי שוב עשה מה שעשה על ראשה של כ"ל והם מספרים לנו שירד גשם. אני מפרש זאת, כהבנה של כ"ל שדרכה הפוליטית הסתיימה ולא חשוב מה אומרים הסקרים. אחרי הבחירות הבאות, כ"ל לא תהיה גורם שצריך להביא אותו בחשבון. ג. מה הם מקוים להשיג בהשארותם בממשלה, זו שאלה טובה. אולי הם רואים בכך מילוי חובתם לאזרחי ישראל. אולי הם מקוים להשיג הישגים מופלאים כל כך שיבנו אותם מחדש ואולי הם מקוים להספיק לעשות לביתם ולרפד את קיניהם לפני בוא החורף הפוליטי שלהם. ד. מה שאולי מעיד על חוד העפרון של ראשי כ"ל, היא העובדה שאינם יודעים מה שיודע כל אזרח בישראל החותם על הסכם שכירת דירה וכדומה. ישראל אינה מדינה עם שלטון החוק (להבדיל משלטון המשפטנים). מבחינה זו אינה שונה בדבר משכנותיה המיידיות. הסכם או חוזה לא חותמים עם עבריינים או נוכלים. חוזה הוא מסמך הנחתם בין שני אנשים ישרים ומגדיר את זכויותיהם וציפיותיהם ההדדיות. עם עבריין או נוכל, אתה לא רק שלא חותם חוזים, אלא אתה מסרב אפילו להכניס אותו לדירה. ה. הניסיון של כ"ל להגדיר חוזה כזה שיכבול את העבריין והנוכל נתניהו לנהוג כאדם ישר, אינו שייך למקומותינו ואפילו הישראלי הפשוט והתמים ביותר, לא היה נופל בפך הזה. אם הייתם צריכים לכלול בחוזה כל מיני מנגנונים שיכבלו את נתניהו לכבד את הבטחותיו, לא הייתם צריכים לחתום איתו על שום דבר. ו. למען האמת לטווח הרחוק, אני לא רואה איך השמאל יכול לשבור את התבנית השבטית של המבנה הפוליטי הישראלי, אבל בטווח הקצר נותרה לאנשי כ"ל רק אופציה אחת, אם אינם רוצים להכחד, והיא ללכת לקנוסה. הם צריכים לפרוש מן הממשלה, לחזור אבלים וחפויי ראש לברית שלהם עם יש עתיד ולתכנן הפעם את העתיד טוב יותר. אם המרכז כולו צפוי להצטמצם בבחירות הבאות, צריך לשמור על האופציה ללכת לממשלה מצומצמת עם הימין, כאשר משרדי המשפטים והמשטרה בידיהם ולחילופין להקים ממשלה בתמיכת הרשימה המשותפת. מי שזה לא מקובל עליו, שילך למרץ/ליברמן/ימינה. לפעמים אתה צריך להיות קטן כדי לצאת גדול. |
|
||||
|
||||
אני מסכים עם השוטה שבכל זאת הם מתוך המערכת קצת מאיטים את ההתדרדרות, בעיקר במשרד המשפטים. |
|
||||
|
||||
לדעתי רק רע יצא מכך שגאנץ יחליף את ביבי: הוא יאריך את השלב שבו יש ממשלה שאינה מתפקדת לעוד מספר חודשים, או אפילו לעוד מספר שנים. ברור עכשיו , שממשלה בראשות גאנץ לא תתפקד כי הליכוד לא יאפשר לה לתפקד. יהיו כל מיני החלטות ממשלה מזיקות וגאנץ יעמיד פנים שאין ברירה, צריך להמשיך בדרך הקלוקלת. כרגע גאנץ ושותפיו פועלים רק ממניעים אנוכיים, הם לא מסוגלים להודות שניכשלו ולפרוש מייד. הטעות שנעשתה בהקמת מפלגת כחול לבן היא שהעמידו בראשה מנהיג שאף אחד בציבור לא הכיר אותו באמת. חוץ מיאיר לפיד, אף אחד במנהיגות סביב גאנץ לא נחשף לציבור בפעולה מנהיגותית (בוגי יעלון היה דמות חיוורת בזמן שהיה שר, אשכנזי לא היה בשום גוף שלטוני, הוא אמנם היה פקיד בכיר במשרד הבטחון אבל לא נחשף לציבור). לדעתי, מישהו שאין לו שום נסיון פוליטי אסור שיהיה מועמד לראשות ממשלה, חוץ במקרים מאוד קיצוניים. בחירה במועמד חסר נסיון לראשות ממשלה בארץ שלנו (שחשופה לאיומים קשים) היא החלטה שגובלת בטימטום. |
|
||||
|
||||
הפתרון האמיתי הוא צמצום התפקיד לפרופורציות הנכונות שלו. ראש ממשלה לא אמור להיות מנהיג עליון שכל המערכת הפוליטית בנויה עליו כמו מגדל קלפים עם בסיס צר במיוחד ולשלטון נבחר לא אמור להיות פרצוף של איש אחד. שלטון נבחר לא אמור להתרגש ממצבו הפוליטי או האישי החיובי או השלילי של איש אחד. מערכת פוליטית צריכה אנשים רבים וקולות רבים ומערכת דינאמית של רעיונות, רצונות ואינטרסים. יש צורך במערכת בהחלפת ראש ממשלה? חוק סביר יאפשר הבעת אי אמון בלי צורך ללכת לבחירות. תנו לפוליטיקאים אפשרות להחליף את ראש הממשלה בלי שהם יצטרכו לערוף את הראש של עצמם באותה הזדמנות. לא שואלים את הציבור מי צריך להיות ראש ממשלה אלא לאיזו מפלגה הוא נותן כוח בכנסת. מי ראש ממשלה צריך לחזור להיות איזה עניין טכני אדמיניסטרטיבי פחות מרכזי שפותרים נבחרי הציבור בינם לבין עצמם ושיעזבו אותנו בשקט עם השטויות הללו. לחרפן מדינה שלמה בגלל איש?! השתגענו?! צריך: 1) להעיף בקלות ראש ממשלה שמאבד את כוחו בכנסת בלי צורך בהליכה לבחירות. 2) הגבלת כהונה לשתי קדנציות. אין אדם אחד ספציפי שיכול או אמור למלא את התפקיד הזה. 3) להעיף לפח את החוק הבזוי של ״עד פסק דין חלוט״. מה זה השטויות הללו? |
|
||||
|
||||
(הפתרון בתאוריה כמובן. זה לא יקרה) |
|
||||
|
||||
1) הצבעת אי אמון קונסטרוקטיבית: 61 חברי כנסת יכולים להדיח את ראש הממשלה ללא בחירות. הם חייבים להציע מועמד לראשות הממשלה. זה המצב כיום. 2) אין הגבלה של כהונה בין השאר בגלל שראש הממשלה אמור להיות ראשון בין שווים ולא נשיא של משטר נשיאותי. אם אתה רוצה לחזור למצב הקודם, לא בהכרח קיים צורך בהגבלת כהונות. |
|
||||
|
||||
1) אולי כדאי לשנות את זה למשהו ״אוטומטי״ יותר. למשל - בהדחת ראש ממשלה יועבר התפקיד לסגנו (שחייב להיות קיים על פי חוק) או אל נציג מוסכם על המפלגה הגדולה ביותר (ושאין רוב להדחתו בכנסת)1. זאת בדיוק הנקודה - לעזעזל עם התפקיד הזה. שישימו שם אדם כלשהו שאי אפשר לגייס קונצנזוס נגדו וזה אמור להספיק. החיפוש הזה אחר ״מנהיג״/דמות אבא שאי אפשר לעשות כלום בלעדיו הוא עיסוק אינפנטילי של חברות מסורתיות / בני אדם ילדותיים עם תסביך אבא. איננו צריכים שליח אל עלי אדמות - זה בסה״כ ראש ממשלה. צריך פקיד שממלא כמה פונקציות ספציפיות ושניתן להחליפו בלי דרמה ובלי להכניס מדינה שלמה לטירוף מערכות. (הדבר גם יוריד את הסיכוי להתנקשות פוליטית כפי שכבר היתה לנו במדינת ישראל לא מזמן. בשביל מה לטרוח לרצוח ראש ממשלה אם זה לא באמת משפיע על שום דבר מהותי במערכת?) 2) אמור להיות - זה בדיוק העניין. הוא ממש לא במציאות הישראלית2. לא רק כהונות צריך להגביל אלא גם דברים נוספים. למשל: אסור לראש הממשלה לאייש תפקיד נוסף. בשום פנים ואופן אסור להגיע לראש ממשלה שהוא שר האוצר-החוץ-הביטחון-ואם הדרקונים. ריכוז כוח כה רב בידי אדם אחד זה דבר בזוי שצריך לזרוק לפח הזבל של ההיסטוריה. 1 ואם הטיעון הבא בתור הוא שנגיע למצבים בהם שליפת סכינים בקואליציה תגייס רוב בכנסת נגד כל מועמד אלטרנטיבי, אני חושב שזה טיעון שאולי מתאר מצב אפשרי אבל לדעתי הוא לא יהיה ריאלי. אם החקיקה תקטין את חשיבות התפקיד, פוליטיקאים לא יעשו כזה טררם ולא ינענעו את הספינה בה הם שטים רק כדי לריב על מי מאייש את התפקיד הזה. המערכת הפוליטית יכולה להתנהל באופן תקין לחלוטין גם אם שמים בו איזה פקידון/עציץ שעושה את התפקיד בצורה אפורה ושלא מאיימת על אף גורם פוליטי. 2 מכיר משחקי קלפים CCG כמו MTG או Heathstone? לפעמים יוצאים קלפים שאינם נראים מרשימים במיוחד על פי הטקסט שכתוב עליהם ועל פי מערכת החוקים הקיימת, אבל לאחר שבוחנים את הקלפים האלה ואיך משתמשים בהם בשטח, פתאום מגלים שהם קצת הורסים את המשחק כי אנשים משתמשים בהם בצורה מאוד מסוימת (בגלל יתרון שיש להם במצב מאוד מסוים). על פניו אם בוחנים את הקלפים על פי מסגרת החוקים היבשה, נראה שהקלפים הללו לא אמורים להיות חזקים כל כך, אבל בגלל האופן בו אנשים עושים שימוש בקלפים ובגלל שהם נוטים לבנות רק סט מאוד ספציפי של חפישות, מתישהו מחליטים בכל זאת לעשות לקלפים האלה NERF כדי להשאיר את המשחק מעניין. זה בדיוק המצב של תפקיד ראש הממשלה בישראל. יכול להיות שהחוק כבר התיחס לאופן בו ניתן להדיח ראש ממשלה ואולי זה היה אמור להיות מספיק באיזו מדינה תאורתית שיש בה נורמות שלטון סבירות. אבל זה לא המצב בו אנחנו חיים וזה לא מספיק כדי לאזן וליצב את המערכת הפוליטית. צריך לעשות לקלף ראש הממשלה הישראלי Nerf דחוף כי הקלף הזה הוא OP. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |