|
||||
|
||||
כדי להתמקד - עיקר הביקורת שלי הופנתה להתנהגותם במצב החירום הנוכחי. הוא זה שלגמרי לא מובן לי. הרחבת הטיעון ליום יום הרגיל רק מחלישה אותו. אגב, גם לגבי מצב החירום - אין כאן באמת תלונה ברמה האישית לכל חבר כנסת. הכנסת, כמו גם העבודה שלי בימים אלה, עובדת לפי פרוטוקול ולא לפי החשק האישי של כל חבר. הייתי מצפה שאו שהפרוטוקול שלה יגדיר נתנהגות אחרת מהרגיל בחירום, או שיקום איזה מבוגר אחראי (היו"ר כידוע כשל בגדול בקטע הזה) ויתקן/יציע1/יודיע שלאור מצב החירום הלאומי, הכנסת וועדותיה יעבדו 24/7, או ככל שיהיה צורך, כדי לבצע בהקדם ובמהירות האפשרית את כל המשימות כבדות המשקל שמוטלות עליה. אני בטוח שרק בתחום הכלכלה, הבריאות והרווחה יש לה כרגע משימות דחופות וקריטיות עבור האזרחים שיספיקו לשבועות רצופים של עבודה. 1 הכנסת כמובן מעצם מעמדה יכולה אפילו להעלות הצעה כזו כחוק ולהצביע עליו בנוהל מזורז, אם צריך. זה יותר מסודר מאשר 'סתם מישהו שמפריח הצעות באויר'. |
|
||||
|
||||
מה החשיבות הגדולה שאתה מייחס עכשיו לרשות המחוקקת? זו הרשות המבצעת שצריכה לצאת מגדרה ולאבד שעות שינה במצבי חירום. זאת בזמן שהרשות המחוקקת עוברת למוד פאסיבי ותפקידה הוא בעיקר פיקוח (אישור ובקרה על החלטות הממשלה, ועל עצם קיומו של מצב חירום). דווקא בזמנים כאלה, יותר מאשר בשגרה, הכנסת יכולה להרשות לעצמה להתנהל יחסית בעצלתיים. |
|
||||
|
||||
מי שמפקח הן בעיקר הוועדות ולא המליאה. אני מניח שכשהמליאה פעילה, כל הח״כים צריכים להתנהל כאילו יש עוד מעט הצבעה ולכן זה פוגע בפעילויות אחרות שנקבעות לאותו הזמן. |
|
||||
|
||||
גם את הוועדות כזכור עיכבו בשבוע. |
|
||||
|
||||
לטעמי, נחוץ ביותר בעת הזו פיקוח של הרשות המחוקקת על הממשלה, כדי שהתקנות לשעת חירום לא יהפכו ל"אני אעשה מה שבא לי, טוב או לא טוב". גם לגבי חוקים לשעה שחודרים לפרטיות האזרחים, גם לגבי החלטות על מיליארדים של כספים שעוברים מפה לשם (שכמו שראית בקישור לדבריו של יושב ראש וועדת כספים - יש מרחק גדול בין הכרזה במסיבת עיתונאים לביצוע אמיתי של תמיכה, סיוע כספי, מציאת מקורות לסיוע הזה (על זה אף פעם לא תשמע במסיבת עיתונאים), שירותי רווחה וביטוח לאומי, ועוד לא דיברנו על ריסון השאיפות הדיקטטוריות ועל ניצול ציני של המשבר לטובת הנאה פוליטית ואישית. קח דוגמה מארה"ב: בעיצומו של מצב החירום, הסנאט דחה את הצעת הסיוע של טריליוני דולרים שהעלה הנשיא, בעיצומו של משבר לאומי. ואכן, כתוצאה מכך היא תוקנה ושופרה ועברה בפעם השלישית בצורה טובה הרבה יותר. דמוקרטיה במיטבה - בלמים ואיזונים. ומי שרצה הדגמה קיצונית לחיוניותם של הבלמים והאיזונים, הימים האחרונים הינם דוגמת הדגל ללמה צריכים כאלה. |
|
||||
|
||||
אני מסכים לגמרי עם כל מה שכתבת (פרט אולי להצעה שלך לקחת דוגמא מארצות הברית...). הנקודה היא, שעם כל סלידתי מביבי והפוליטיקה המסוכנת שהוא מוביל כרגע, אני לא חושב שהוא עושה את זה עכשיו על חשבון מצוקת אזרחי ישראל. הוא יכול להיות ציני ולהשחית את הדמוקרטיה הישראלית, ובמקביל לתפקד כראש ממשלה במצב חירום ולהתמודד לא רע עם הסיטואציה. ואני חושב שזה תיאור די סביר של המצב האמיתי. |
|
||||
|
||||
נאמר זאת כך - הראשון הוא מספיק ויותר בשביל להגדיר אותו כ''ראש ממשלה מזיק שלא ממלא היטב את תפקידו''. לגבי השני - אתה יכול לקרוא הרבה מאד ביקורת שמתחילה רק לעלות לפני השטח, לא רק בדה מרקר. וכמובן שגם יש לו אחריות מלאה למצב מערכת הבריאות והמוכנות למשבר, אחרי עשור בשלטן. |
|
||||
|
||||
דוגמה טריה: כמות מכונות ההנשמה: ״לפי נתונים שהועברו לכנסת על ידי משרד הבריאות, נכון להיום יש בישראל 2,173 מכשירי הנשמה, מתוכם 708 בשימוש ו-28 לא תקינים. מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב אמר הבוקר בוועדה כי הוזמנו עוד 70 מכונות ממערכת הרפואה הפרטית ו-900-800 מכונות מצה"ל. הוא הוסיף כי בסופו של דבר אמורות להיות 2,864 מכונות פנויות, אך לא הסביר מהיכן כולן יגיעו.״ סוף סוף נחשף הסוד הצבאי הזה. אני מרגיש קצת יותר טוב כי יש לי מידע ממשי ואמין. |
|
||||
|
||||
כל הכבוד לצה"ל. הבה נקווה שכולן שמישות. 708 נשמע לי לא הרבה, תוהה אם 2000 מספיק. מקווה, בגרמניה יש 25,000 אז ביחס האוכלוסיה זה מתחיל להתקרב. |
|
||||
|
||||
היית מצפה שאו שהפרוטוקול שלה יגדיר נתנהגות אחרת מהרגיל בחירום, או שיקום איזה מבוגר אחראי (היו"ר כידוע כשל בגדול בקטע הזה) ויתקן/יציע1/יודיע שלאור מצב החירום הלאומי, הכנסת וועדותיה יעבדו 24/7, או ככל שיהיה צורך, כדי לבצע בהקדם ובמהירות האפשרית את כל המשימות כבדות המשקל שמוטלות עליה. אבל זאת בדיוק הבעיה - נדרש שינוי בתקנון הכנסת (שמן הסתם לא עוסק במצבי חירום לא צפויים) וזה דורש או רצון טוב מכל הנוגעים בדבר (ואין) או זמן לעבור את כל הפרוצדורה הנדרשת (וגם זה אין כל כך). |
|
||||
|
||||
אכן, מלבד שההגדרה של 'לצפות מאדם לעשות את העבודה שלו, על אחת כמה וכמה כשהוא נבחר ומתוגמל על ידי הציבור' כ'רצון טוב'. היא קצת רכה. קצת כמו לומר "כדי לתכנן את הלוחמה של האוגדה בשבוע הקרוב נדרש תכנון מחדש של המתארים הישנים - הבה נקווה שיש מספיק רצון טוב בין מפקדי החי"ר, השריון והמודיעין של האוגדה כדי שזה אכן יתבצע". נשמע לך ראוי? |
|
||||
|
||||
השאלה היא מה הציפיות שלך מאותו אדם. אני חושד שהציפיות שלך מחברי הכנסת של (למשל) הליכוד (ובפרט מאדלשטיין) שונות מהציפיות של (לפחות חלק ניכר מ) מצביעי הליכוד. נראה שיש לא מעט אנשים שמצפים מאדלשטיין לעכב, למנוע, לסכל ולהפריע לכל פעילות פרלמנטרית שעשויה לפגוע בסיכוייו של נתניהו להקים ממשלה בעתיד. ראית את זה לא מאוד מזמן, בוויכוח שקדם להקמת ועדת הכנסת בכנסת ה-22 על מנת לדון בחסינותו של נתניהו. |
|
||||
|
||||
אין לי ספק ש"לעכב, למנוע, לסכל ולהפריע לכל פעילות פרלמנטרית שעשויה לפגוע בסיכוייו של נתניהו להקים ממשלה בעתיד" איננו מהגדרת תפקידו של יו"ר הכנסת, אולי להיפך. אם נמשיך באנלוגיה הקודמת - "אשתו של מפקד הח"יר באוגדה מעוניינת שיעכב את קידומו של מפקד השריון, גם אם זה אומר להשבית את האוגדה לשבועיים בזמן מחלמה1". 1 הבחנתי, אבל נראה לי דוקא מתאים בדיעבד. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |