|
||||
|
||||
למיטב ידיעתי יש מחסור גם בעובדי צווארון לבן, ומעבר לכך תהליך הגדלת התעסוקה עצמו גורם ליצירת מקומות עבודה חדשים כי המועסקים מגדילים את כוח הקניה שלהם. הנקודה היותר מעניינת לדעתי היא שאם התחזיות האופטימיות לגבי בינה מלאכותית יתגשמו, ייתכן שאברכים שמוכנים לחיות ברמת חיים נמוכה מהקצבאות שהם מקבלים יהיו ברכה מבחינה חברתית. |
|
||||
|
||||
לגבי הרישא, נניח ש"שיתוף החרדים בשוק העבודה" יעלה את רמת החיים שלהם. אני אפילו מבין שהממשלה רשאית להטיל עלי מסים וגזירות כדי לממן את זה. אבל לי זה נראה קודם כל אינטרס חרדי. מדוע אני צריך לתמוך בזה, לקדם את זה ולשמוח על היטלים שנועדו לממן את זה? לגבי הסיפא. אני מסכים. במחשבה שנייה, יתכן גם שמערכת כזו של קצבאות + עבודה ללא מיסוי תתגלה כעדיפה מבחינה כלכלית לחרדים ביחס לעבודה מסודרת ממוסה באופן כבד, בין היתר בגלל כל מיני שגעונות של גורמים אולטרה-אורתודוקסים. ברור לגמרי שאין פה פתרונות קסם. בכל מקרה נראה לי מועיל שנפסיק להתיחס לחרדים כאל ילדים שאנו צריכים לומר להם מה טוב עבורם. |
|
||||
|
||||
אתה צריך לחפש את הפתרון האופטימלי מבחינתך, ובמצב של היום אתה תהנה מכך שיותר אנשים ישלמו מס הכנסה במקום לחיות ממס הכנסה שלילי, מה שמוכר גם כ''קצבאות'' ו''השלמת הכנסה''. כדי לסבר את האוזן נגיד שהחלק היחסי שלך בכל טיל של כיפת ברזל ובכל אגף חדש בבית חולים יקטן. בהודעה התייחסתי גם לאפשרות של מצב עתידי שבו, בעקבות שינויים מבניים כתוצאה מפיתוח בינה מלאכותית, המשק יסבול מאבטלה בממדים שלא הכרנו. זה יחייב הרבה אנשים לחיות מקצבאות שמן הסתם יאפשרו רק רמת חיים נמוכה, ובעקבותיה הרבה אי-נחת וחוסר שקט חברתי. במצב זה, אם יתממש, יהיה יתרון עבור החברה החילונית אם האברכים ימשיכו להתנדב להיות בקבוצה הזאת. |
|
||||
|
||||
הקצבאות שאברכים מקבלים אינן גבוהות, בהתחשב בכך שמדובר על זוגות נשואים. משכורת נמוכה יותר היא משרה חלקית. כלומר, אצל החרדים, נשים מביאות את עיקר הפרנסה. אבל עד כמה אברכים יהיו מוכנים להשתתף בעבודות הבית במקום זה? |
|
||||
|
||||
לגברים החרדיים יש 3,500 סיבות לא לצאת לעבוד. המאמר מפרט את גודלו של התמרוץ לא לעבוד - הקצבאות הן רק חלק ממנו - ומגיע לאלפי שקלים בקלות. |
|
||||
|
||||
הערה קטנה: מתוך הכתבה: „חוסר הניסיון כולל גם פערי ידע עצומים. יחיאל מספר כי את הגברים החרדים שמגיעים למרכזי ההכוון צריך ללמד אפילו את אותיות ה–ABC באנגלית, כי אין להם כל הבנה במחשבים ובעולם הדיגיטלי, וכי אפילו שיטת הלימוד המקובלת בעולם החילוני - ההוראה הפרונטלית, להבדיל מהלימוד בחברותא בישיבה - זרה להם, וגורמת לכך שגברים חרדים מתקשים להסתגל למכינות הקדם-אקדמיות.״ האם יש מסגרות לימוד שבהם הגשת חומר הלימוד פחות פרונטלית ויותר דומה לחברותא? האם זה מעשי? נראה לי שזה יכול להיות מעשי אם אפשר להסתמך על לימוד עצמי, אבל יכול להיות די בעייתי למי שהבסיס חסר לו. |
|
||||
|
||||
אני חושב שנגעת בנקודה הכי חשובה. לרטון על אי גיוס חרדים זה להסתכל על הבעיה מהכיוון הלא נכון, ומהכיוון המטעה על האשלייה שכאילו זה קל ופשוט לגייס - חוק ואכיפה תקיפה - ואם נצליח לגייסם הבעיה תעלם. אי גיוס איננו שורש בעיה אלא התוצאה שלה, לא סתם הזנחה ואדישות של המדינה כלפי חינוך ילדי חרדים אלא קיום של מערכת תומכת ומעודדת1 שמטפחת חינוך לוקה בחסר (בלשון עדינה). 1 ואני מקבל שכל אדם רשאי לעצמו לבחור בצורת החינוך של ילדיו |
|
||||
|
||||
ברור שצריך להתחיל מלימודי ליבה בבית הספר, חשבתי שמיותר לציין זאת. |
|
||||
|
||||
דיברתי עם שני חבדניקים צעירים שניסו לשכנע אותי להניח תפילין ביציאה מהסופר. זה לא שהם ממשיכים ללמוד אחרי גיל 18, רק מיעוט ממשיכים בהשכלה גבוהה תורנית. הם פשוט מתחתנים ולא משרתים בצבא משום כך. ושאלתי אותם על לימודי חשבון- הם למדו חשבון עד כיתה ז' בערך. |
|
||||
|
||||
אני יודע, ולכן הקצבאות מאפשרות קיום ברמת חיים נמוכה כפי שכתבתי. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |