|
אין שום חידוש בספר הזה. בועז עברון ז''ל הראה כבר בספרו הקלאסי ''החשבון הלאומי'' איך היהדות הינה אנטי-פוליטית באופייה כולל הדוגמאות מימי בית שני. לא קראתי את הספר הזה אבל מעיון בו ומתיאורך אני מתרשם שבניגוד לעברון, עשהאל לא עמד על התובנה (שעברון קיבל אותה כמובן מעברו הכנעני) שהיהדות היא עדה דתית במהותה הנבדלת באופייה מקהילה פוליטית, דבר הגורם לו לכשל מתודולוגי המוצג בטיעוניו כאילו להנהגה היהודית הייתה יכולת בחירה בין שתי אופציות - הסתגרות קהילתית או אקטיביות פוליטית ולא היא. היהדות היא כת סגורה התלויה באופן מהותי במארחיה והטפילות החרדית והמשיחיות הלא רציונלית המתנחלית לא במקרה ולא כתוצאה מתאונה נוצרו. כישלון הציונות כתנועה מודרנית, פרגמטית ורציונלית להתגבר על תופעות אילו הביא לשקיעת המדינה. התעשתות והתגברות על תופעה זו יכול לבוא רק במעבר של ישראל למדינת כל אזרחיה.
|
|