|
אני לא לגמרי בקיא בפרטים ואולי בגלל זה גם לא מבין על מה כל המהומה. מאחר ומדובר באיסוף נתונים לצרכים סטטיסטיים, למה שהבחינה לא תיעשה על מדגם קטן שייבחר אקראית ממאגר התלמידים?
מה שאני רואה בעיני רוחי הוא משהו כזה:
ביום לא ידוע מראש גם לתלמידים וגם למורים מגיע מישהו ממשרד החינוך לבית הספר (איזה בית ספר? את זה הפקחים עצמם יגלו רק באותו בוקר), שולף ממעטפה סגורה את שמות התלמידים שהוגרלו בערב שעבר ע"י מחשב משרד החינוך, מכנס אותם באיזה חדר פנוי כמו ספריה, חדר מורים או כיתה שיש לה שעור התעמלות ושם הם נבחנים בלי שום מגע עם המורים או בעלי עניין אחרים. שאר הפעילות בבית הספר ממשיכה כרגיל. השאלות גם הן תיבחרנה אקראית מתוך מאגר גדול, כך שדליפה לבתי ספר שטרם נבחנו לא תהיה אפקטיבית. זה אומר שהבחינות יכולות להתפרש על פני זמן רב כל פעם בבתי ספר אחרים, מה שמקטין את מספר הפקחים הנדרש. אולי יש צורך באיזה פקטור שייקח בחשבון את היתרון שיש למי שנבחן לקראת סוף השנה והספיק ללמוד קצת יותר ממי שנבחן בתחילתה, אבל לא נראה לי שזאת בעיה רצינית, לפחות לא אחרי שנה-שנתיים של צבירת ניסיון.
את חישוב גודל המדגמים הנחוצים אני משאיר לסטטיסטיקאים. אני משער שיצטרכו גם להקים מנגנון קטן לבדיקת טענות של בתי ספר על כך שקיבלו ציון גרוע בגלל מזל רע בבחירת המדגם, וזאת למרות שהוא אמור להיקבע כך שהתפלגות ציוני התלמידים במדגם משקפת את ההתפלגות הכללית באותה שכבה - אני מניח שבשנת 2019 ציוני התלמידים נשמרים במחשב וזמינים למשרד החינוך.
האם טמון כאן איזה כשל מובנה שנעלם מעיני?
|
|