|
||||
|
||||
א. סלילת כבישים ממומנת מתקציב המדינה. תקציב המדינה מתבסס בעיקר על מסים. אנשים שיש להם יותר כסף משלמים יותר מסים וגם מחזיקים ביותר מכוניות בעלות נפח מנוע גדול יותר כך שבגדול יש התאמה בין כמה כסף אתה משלם למדינה לבין כמה שימוש אתה עושה במשאבים התחבורתיים שהיא מספקת (כמובן שיש יוצאים מהכלל בדמות אנשים אמידים שאינם נוהגים). חוץ מזה אתה משלם מס כשאתה רוכש רכב, אתה משלם מס כשאתה קונה דלק בקיצור, אם תלך ותמסה שימוש ברכב בצורה ישירה (ותקטין את המסים הכלליים בהתאם) תגלה שרוב האנשים משלמים כמעט אותו סכום כמס. אם מישהו יפסיד אילו אנשים עניים יחסית שנוהגים ואם מישהו ירוויח אילו אנשים עשירים שאינם נוהגים. בעניין האקולוגי, אתה צודק אבל הטיעון הזה תקף לגבי כמעט על כל דבר שאתה קונה. מחיר העגבנייה אינו כולל את הנזק שחומרי ההדברה גורמים למי התהום, מחיר המים אינו כולל את הנזק הכלכלי שמחסור במים גורם למדינה ומחיר הדלק כולל רק את עלות שאיבתו והעברתו ולא את עלות המשברים המדיניים העתידים להתרחש כשייגמר הדלק בעולם או את עלות זיהום האוויר שהשימוש בו גורם. ב. טיעון דומה ניתן להעלות בבחירה בין קניית דירה לשכירות. אני ורוב חברי הנשואים, עשינו את החישובים, ראינו שבקניית דירה מפסידים כמה עשרות או מאות אלפי שקלים ובכל זאת הלכנו וקנינו. מנטליות דפוקה? אולי אבל ככה אנחנו. שיקול דומה יש גם ברכישת מכונית אדם יודע בדיוק כמה עולה לו המכונית. אם הוא לא עושה את החישובים, הוא ירגיש את זה דרך היתרה בבנק והחסכונות שייעלמו. ולמרות הכל, הוא ישלם את הוצאות המימון והתחזוקה כדי שתהיה לו מכונית. ג. חוקי העבודה מחייבים מעסיק לשלם הוצאות נסיעה בתחבורה ציבורית לכל עובד שאינו מקבל רכב או הוצאות רכב ממקום העבודה. ברוב המקומות, הוצאות הרכב הן הטבה סוציאלית שאינה קשורה לרכב, העובד לא צריך להיות בעל רכב כדי לקבל הוצאות רכב ובשום מקום, לא דורשים מעובד המקבל הוצאות רכב להגיע אתו לעבודה בפועל. כך שניתן בהחלט לקבל הוצאות רכב ולהגיע לעבודה בתחבורה ציבורית. העלות של רכב ממקום העבודה היא יותר גבוהה ממה שציינת. העלות בשכר הברוטו היא בין 2400 ל 3000 ש"ח (למכוניות משפחתית סטנדרטיות) ובנוסף נזקף שווי למס של 900 ש"ח למכונית משפחתית (כלומר העובד משלם מס כאילו משכורתו הייתה גבוהה ב 900 ש"ח יותר ממה שהיא) יוצא שהעלות לעובד של מכונית שעולה כ 70000ש"ח עומדת על כ 1700 ש"ח לחודש נטו. מיש שעובד וגר בתוך גוש דן יכול לקנות חופשי חודשי במחיר זול בהרבה כך שעלות רכב מהעבודה גבוהה בהרבה ממחיר נסיעה בתחבורה הציבורית. הבעיה נובעת מכך שבעלות על רכב ונסיעה ברכב מתפרשת (לדעתי בצדק) כאיכות חיים. הרבה יותר נוח להעביר את הפקק ברכב ממוזג תוך שמיעת מוזיקה איכותית מאשר באוטובוס מעושן וצפוף תוך שמיעת קיטורים של נוסעים אחרים על איך באמריקה התחבורה הציבורית היא מצוינת. גם כשתהיה בארץ מערכת תחבורה ציבורית נוחה ויעילה, ייקח זמן עד שאנשים יעדיפו אותה על פני נסיעה במכונית. גם אם זה פוגע בכיס שלהם. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |