בתשובה להפונז, 23/06/18 9:03
מה, אז לא כולנו נאצים בארון? 700192
הניסוי של זימברדו היה ידוע כניסוי שלא שוחזר (הגרסה שאני הכרתי עד היום: אסור היה לשחזר אותו מסיבות אתיות). ניסוי עם כמות כזו קטנה של משתתפים שלא שוחזר: ברור שאי אפשר להסתמך על תוצאתו.

כמו שטל ציין כאן, הניסוי של מילגרם שוחזר לא רק על ידו. הוא גם דאג לחזור על הניסוי בתנאים שונים במקצת כדי לנסות לבודד טוב יותר את הגורמים שמעורבים.
מה, אז לא כולנו נאצים בארון? 700228
איני מבין דבר בתחום של פסיכולוגיה חברתית ולכן אני מרשה לעצמי לתהות האם המסקנות של זימבארדו היו צריכות לעורר תהייה מלכתחילה מטעמים של שכל ישר ולאו דוקא בגלל זיופים וכיוב'.
הרי האנושות מספקת לעצמה מדגם די רחב של סיטואציות מועדות לסאדיזם. החל במוסד הצבא ועד מחנות ריכוז מהסוג הגרוע ביותר. אפילו במקרי הקיצון של בתי כלא ומחנות הריכוז, שם רוב הצוות נהנה מסמכויות ענישה רחבות ביותר, המציאות מלמדת שרוב הסוהרים אינם סאדיסטים אלא קונפורמיסטים ואדישים במידה כזו או אחרת. האם זה לא סותר בצורה בלתי ניתנת להכחשה את תוצאות הסימולציה המבוקרת של זימבארדו, גם מבלי שאנו יודעים על זיופים?
מה, אז לא כולנו נאצים בארון? 700238
זה אגב בדיוק ההבדל בין הניסוי של מילגרם (1962) ל"ניסוי" של זימבארדו. הראשון עסק בקונפורמיזם‏1 בעוד השני בסדיזם.

1 שללא מידה גדושה שלו, חיינו היו כנראה קצרים יותר (מסקנה מדבריו של פינקר).
מה, אז לא כולנו נאצים בארון? 755082
שני הניסויים האלה מוטלים בספק, יחד עם עוד כמה וכמה. הכי הופתעתי מ- dunning-kruger, אבל בהיותי בעל אינטואיציה פסיכולוגית כבירה אני מבטיח לכם שהמחקר תקף.
מה, אז לא כולנו נאצים בארון? 755123
מעניין, תודה.
אגב, בין השאר זה הביא אותי למונח "מטא-קוגניציה"1 - מעודד לדעת שכבר ישנו שם ליכולת הקוגניטיבית שהיעדרה, הוא כנראה זה שמביא אנשים לעמדות השונות משלי.

1 יכולתו של הפרט לחשוב על החשיבה שלו ולהיות מודע לתהליכי חשיבתו
מה, אז לא כולנו נאצים בארון? 755133
:-)

אותה מטא היא מה שגורם לתודעה להתהוות, לדעתי, ואני גם יודע להסביר איך זה קורה, אלא ששולי האייל קצרים מדי.
מה, אז לא כולנו נאצים בארון? 755134
מרתק. תודה שוב, ואשמח אם תמצא דרך לבטא את רעיונותיך בנושא!
מה, אז לא כולנו נאצים בארון? 755136
גם אני אשמח, אלא שסיכויי לזכות בלוטו שאינני ממלא גדולים יותר.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים