|
||||
|
||||
"סיכוי רב שגם כאן עמידה נחושה יותר לא היתה מביאה לביטול כל הסיורים, אלא לפשרה סבירה והולמת." איזו פשרה היתה בעיניך סבירה והולמת? אתה מציע רק לערוך סיור שלא יכלול הרצאה על אבולוציה. אבל נניח שיש "סיור סטנדרטי" לבתי ספר, ושהוא כולל הרצאה על אבולוציה; ומנהלי בית הספר החרדי לא היה דורש כיסוי המוצגים, אבל כן היה דורש להשמיט מהסיור את החלק של האבולוציה. האם זו היתה בעיניך פשרה סבירה? |
|
||||
|
||||
אתה בונה סיטואציה מאד היפותטית - בדרך כלל מדריכים שונים יעבירו הרצאות שונות, וודאי שמדריך יכול לבוא כמעט מתוך קבוצת היעד ולא רק מהמוסד עצמו. מן הסתם תוכל לטעון בשלב הבא שההבדל העקרוני בין הסיטואציה הנוכחית לזו שאתה מציג זעום. אבל לצורך הענין, אני מעדיף את הפשרה הזו. אין לי שום כוונה לדחוף לגרונה של כיתה חרדית הרצאה על אבולוציה, באותה מידה שאין לי רצון בהרצאות דתיות בגן הילדים של בתי. שיחלפו להם על פני התצוגה, יעלימו עין או יחשבו כל אחד בליבו מה שבא לו, אבל לא שהמוסד עצמו יסתיר לחלוטין תצוגות. זה כמו שלט בתחנת אוטובוס, וההבדל בין אברך שיושב עם הגב אליו לאברך שמרסס אותו בצבע שחור. הראשון מקובל עלי,השני לא. |
|
||||
|
||||
לטעמי פשרה הולמת היא שאפשר, ואפילו רצוי, להתאים את הפעילויות בהן משתתף רק מגזר מסויים לאותו מגזר. עפ"י הדיווחים על אותה מבקרת שהתבקשה לעזוב את המוזיאון כשהתלוננה על כיסוי התצוגה ברור שלא זה המצב כאן. החרדים אינם שוכרים אותו לארוע פרטי אלא מגיעים אליו כחלק מקהל מגוון, ובתנאים האלה כיסוי התצוגה הוא מעשה פסול ומביש. זאת גם הסיבה העיקרית לכך שאני רואה את מחיקת התארוך במערת הנטיפים ככניעה בזויה של גוף שאמור להיות אמון על שמירת האמת המדעית והפצתה. אני שותף לדעת הפונז שאנחנו בעיצומה של מלחמת תרבות, ושהצד החילוני (אולי מותר לקרוא לו בשמו האחר: הציבור הנאור) מפסיד בה בעקביות. ספציפית לשאלה ששאלת, הנה מה שאני חושב: אם ההרצאה ניתנת רק לציבור מסויים אין בעיה שהיא תותאם לאותו ציבור, אם כי ברור שיש גבולות שאסור לחצות בכל מקרה (לדוגמא לא הייתי מסכים שמישהו יסביר שהשחורים, סליחה הכושים, הם בני קופים, למרות שהרב הראשי חושב כך). היית מסכים לדרישה חרדית שההרצאה תינתן רק ע"י גבר חובש כיפה? היית מסכים שההרצאה לא רק תימנע מלהזכיר אבולוציה אלא תביא "הסברים" תיאולוגיים לתופעות מסויימות (למשל הדינוזאורים שנכחדו במבול)? אם אני הייתי הקובע הייתי מציע לאותו מנהל חרדי למצוא מישהו מטעמו שירצה לתלמידיו בדיוק את מה שהוא מעוניין שהם ישמעו, אבל לא הייתי מזנה את עובדיי. כותרת ההודעה מביעה את דעתי על צינזור מוצגים במוזיאון הטבע כאשר יש אפילו לא-חרדי אחד בקהל המבקרים. |
|
||||
|
||||
מסכים. |
|
||||
|
||||
אני רוצה לה,ייחס למשפט הבא שלך: > אני שותף לדעת הפונז שאנחנו בעיצומה של מלחמת תרבות, ושהצד החילוני (אולי מותר לקרוא לו בשמו האחר: הציבור הנאור) מפסיד בה בעקביות. אני לא חושב כך. החרדים לא סתם מתבדלים בכל כוחם. הם פוחדים מהחשיפה לעולם החיצון. וזה לא ממש עובד להם. אני נוטה לחשוב שהחרדים יודעים בערך מה הם לא יודעים. הם יודעים שיש בחוץ עולם שלם של ידע שחסום בפניהם. המצב רחוק מלהיות מושלם. אבל אנחנו לא צריכים להיות יותר מדי חרדים. ועוד ניטפוק: כבוד השני לציון (בנו של הראשון לציון) לא חושב, חס וחלילה, שהכושים (כהכללה) הם בני קופים. כמוכן זה לא מה שכתוב בתלמוד. בתלמוד יש דיון על הצורך לברך ברכה כלשהי כאשר רואים מאורע יוצא מגדר הרגיל, שהוא כנראה עדות להתערבות אלוהית. בדיון הזה מובאות מספר דוגמאות. דוגמה אחת היא של זוג הורים שאינם כושים שיש להם בן כושי. דוגמה אחרת עוסקת אולי בערבוב בין פיל לקוף [מה ההבדל בין פיל לקוף? שקוף אפשר להפיל ופיל לא יכול לעבור בקוף המחט]. כבוד הרב הצליח ברוב פלפול (או שמא ראוי לומר זאת במבטא בני ערב) להצליב את שתי הדוגמאות. וכמובן שלפי דברי הרב אם אי פעם תראה קוף בן אדם, הרי זה מעשה חריג ועדות לנפלאות מעשי השם. בכל מקרה השם כבר נתן לשני לציון הרבה כבוד. |
|
||||
|
||||
אני חלש בפלפולים והתפלפלויות, וכשאני שומע ''יצא להם בן קוף'' אני מבין שיצא להם בן קוף. אגב, גם אם המלים האלה מגובות בשבעים פסקי הלכה שנפסקו לפני כמה אלפי שנים, זה לא מכשיר אותן יותר משחוקי העבד העברי והכנעני מכשירים עבדות מודרנית. משום מה השואפים להחזרת העטרת ובניית המקדש ממעטים להזכיר את הפן החביב הזה של אותו עולם. אשר למלחמת התרבות, אני מנסה להיות אופטימי אבל קריאת המציאות שלי שונה. נראה לי שהחרדים פיתחו טכניקות יעילות מאד להגן על אורח החיים והאמונות שלהם והציבור בכללו נע לכיוון הדתי. לפני שלושים שנה אף אחד לא היה מעלה בדעתו לצנזר שלטים של רשות הטבע והגנים (סטודנט לשעבר, ידע אישי), ובעוד שלושים שנה כל שלט כזה יכלול ''בס''ד'' (בר מינן בעתיד, כדור בדולח) ויביא את הסבריהם של רש''י והרמב''ם כהוכחה לנפלאות הבורא. |
|
||||
|
||||
לעניין הפסקה הראשונה: אם זה לא היה ברור: לא מדובר כאן על פסיקות קדמונים אלא על דיון שלהם. אבל גם באותו דיון (ובהתחשב בכך שהדיון היה בין אנשים שהיכרותם עם מגוון התופעות בעולם פחותה משלנו) לא דובר על קוף בן אדם. אני לא יודע מהם מקורות הידע של יוסף, אבל לפחות במקרה הזה הוא לא מסתמך על התלמוד. הטענה של דובריו במקרה הזה כאילו הוא הסתמך על התלמוד מוסיפה חטא על פשע. |
|
||||
|
||||
ומה שאני מזכיר זה שאם הרב מסתמך על התלמוד זה לא מכשיר את הרב אלא מטמא את המקור. |
|
||||
|
||||
האם עצם זה שחרדים הולכים למוזיאון המדע היא לא תזוזה בכיוון שאתה טוען שלא קיים? האם צנזור השלטים במערת הנטיפים לא קרה לכבוד זה שילדים חרדים התחילו לטייל שם? חרדים יוצאים יותר לעבודה, זו עובדה; חלקם, אולי הגדול, בגטאות עבודה חרדיים, אבל דומני שמיעוט לא מבוטל במקומות מעורבים, יותר מפעם. |
|
||||
|
||||
אני לא טוען שאין תזוזה גם בכיוון התערות החרדים במרחב הציבורי הכללי. אני טוען שבאופן כללי החברה נעה בכיוון ההפוך, למשל כיפות שחורות מחליפות יותר ויותר כיפות סרוגות, וכשמצרפים את זה לגידול הטבעי של החרדים התמונה העתידית לא מלבבת במיוחד עבורי. |
|
||||
|
||||
ואם בחשבון כלכלי קר (יענו) עסקינן, מדוע להשקיע תשומות בהשכלת ותעסוקת חרדים ולא בילדי הפריפריה, "בספירה רחבה, כ-80% מילדי ישראל...בעלי הסיכוי הנמוך ביותר להשכלה גבוהה משמעותית"? |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |