בתשובה לירדן ניר-בוכבינדר, 31/01/18 20:45
697435
על חטאיי אני מתוודה: אני חובב גדול של תכניות הריאליטי מוזיקלי. זה תמיד מפתיע להיווכח כמה מוטיבציה יש לבני הנוער בכיוון הבידור וכמה כישרון יש שם.
כמו כולם אני מתפעל מנטע ברזילי אבל לצערי היא חלק ממגמה המתרחקת מן התוכן והטקסט. העיסוק בלחן שאצלה בפרט הוא טכני ומתקדם, המילים נדחקות הצידה. לא לחינם צריך לחזק (להחליף) אותן בסיפורי חיים סוחטי דמעות. בארוויזיון מן הסתם זה יכול להצליח.
באשר לסטאטיק ובנאל, כצופה מושבע אני יכול להעיד שהם לא פחות ולא יותר מוצלחים ממנטורים אחרים. הרושם הברור הוא שהיכולת להבחין בין ביצוע יפה לבין להיט היסטרי היא דבר נדיר ביותר. אני מתלבט אם אפילו מפיקים מנוסים כמו אמדורסקי ניחנים ביכולת להבחין בין המבצעים הסתמיים לבין הכוכבים העתידיים יותר מקהל הצופים הבלתי-מקצועי.
דרך אגב, בתכנית המקבילה זכו זמרים בעלי יכולות קוליות טובות יותר שיכולים לשרת את הטקסט טוב יותר. הנערה האתיופית שזכתה היא בעלת קול אדלי שאופנתי בימינו. היא מאוד לא מדוייקת ונופלת גם בגבוהים וגם בנמוכים. אבל כל הדברים האלו ניתן לתקן. את היכולת שלה לצעוק בשירה אי אפשר ללמוד. לי חבל במיוחד על הזמרת הנערה אוריאן רקיה ששרה אלט סופרן מלאכי ומדוייק ובכל זאת מרגש מאוד.
השרדות 718716
ראיתי השבוע שני פרקים של תכנית השרדות VIP והייתי מרותק.

א. אני לא מבין חצי מהאנשים שמוכנים ללכת לדבר הזה. כשמדובר בצעירים שמעוניינים בפרסום ובמיליון ש"ח, או במבוגרים שרואים בזה אתגר בפנסיה, אני מבין. אבל אנשים באמצע הדרך, עם משפחה וילדים, שמוכנים שכל המדינה תראה אותם בעליבותם (וזה, כך נראה לי, גורם המשיכה הראשי של התכנית- להציג אנשים בעליבותם), אותם אני לא מבין. וזה גם דבר שמרתק אותי בפני עצמו.
ב. התכנית היתה עשויה להפליא. אמנם המפורסמים הם לא באמת VIP (והם יודעים את זה) אבל עדיין הכרתי את השם או הפנים של רובם הגדול. חתיכות שמתפלשות בבוץ - צ'ק. קרבות מילוליים ופיזיים - צ'ק. שמחת המנצחים ותוגת המפסידים- צ'ק. תחכום, טפשות, כאוס ועבודת צוות- צ'ק. דמויות שונות שכל אחד יכול למצוא אחת להזדהות איתה, מעין הקצנה, אולי הגחכה, של מיקרוקוסמוס ישראלי- צ'ק. בקיצור- עבודת הפקה יוצאת מהכלל.
ג. עכשיו אני אשמח אם יגיעו טוויסטים. אם מי שחשבנו (כל אחד את שלו) שהוא גוד גאי יתברר כבד גאי, ועוד יותר טוב להיפך. למשל (אני הולך ממש לקצה) אם יתגלה שנאווה בוקר היא לא נעל.
השרדות 720094
המשכתי לצפות באדיקות בסדרה.
הפרקים הבאים היו פחות דרמטיים, המשימות פחות מעניינות, והדגש עבר למתיחויות הפנימיות בתוך השבטים. בפרק האחרון חל שיפור בדרמה.

הצפיה מעוררת בי הרבה רגשות, בעיקר שליליים. זה אכן מיקרוקוסמוס של תחלואי החברה הישראלית. לא הצלחתי להזדהות ולו עם אחד מ 16 המתמודדים. כל אחד מהם סוחב איתו את השק שלו, שאני לא מזדהה איתו.
מבחינת המשחק- למתמודדים יש הרבה טקטיקה, אבל הם חלשים באסטרטגיה. היחיד שמפגין אסטרטגיה, גם במשימות הקבוצתיות וגם במערכות היחסים הוא סמיון, ולכן אני מהמר עליו לגמר.

השבט החזק לכאורה התחלק בפרק האחרון לשתי קבוצות צוהבות- המופנמים והמוחצנים, או בלשון אקטואלית- "העממיים" ו"האליטיסטים".
העממיים-
ישראל- צעיר חוזר בשאלה שגדל כחרדי והוריו התנכרו לו, שירד לביבים ועלה מהם לריאליטי. זוכה "האח הגדול" ב 2018.
ליטל- האב טיפוס ממנו שאבה אורנה בנאי את דמותה של לימור. זוכת העונה השניה של "היפה והחנון". ניהלה מאבק משפטי מתוקשר נגד בעלה הראשון.
ניקול- מלכת היופי לשנת 2018
נאווה- חברת כנסת לשעבר ונעל בעבר ובהווה. הפסידה את קולה בהצבעות ההדחה.

האליטיסטים-
עידו - כדורסלן נבחרת ישראל בעבר
ירדן- אלופת העולם בג'ודו, ומדליסטית אולימפית.
עידן - משתתף העונה השניה של השרדות, זמר ושחקן.

לחץ ידיים לשתי הקבוצות-
סמיון- איש עסקים שריצה שנת מאסר בכלא פדרלי בארה"ב, כוכבן רשת ופעיל חברתי בהווה. מטפח תדמית עממית אך התחייב לשתי הקבוצות.

הודחה מהקבוצה אך זכתה בקול במאבק הכוחות-
אילנה- זמרת עבר. יש לה חשבון עם ישראל שהביא להדחתה. ניצחה את נאווה במשימה וזכתה בקולה בהצבעה.
השרדות 720605
מה שמעניין בעונה הנוכחית הוא שהיא קבלה גוון מיזוגני (שונא אדם) ברור. התוכנית היתה בד"כ ריאליטי מהצד הקליל של הז'אנר שפצתה בנופים מרהיבים ותרבויות אקזוטיות על פרוטגוניסטים מאופיינים בשטחיות. מנחה התוכנית, זמר-שחקן בשם גיא, אני מאמין שהוא באמת בן אדם טוב לב. ובכל זאת, העונה הנכחית מצטיינת בהצגת בני אדם במערומיהם, והפעם אין הכוונה באופן פיזי. אפילו את הזמר-המלחין המוכשר עידן חביב הנחשף בתכנית כבאמת מה שהיה קרוי פעם מלח הארץ, מצליחה התכנית מדי פעם להציג בקלונו כאשר הוא נאלץ להתמודד עם מתחרים ביריונים, גסי רוח ומוכי שגעון גדלות.
ה"פעיל החברתי", מלקולם X7 הישראלי, סמיון, מגלם את התהפכותו של עוד מושג בלקסיקון הישראלי. כשם שהביטוי "איש עסקים" הפך בעברית המדוברת למילה נרדפת של במקרה הטוב ספסר ובמקרה הרע לנוכל פשוט, כך הביטוי "פעיל חברתי", הפך בישראל ללוביסט של אג'נדה מסויימת המשלים הכנסה ע"י חלטורה בענף התקשורת. גם בארה"ב שומרת החוק, לא מכניסים לכלא הפדרלי מי שעבר מעבר חצייה באור אדום.
השרדות 721253
מיזנטרופי. מיזוגני זה שונא נשים.
גילוי נאות: לא צפיתי, אולי זה גם מיזוגני
השרדות 721257
צודק לגמרי. טעות שלי.
אמסלם לא לבד 721304
טריגרת אותי לחקירה אטימולוגית קצרה, שבמהלכה נזכרתי סוף סוף לבדוק תעלומה שהציקה לי מדי פעם כבר כמה עשורים. מה הקשר בין "הומו" ב"הומו ספיינס" וכו', ל"הומו" ב"הומוסקסואל". היה נראה לי קשור, כי בראשון זה "איש" ובשני אולי "איש זכר", וכידוע (לימדתנו דה-בובואר) זכר הוא ברירת המחדל ההיסטורית של איש. ובכן, לא: ה"הומו" הראשון הוא בלטינית, "אדם", והשני הוא ביוונית, "אותו דבר", ואין להם בסיס משותף (או אולי יש, לא מצאתי האטימולוגיה של השני נעצרה ביוונית, אבל אם היה בסיס משותף הוא בוודאי לא היה ידוע לטובעי המונחים "הומו ספיינס" (וכו') ו"הומוסקסואל").

על הדרך, מצאתי עוד משהו מעניין‏1. המקרא כידוע גורס ש"אדם" בא מ"אדמה", אבל לכל מי שלא מייחס קדושה מיוחדת לתנ"ך ברור שזו אטימולוגיה עממית, כמו רוב אם לא כל מדרשי השם בתנ"ך. כך לפחות חשבתי עד לפני עשר דקות. אז התברר לי כי המלומדים אומרים שה"הומו" הלטיני בא מאדמה. הממ...

1 YMMV
אמסלם לא לבד 721305
Ecce homo

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים