|
||||
|
||||
מקובל, אבל אין תכלית בהוצאת קיטור על הנהגים האלה- לא בכביש ולא בפורומים. אם אתה חושב שהם נוהגים בצורה מסוכנת אתה יכול לנסות להשפיע על הגברת האכיפה, אפילו להתנדב למשטרת התנועה. הכי טוב לנסות להשפיע על השר הממונה. יש לי ניסיון עם נהגים שנוסעים ללא צורך בנתיב השמאלי. חלק גדול מהם לא יודעים בכלל שזו עבירה על החוק. אמצעים חינוכיים כמו להבהב להם באורות, לצפור ושאר נסיונות להסב את תשומת ליבם לא עובדים ברוב המקרים, מנסיון. אפילו התנהגות אגרסיבית של הצמדות לאחוריהם באורות גבוהים תגרום להם לפנות את הנתיב רק לרגע, וכשתעבור הם מיד ישובו לסורם, למרות שהנתיב הימני ריק. מה שיחזיר אותם בתשובה זו רק נוכחות משטרתית, או במקרה הקשה דו''ח תנועה. |
|
||||
|
||||
אם אתה חושב שבהיצמדות לאחורי רכב באורות גבוהים אתה הופך פתאום למחנך אז במקרה הטוב אתה משלה את עצמך ובמקרה השכיח אתה מוסיף צדקנות לבריונות. |
|
||||
|
||||
שלא לומר שהתנהגות כזו גם מסכנת את המעורבים, כי הצמדות במהירות גבוהה תוביל לתאונה עקב כל נגיעה בברקס של הרכב המוביל. |
|
||||
|
||||
שניכם צודקים. אבל לפי מצבי הרוח המשתנים כבר ניסיתי את כל האפשרויות. מה יותר מסוכן? לעקוף מימין או לסנוור את הנהג בנתיב השמאלי (ממרחק בטוח) עד שיואיל לפנות את הנתיב? שתיהן התנהגויות לא חוקיות, אבל בהנתן שאתה לא רוצה להוסיף חטא על פשע בהגררות לאורך קילומטרים רבים מאחורי הנהג האטי בנתיב השמאלי ולהיות שותף ליצירת פקק תנועה מה היית מעדיף? הקטע הכי מרגיז אצל נחי צד שמאל הללו (או נכי צד שמאל) הוא הנטיה שלהם לחכות לרגע האחרון לפני המעבר לנתיב ימני לצורך פניה ימינה. התנהגות שאני משוכנע שאחראית ללא מעט תאונות כאשר הנתיב הימני כבר עמוס והנהג העבריין מנסה לפלס את דרכו אליו באיחור ובחוסר מיומנות שמייצרים לחץ ונהיגה אגרסיבית. |
|
||||
|
||||
אני בעד הבהוב קצר ממרחק בטוח (זה באמת לא חוקי? תמהני). אם זה לא עוזר לאורך זמן וכל הנתיבים פנויים, אפשר לעבור לימין ולחלוף על פניו ובכך להפוך אותו לבעייה של מישהו אחר. כל הפגנות השרירים החינוכיות נראות לי יותר מזיקות2 ממועילות1, גם אם בזמני לחץ אני לא מבטיח בהן צדקי שאני נמנע מהן לחלוטין. 1 התועלת היחידה היא כנראה שחרור לחץ אצל המפגין. 2 דוגמה קיצונית שקרתה לי - נקלעתי לפני רמזור שיש בו פנייה שמאלה לנתיב פניה מאד עמוס, כשהדרך ישר היתה פנויה לגמרי. החלטתי לעבור ימינה ולהמשיך קדימה ברמזור ירוק. כשעברתי ימינה, היה במרחק מאות מטרים מאחורי אופנוע שנסע מהר (מדי כנראה), וכנראה שהמעבר שלי גרם לו לגעת בברקס כדי להאיט מעט. הכל בתור צומת עירוני, כדי להבהיר, לא באיזה אוטוסטראדה של מאה קמ"ש. העובדה שכבודו נאלץ להאיט הרגיזה אותו מאד, וכשהוא חלף על פני הוא נתן לי בעיטה אדירה בכנף השמאלית מאחור. כשאתה נוסע באוטו במהירות בינונית, ושומע "בום" חזק מצד שמאל, זאת חוויה קצת מערערת ומפתיעה, שתוצאה לא בלתי-סבירה שלה היא תנועה פתאומית של הנוהג שעלולה בקלות להביא לסטייה פתאומית של הרכב. ברור לגמרי שסטייה ול של 15 סנטימטר שלי לכיוונו היתה מעיפה את הגיבור הגדול על אופנועו ומפזרת את שניהם על הכביש - מהירות הנסיעה שלו היתה כמה עשרות קמ"ש טובים. בקיצור - אפילו אם הוא צודק (לא לגמרי בטוח) ואפילו אם לא אכפת לא בכלל מכל אחד אחר על הכביש (בטוח לגמרי), פעולה מטופשת כזו יכולה היתה לשלוח אותו ישר לבית חולים, במקרה הטוב (ואותי לבית מעצר, אבל מה איכפת לו). מי שלא יכול לשלוט בעצמו, שלו יעלה על הכביש ויסכן את עצמו ואת אחרים. בשביל זה יש סדנאות לשליטה בכעסים. |
|
||||
|
||||
הבהוב בודד הוא לא בלתי חוקי אבל הוא מאוד לא יעיל אצל נחי צד שמאל. הוא כן פועל, באיחור מסוים, אצל המעופפים שעסוקים בזמן הנהיגה בכל מיני פעילויות אחרות (או סתם חלומות בהקיץ), שכחו שהם בשמאלי ופתאום מקיצים וחוזרים לימין, לעתים בברוטליות. זה מייצר דילמה נוספת אצל המהבהב כמה זמן לחכות לפני שהוא עוקף מימין, וגורם למי שהתנסה בחזרה מאוחרת ופראית של החולמני לוותר לגמרי על ההבהוב ופשוט לעקוף מימין. עקיפה מימין היא לא חוקית (וגם לא בטיחותית, כמו שהראיתי) אבל זה נראה לי הפתרון הנפוץ ביותר בכבישי ארצנו. השני הכי נפוץ הוא כמובן הצמדות עצבנית מאחור עם צפירות. במקרה שתיארת אני מנחש שהאופנוע נסע הרבה יותר מהר ממה שחשבת, והיציאה שלך לימין גרמה לו להתקפת לב קטנה. התגובה שלו כמובן לא מקובלת, אבל כל הסיטואציה מסבירה את שיעורי התמותה (אזהרה- תמונות קשות) העצומים של בעלי אופנועים כבדים בתאונות דרכים. |
|
||||
|
||||
<שואל עבור חבר:> מה בעצם ההבדל בין "עקיפה מימין" לבין נסיעה במהירות ראויה בנתיב הימני כאשר המסמס בנתיב שמאל פשוט נוסע לאט. |
|
||||
|
||||
אין הבדל. שניהם עקיפה מימין. הסיטואציה נחשבת שונה רק כאשר התנועה מתנהלת בטורים, ואז כשהטור הימני נוסע מהר מהשמאלי זה לא נחשב עקיפה. אגב, החובה בחוק היא לנסוע בנתיב הימני ביותר. אז אם יש בכביש ארבעה נתיבים זה לא מספיק (כמו שרוב הנהגים מתנהגים) לנסוע בנתיב שהוא לא השמאלי ביותר. בכביש 6 לעתים קרובות אני נתקל במצב שהנתיב הימני הוא הנתיב הפנוי ביותר, בגלל האברסיה שיש לנהג הישראלי מפני נסיעה בימין. כמובן שאני מנצל את ההזדמנות והופך את הנתיב הימני ביותר לנתיב המהיר ביותר, אבל כמובן שזה לא תקין ופתח לסיכונים. |
|
||||
|
||||
בכביש 6 בדרך כלל הנתיב הימני ביותר מלא משאיות כבדות שנוסעות עד 90 קמ"ש, ובנתיב שלידו משאיות שעוקפות אותן. |
|
||||
|
||||
אם אתה עוקף מימין בכזו קלילות, למה בעצם נחי צד שמאל מעצבנים אותך? עקוף גם אותם מימין באותה קלילות וחסל. או שמא העניין, אהם, "עקרוני יותר"? |
|
||||
|
||||
כי עקיפה מימין היא גם לא חוקית וגם מסוכנת. בסופו של דבר זה אני שבוחר לעבור על החוק ולהסתכן, אבל אלמלא ההתנהגות הלא חוקית שלהם לא הייתי נדרש כלל לבחירה הזו. |
|
||||
|
||||
לאספקט האמפירי של דפוס ההתנהגות שלך בכביש יש כמובן חשיבות. למשל, כמה פעמים זה קורה לך שאתה מתחרפן מאובדן כמה שניות או דקות מחייך או שמישהו כפה עליך לערוך שינוי זמני ר"ל בנהיגה. פעמיים בשנה, פעם ביומיים? באילו מהירויות זה קורה, אתה ב-110 קמ"ש וההוא ב-80 או אתה ב-140 והוא ב-120? כמה זמן זה אורך, 30 שניות, דקה, 5דקות. |
|
||||
|
||||
אם יש כבר טור מאחורי הנהג האיטי, זה אומר שהתנועה בנתיב השמאלי אטית יותר מאשר בנתיב הימני: בדיוק הסיבה לעקוף מימין. זה גם האיתות הברור ביותר לנהג שהוא נוסע לאט מדי (למרות שהוא גם מפריע לו לחזור לנתיב כל עוד נמשכת העקיפה). |
|
||||
|
||||
וראה דוגמה להשלכות האפשריות. |
|
||||
|
||||
אני לא בוחן תנועה, אבל לפי הסרטון אני מתרשם שהסיבה לתאונה היא לא הבעיטה של האופנוען אלא הנסיון המכוון של נהג המכונית לדרוס אותו בתגובה לבעיטה. |
|
||||
|
||||
א. גם אם זו התגובה של הנהג, היא רק מדגימה כמה תגובות אלימות יכולות באסקלציה כלשהיא להביא לתאונות חמורות. ב. אני תהיתי אם אכן זו תגובה רצונית ונשלטת, מאחר ומיד לאחריה הרכב מאבד שליטה - וקשה להניח שזה קרה בגלל המכה הקלה באופנוע. אי לכך, זאת יכולה להיות גם תגובה מיידית ולא רצונית שנובעת מבהלה/הפתעה, ולכן מובילה לתנועה מוגזמת ואבדן שליטה מיידי. ג. תהיה מה שתהיה בכוונה מאחורי תגובת הרכב, לבטח היא באה בתגובה לאלימות מצד האופנוען, כך שהאלימות הזאת היא הסיבה הישירה להשתלשלות האירועים, ועל כן יש על האופנוען אחריות משמעותית לה. |
|
||||
|
||||
א. מסכים ב. אנחנו רואים חלק אחרון של ארוע שהתחיל קודם. לכן אני משער שתגובתו המהירה של נהג המכונית היתה משום שכבר היה מוכן לפרובוקציה של האופנוען (ודאי עקב אחריו במראות) ולא מבהלה. לי זה נראה שהוא מנסה לדרוס את האופנוען וששינוי הכיוון החד גורם לו לאבד שליטה על הרכב. ג. וודאי שהאופנוען אינו נקי אבל אני לא חושב שעיקר האחריות עליו. |
|
||||
|
||||
ג. גם אם לא כל האחריות עליו, הטענה המקורית שלי היתה שהאופנוען מאד טיפש. גם אם במקרה הזה התוצאה היתה אחרת, בגדול התגרות אלימה של אופנוע במכונית ראויה לתואר Suicide by car. |
|
||||
|
||||
גם בלי התגרויות בנהגי מכוניות חמומי מוח אופנוע הוא כלי מסוכן לנהיגה. טובי האופנוענים נפלו קרבן לחוק שימור התנע בשל הבדל המסות בין רכבם לבין רכביהם של הסומים בכביש. קל וחומר טענתך אינה זקוקה להוכחה. |
|
||||
|
||||
לפי סרטון אחר, כתבה בטלויזיה, הקרב בין האופנוע למכונית התחיל מוקדם יותר ומה שראינו זה רק החלק האחרון. |
|
||||
|
||||
בעבריינים תכול לטפל בקרוב תנועת הנוער החדשה של המשטרה עליה הכריז מפכל"נו רוני אלשיך שהסביר, "אני רוצה להודות שהכי עורר אותי מכתב מילד בן 11 גאון שכתב לי 'ילדים עוברים על החוק, ההורים שלהם גורמים להם להתנהג בצורה שלילית. צריך להקים משטרת ילדים'. מאז חוללנו דבר ואנחנו נבנה תנועת נוער - לא לאקשן של משטרה אלא לטפל בנורמות של בני הנוער". שם יאה לתנועת הנוער לשלטון הזו יכול להיות צעירוני, וד"ל. |
|
||||
|
||||
המציאות עולה על כל דמיון |
|
||||
|
||||
איזה גלגול עיניים מקסים. 12 נקודות. |
|
||||
|
||||
הוצאת הקיטור - כהגדרתך, היא התכלית. אף אחד לא חושב שהעולם ישתנה בעקבות הדיונים באייל. אנחנו עושים את זה כדי להשחיז דעות האחת על השניה, להנות מדיון וכו'. במסגרת זו אני מביע את דעתי או מוציא קיטור או מה שזה לא יהיה. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |